Test af 12V blybatterier

Jeg har flere 12V batteripakker på ca. 4,5 Ah men de er blevet lidt
mishandlet og har derfor ikke 4,5 Ah mere, hvordan finder jeg nemmest ud af
hvilket batteri der har flest Ah tilbage fra fuldt opladet, de har samme
spænding.

Jeg sætter normalt en lyskilde på, og tager tid til lyset falder i styrke,
men der må være en nemmere metode, er der nogen der kan hjælpe?

mvh

Jens

Re: Test af 12V blybatterier

Jeg ser to muligheder:
1) Mål kapaciteten ca. sådan som du gør, dvs aflad med en konstant strøm
indtil spændingen falder til et fast niveau ( ikke for lavt det slider)

2) mål den indre modstand, dvs mål spændingen med og uden belastning, den
laveste er den bedste.

/carsten

Re: Test af 12V blybatterier
Hej Carsten,

Jeg ved godt hvad du _mener_, men det lyder sikkert lige omvendt for Jens,
så lige en uddybende beskrivelse til ham:

Belast med en effektmodstand på fx. 10 Ohm/15W (hvis der kun måles
kortvarigt kan en 10W modstand klare det).

Mål først spændingen uden belastning -> noter spænding som V1
Mål så spændingen med belastningen (R) -> noter spænding som V2

Batteriets indre modstand findes så ved:

 Ri = (V1-V2)*R / V2

Fx.
 R  = 10 Ohm
 V1 = 12,5V
 V2 = 11,3V

 Ri = (12,5-11,3)*10/11,3 = 1,06 Ohm

Bemærk: Den indre modstand (Ri) stiger både med alder _OG_ med batteriets
afladestand, så hvis der skal kunne sammenlignes, må alle batterier være
fuldt opladede før de måles/testes.

--
Venlig hilsen,
Søren

den

Godt, at du uddyber det. Så ingen kommer til at taget et Ohm-meter til det.

Bo //

Re: Test af 12V blybatterier
Hej Bo,

Det var nu mere sentensen efter første komma "[...] mål spændingen med og
uden belastning, den laveste er den bedste." jeg forestillede mig kunne
tolkes forkert :)
Et Ohmmeter tager vel ikke skade af 12V i vore dage ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Point taken  ;-/

Det kommer nok an på, men det er nok ikke anbefalelsesværdigt (don't try
this at home ... )

/carsten

Re: Test af 12V blybatterier
Hej Carsten,

Nu husker jeg kun at have "afprøvet" det med et par Fluke-metre, men jeg
vil da lige prøve det med et 20-kroners meter, næste gang jeg har et i
nærheden af bilen (men den står selvfølgelig også udenfor "at home" ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Din metode er udmærket, faktisk den bedste jeg kender.

En glødelampe har den fordel, at strømmen er næsten konstant uafhængig af
spændingen.

Det er dog bedst at maale batteriets spænding. Det kan betragtes som tomt
naar spændingen
er under 5,5 volt (6 volts batteri).

En blybatteri har ikke godt af at blive afladet yderligere, saa pas paa
og husk at oplade det straks. Det 'sulfaterer' hvis det staar afladet.

Aage

Re: Test af 12V blybatterier
Hej Aage,

Say what ??
Det må være nogle ret specielle glødelamper du har der ;)

En glødetråd har en temperaturafhængig modstand. Falder spændingen vil
strømmen falde (Ohms lov) og det accelereres af den lavere temperatur det
mindre strømtræk afstedkommer.

--
Venlig hilsen,
Søren

Sikke jeg vrøvler i dag, jeg må nok nøjes med at lave en ting ad gangen ;-/
Men bortset fra det, er der nu ikke meget konstantstrøm over en glødelampe.

--
Venlig hilsen,
Søren

De er ganske almindelige.

Ohms lov gælder ikke særlig godt for en glødelampe. Desuden er dit
ræsonement
forkert. Ved lavere temperatur falder modstanden, det giver en tendens til
at strømmen
falder mindre end hvis Ohms lov gjaldt.

Her er nogle maalinger paa en 12 V, 20 W glødelampe:

12,6 V,   1,73 A
11,0 V,    1,64 A

En spændingsændring på 14,5 % giver en strømændring paa 5,5 %,
det er en 'forbedring' paa 2,6 gange i forhold til Ohms lov.

Hvis man bruger denne pære til at aflade et batteri og sætter middelstrømmen
til 1,69 A
og derefter maaler tiden til spændingen er 11.0 V, hvor batteriet kan anses
som tomt,
vil maalefejlen være under 2%

mvh Aage

Re: Test af 12V blybatterier
Hej Aage,

Hvis du nu relaterede til min egen korrektion...

Nu skrev du: "En glødelampe har den fordel, at strømmen er næsten
konstant uafhængig af spændingen."

Og ikke: "En glødelampe har den fordel, at strømmen er næsten konstant
over et _mindre_ spændingsområde."

Prøv de samme målinger over fx. 1V til 15V ;)

Fint nok, men det var ikke det jeg kommenterede.

Det er dog en ret langsommelig metode - den indre modstand kan måles på
nogle sekunder.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja jeg undskylder. Du rettede selv din fejltagelse.

Jeg burde have præciceret at det gjaldt for det spændingsområde, der er
aktuelt ved belastning af et batteri men det var underforstaaet.

Metoden er langsom men kender du en bedre metode til at maale
batterikapacitet?
Det er ikke den indre modstand man er interesseret i.

mvh Aage

Re: Test af 12V blybatterier
Hej Aage,

Ja, måling af indre modstand :)

Jo, den er et ganske godt mål til sammenligning af ens batterier.

--
Venlig hilsen,
Søren