Termostat til el-kedel varmelegeme - Page 2

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Hej Søren,

Nej, varmelegemet fra en elkedel er IMO nok det bedste forslag du har fået.
Hvad er problemet egentlig i det ? (Hvis det spærrer for meget for lyset
kan det monteres lodret i bunden - på et stykke der er dækket af træsoklen)

Det kommer an på, dels hvor hurtig du en tidskonstant du ønsker og dels
hvor stort et varmetab der er fra beholderen ("svært" at beregne, lettere
at måle). Jeg er ikke sikker på den rækker til dit "kæmpebassin" :)

Sammenligner du med de kommercielt producerede lamper (vædskemængde,
lampeeffekt og hastighed), er det ikke nok.
De har vist en opvarmningstid på et kvarter eller mere (så vidt jeg har
hørt - har ingen personlig erfaring med dem) og det er jo en lav
tidskonstant, men de har også et problem med at de kan blive lidt for varme
over tid og så skal køle af før de igen virker (igen hearsay fra en
lampeforhandler), så en kraftigere varmekilde (med thermostat) lyder
rigtigt.

Hvis du har høj varme er det klart nedbrydende for træet, men isolation er
ikke nok - der skal også ventilation/udluftning til.
Selvantændelse er der ikke tale om ;) der er 3 betingelser for brand - høj
varme, ilt og brændsel - mangler bare en parameter _kan_ der ikke opstå
brand, men det forhindrer ikke at der sker en nedbrydning/svækkelse.

Uanset lampens effekt vil det være en god ide med både udluftning og et
varmereflekterende lag (måske beklædning med "sølvpapir" er nok, det kommer
an på effekt og afstand til træet).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det kan muligvis arrangeres, men så skal jeg låne et digital kamera..der går
nok lige et par dage før jeg kan få dem frem..hvad er det du er i tvivl om??

Jeg kan lave en skitse, hvis du tror det vil fremme forståelsen!!

Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

Udformining af lampe, placering af pøre/varmelegme osv.

Prøv det, måske der kan dukke nogle alternative forslag op ??

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Jeg er lige kommet i tanke om en anden mulighed for at varme væsken op. Hvad
med at indlægge et kobberrør i væsken, ligesom med el-kedel varmelegemet. I
kobberrøret skal der så løbe noget varmt vand, som muligvis kan blive
opvarmet af et varmelegeme fra en kaffemaskine...problemet her er var at
kaffemaskinens varmelegemet både varmer væsken og den plade som kanden står
på op på samme tid..
Der skal selvfølgelig anvendes demi vand så der ikke opstår kalk etc.
problemer inde i kobberrøret, og kobberrøret skal være så tilstrækkeligt
langt at varmen i vandet bliver udnyttet optimalt.
Er det en mulighed der måske kan føres ud i livet??

Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Hvad
står

Det kommer an på kaffemaskinen, nogle maskiner har separat varmelegme til
opvarmning af vand.

Et andet spørgsmål:
Vil din lampe overhovedet virke med de dimesioner ?
Hvor stor afkøling har glasoverfladen og hvad er effektafsættelsen op til
toppen ?
Vil lampen så kun fungere på den nederste 3.del ?

Klaus

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

spørgsmål:

ja det går jeg da ud fra.. fætteren den har den her side har da lavet en
lampe der godt nok kun er 1m høj men ellers har samme dimensioner som
virker. Han har anvendt det  samme lava som jeg regner med at bruge.

jeg har haft en diskussion kørende i dk.videnskab om dette:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3f0bcf40 %
240%2413250%24edfadb0f%40dread15.news.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dopva
rmning%2Baf%2Bv%25C3%25A6ske%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26s
coring%3Dd%26selm%3D3f0bcf40%25240%252413250%2524edfadb0f%2540dread15.news.t
ele.dk%26rnum%3D1

Nej..lavaen vil jo flyde til toppen for at blive kølet af, for derefter at
flyde ned igen..selvfølgelig hvis lavaen flyder for langsomt, eller hvis
lavaen bliver afkølet for hurtigt (hvilket sikkert vil ske i starten hvor
det kun er væsken i bunden der er varmt) vil lavaen ikke nå til toppen før
det begynder at synke igen!

hilsen
Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Hej Søren,

Samme problematik som med pexrør - du kan ikke afsætte særlig meget effekt
på den måde.

Tjaa, en 40..50 viklinger nær yderkanten/glasset (med samme indvendige
diameter som pexrøret), vil nok kunne klare det, men da der skal være
afstand mellem hver vikling for at overføre mest mulig varme bliver den
spiral altså et pænt stykke over 1m i højden ;-/

--
Venlig hilsen,
Søren

Nå... Jeg kan bare ikke helt forstå hvis det var muligt for el-kedelen at
varme væsken op, hvorfor kan man så ikke anvende den metode som jeg foreslog
med at indlægge et kobberrør i væsken og så lade varmt vand løbe igennem
det?? Hvis der anvendes den samme længde kobberrør som ved el-kedel
varmelegemet må vel være muligt at afsætte den samme effekt..

hilsen
Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

grader

Ok.. Nu vidste jeg ikke lige at det blev så varmt.. Så kan jeg godt der
opstår et lille problem hvis man ønsker at frembringe den samme temp. ved
hjælp af opvarmet vand!!

hilsen Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Der er vel slet ingen måde hvorpå man kan "ombøje" det varmelegeme der
sidder i el-kedelen således at det kommer til at passe med at det kan ligge
i bunden af lampen og ikke blokere for lyset, som jeg forklarede tidligere:

"""""

ud

Det er nok tvivlsom om du kan ændre facon på røret uden at ødelægge
varmelegemet, imellem varmetråden og røret er der en keramisk fyldmasse.
"""""

At klippe det gamle varmelegeme af og lodde et nyt på duer heller ikke har
HKJ forklaret:

"""""

Lodde duer heller ikke på et varmelegeme, lodningen vil smelte når
varmelegemet er tændt.
"""""

Er der slet ingen måde hvorpå jeg kan ændre formen på det 2000W varmelegeme
fra el-kedlen så det kommer til at opfylde kravene??

hilsen
Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

et

Hvor mange volt snakker vi om når der ikke skal sker elektrolyse (og hvad er
elektrolyse?)

