test afladning af batterier. konstant strøm

 Jeg skal teste batterier :-/..

 jeg har brug for at kunne aflade en batteri med en strøm der kan vælges fra
kontakt'er eller pot-meter. ca 1-3-5 A
strømmen er ikke så kritisk den skal bare være konstant.

det er batterier med forskellig spændnig fra 1,2 til 9,6 V så den med et
effekt modstands netværk duer ikke :-(

jeg syntes at jeg har set en løsning med en 2n3055,  og "noget", er der
nogen der har noget tilsvarende allerede ?

Martin

Re: test afladning af batterier. konstant strøm

Du skal bruge en konstant strøms generator....

Det er ikke svært på et 9,6V batteri, men opgaven bliver lidt anderledes på
et 1,2V batteri...

Mvh

Kasper

Re: test afladning af batterier. konstant strøm

ok.  jeg kan leve med at kun teste fra 4 - 10 celler. ( NiMh eller NiCd )

Martin

Re: test afladning af batterier. konstant strøm

Så kik på databladet for LM338, specielt der hvor den er
koblet som konstantstrømsgenerator.

Mvh Max

Re: test afladning af batterier. konstant strøm

Hvis det er genopladelige batterier, så husk lige at du ikke bør
"underskride" en cellespænding på ca. 0.8-1.0 volt (afhænger af type) hvis
du skal bevare batteriernes evne til opladning.

Mvh. NKJensen

Re: test afladning af batterier. konstant strøm

jepper. den er jeg med på. jeg har et cut-off kreds-løb hvor man, med en
dreje omskifter vælger antallet af celler.
en 7812 og en stribe serie modstande (spændings deler til 0.9V pr celle
slutter ved 10,8 V ). en comperator og et relæ.

Martin

Re: test afladning af batterier. konstant strøm

Skidtet findes allerede i mere avancerede batteri ladere. tilsluttet en
computer kan de enda selv lave data opsamling.
uanset om du kører med nicd eller nimh så sæt cut-off til 0,6V per celle.
Derved får du en mere hel aflade kurve og eventuelle døde celler vil ikke
snyde dig så let. 0.6V er ikke noget problem for cellerne. Bare opstillingen
bliver slokket forholdsvist hurtigt. de kan ikke lide at komme under 0.1V

Site Timeline