Teste Piezo Buzzer

Hej Gruppe :)

Jeg sidder med en lille Piezo Buzzer næsten magen til denne her:
http://www.exfac.com/aussie_bray/Hydro_Images/Piezo-Buzzer.jpg

Hvordan finder jeg ud af om den virker ?

Mvh Mads

Re: Teste Piezo Buzzer

Sætter noget strøm til.

Den "klikker"  hvis du sætter den til et 1,5 volt batteri, evt. et 9 volt.
Den avancerede løsning e rnaturligvis en tonegenerator og nogle Khz.

 mvh
JBH

Re: Teste Piezo Buzzer

Hvis der ikke et brud på selve det keramiske element, så virker den med
meget stor sandsynlighed.

Prøv at sætte den på en signalgenerator, og kør op/ned i frekvens, til
du kan køre den... Den ligger nok mellem 2 og 4kHz

Du kan læse lidt om den her:
http://www.murata.com/catalog/p15e6.pdf

Bo //

Re: Teste Piezo Buzzer

Ok, tak, ledningen var nemlig røget af den keramiske "del" og jeg lodede
den på et andet sted men der er altså nu et sted hvor der mangler noget
af den keramiske "del" - så den vil højst sandsynligt ikke virke ?

Når jeg sætter et 1.5v batteri til den sker der ikke noget.

Mvh Mads

Re: Teste Piezo Buzzer

Rettelse, ud fra linket kan jeg se at det ikke er den keramiske del der
er røget noget af men derimod på den øverste elektrode og i den
forbindelse gør det så nogen forskel hvor på den øverste elektrode
ledningen er lodet fast ?

Jeg kan evt tage et billede.

Mvh Mads

Re: Teste Piezo Buzzer

Den vil kun sige noget /skratte i det øjeblik den får jævnstrøm, Når først
der er forbindelse siger den ikke noget.
Du kan også sætte en  10-100 ohm modstand  (aht. sikring af
forstærkerudgangen)  i serie og forbinde den til en radio/forstærker e.l så
vil den virke som en (svag) diskant højttaler

mvh
JBH

Re: Teste Piezo Buzzer

Ok tak, den er nok død, der er et billede af den her:
http://img52.imageshack.us/img52/5244/piezo.jpg

Mvh Mads

Re: Teste Piezo Buzzer

Jeg syntes nu ikke den ser særlig død ud ift. hvordan sådanne "transducere"
plejer at se ud.

Har du prøvet med et 9 volt batteri ?

mvh
JBH

Re: Teste Piezo Buzzer

Nu fik jeg endelig fremskaffet et 9 volt batteri og der er vist et lille
klik når jeg slutter piezoen til batteriet - hvis jeg vender polariteten
klikker den igen men den klikker kun efter skift af polaritet - sådan
skal det vist også være.

Mvh Mads

Re: Teste Piezo Buzzer

Ja, det er fordi den oplader som en kondensator. Hvis du aflader den
(kortslutter den) kan den klikke igen uden at vende polaritet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectricity

mvh
JBH

Re: Teste Piezo Buzzer

Ok, fedt, jeg lærer noget her, det er alletiders :)

Tak.

Mvh Mads

Site Timeline