Hvad vil du foreslå jeg vikler varmelegemet ud af?? Kobbertråd eller
kobberrør er det mest nærliggende.. Måske kan jeg anvende noget
el-installations ledning (det som ligger i væggen i et hus)..

Jeg tror bare ikke jeg vil få tilstrækkeligt med varme på den her måde.. så
skal der være usædvanligt meget gang i den trafo og så tror jeg det er lidt
farligt at rode med..
Desuden vil væsken vel blive elektrisk hvis man smider sådan et varmelegeme
derned i..

hilsen
Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Hej Søren,

Varmelegemet i en elkedel er ikke "bare" et rør, der sidder et
modstandselement inden i røret.

Varmelegemet afkøles af vandet, det er derfor at der er en sk.
tørlogningssikring der slår det fra hvis det ikke er dækket af vand.

Uden vand ville varmelegemet varme sig selv ihjel på et øjeblik, hvilket
alle der har haft en _for_ billig elkedel ved (og det lugter ikke godt
når sådan en kedel smelter ned).

Ved vandets hjælp holdes den yderste overflade på lidt over 100°C, men der
er adskillige hundrede grader inde i selve varmelegemet, ellers kunne det
ikke overføre så meget energi til vandet - thermooverførsel kræver
temperaturforskel, jo større forskel, jo mere kan overføres.

--
Venlig hilsen,
Søren

fået.
træsoklen)

Hvis det monteres lodret, vil lavaen "kravle" op af det og det vil medføre
at lampen ikke bliver så varieret, idet boblerne altid vil stige fra det
højeste punkt, hvilket i dette tilfælde vil være det lodrette varmelegeme..
Derfor skal det monteres vandret og skal være nogenlunde lige højt over det
hele.

Nej..det har jeg også på fornemmelsen. Selv hvis den rækker vil det nok tage
den det meste af en halv dag for at få væsken op på den ønskede temperatur.

varme

Ja. Men problemet er jo så bare lige hvad den kraftige varmekilde skal være
=)

kommer

Ok.. Det er da betryggende at vide. Jeg har længe haft en Hard disk drive
cooler til at ligge. Det er en af dem man kan montere i samme bås som f.eks.
et cd-rom drev og på den måde flytte varmt luft ud af kabinettet. Køleren
består af 3 stk 40x40x10mm. Måske kan jeg montere dem i lampen for at
udlufte.
Vil det være bedst at montere dem under pæren eller i flugt med pæren??

hilsen
Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

Det kan det jo så ikke..så opstår problemet med at lavaen kravler op af
røret!

Ja men jeg har også monteret en lydsæmper på pæren, men så skal man gå og
"babysitte" lampen for at den altid skal have den rigtige temperatur. Det
problem ville ikke opstå ved en termostatstyret enhed..

Hvis den kan monteres vandret og ikke blokere for meget for lyset er der
ikke noget galt med den!

OK.. jeg tror også jeg vil svække konstruktionen for meget hvis jeg borede
sådan nogle store huller..Så kunne der selvfølgelig laves en løsning hvor
det ikke bliver svækket så meget, men det er jo så nok ikke aktuelt!

Nu er der så ikke så meget plads derinde men okay..ideen er der da.  Pæren
sidder ca 1cm fra glasset, men der kan så laves huller der flugter med
toppen af pæren og ligeledes huller der flugter med fatningen..

Jeg mener jeg har hørt om et værktøj der angiveligvis skulle kunne bukke
kobberrør uden at de knækker. Det er vist sådan et man bruger når man skal
tilpasse kobberrørene på en vandhane i f.eks. et køkken til vandudtaget i
væggen. Kan det muligvis bruges til at bukke varmelegemet eller er det helt
100 at varmelegemet vil gå til af dette??

hilsen
Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Hej Søren,

Det skal jo kun lige klare opvarmningen, betyder det mon noget for tiden
efter at varmelegemet er slukket igen ?

Jeg har i øvrigt lige skrællet et par varmelegemer ud af en mikrobølge-
kombiovn (varmluftdelens varmelegeme er lige knap 170 mmØ i to vindinger,
bestående af kobber på ca. 7mmØ (gad nok vide om ikke kobber ville farve
vandet blåt over tid, men det kan jo let fortinnes - med _rent_ tin).

Du kunne lade thermokredsløbet klare babysitningen (evt. med en halvlang
tidskonstant, så det ikke bliver synligt).

De elkedel-varmelegemer jeg har set har ikke været særlig store i forhold
til dit "grundareal", så det kommer ikke til at blokere ret meget lys.

Der er ikke andet for, end at afprøve det med en thermoføler inde ved
lampen (op ad træet) og så finde ud af hvor varmt der bliver.

Husk at tage ASCII-tegninger som... Skal vi sige retningsgivende ;)

Sikkert glimrende :)

Ja, og til bremserør :)

Nej !

Ja.
Varmelegemet består af modstandstråd (konstantan, kanthal ell. lign.) og
et keramiskt materiale (til isolation) inden i røret.
Røret kan godt bukkes, men det keramiske materiale vil knække og med stor
sandsynlighed resultere i kontakt mellem rør og varmetråd (og dermed
berøringsfare !).

--
Venlig hilsen,
Søren