Test af gate rectifer fra SMPS

Jeg har en lille SMPS med én udgang: 12V 3A.
Den brænder indgangssikring (1A) af øjeblikkeligt.
Der er relativt få komponenter. To trafoer og strømforsyningen er
baseret på controlleren UC3842, tilbagekobling gennem en optokobler.
Jeg har testet alle kondensatorer ved at udlodde dem og oplade til 20V
og se at de kan holde spænding lidt. Modstande har jeg målt.
Controller og optokobler udskiftet. FET'en er ikke kortsluttet, men
jeg har ikke testet den yderligere - bør jeg gøre det ?

Hvordan kan jeg teste en MCR100-6 (SCR Silicon Controlled Rectifer)?
Jeg har en lysdæmper, men MCR100-6 er vist ca. 10 gange
underdimensioneret ift. til den der sidder i lysdæmperen. Skal jeg
blot finde en lille lampe på 15W til lysdæmperen?

Helst vil jeg selvfølgelig bare skifte MCR100-6, men jeg kan ikke
finde én eller en cross reference.

mvh
Nils Emil

Re: Test af gate rectifer fra SMPS
On Tue, 19 Aug 2003 14:46:21 +0200, Kim Voss Schrader

Hvad er hovedlytten ?
Filterkondensatoren (er det hovedlytten) er ikke årsag til at
sikringen springer - sikringen springer ikke når den første trafo er
ude [1].

Eller er hovedlytten en del af udgangsfilteret?

mvh
Nils Emil

1] Hvad er de to trafoers respektive funktioner? Jeg kan ikke
gennemskue det.

Site Timeline