Termostat til el-kedel varmelegeme

Jeg er i gang med at lave en lava lampe på 22 liter.
Jeg skal have væsken i bunden af lavalampen varmet op til et sted imellem 40
og 50 grader. (det skal være muligt at justere temperaturen)
Jeg har haft en tråd åben i nyhedsgruppen dk.videnskab i et stykke tid, og
jeg er kommet frem til at en pære ikke kan klare at varme denne op alene.
(normalt ved en lille lavalampe sidder der jo en 40 W pære i bunden som
varmer væsken op).
Siden at en pære ikke kan klare denne opgave, har jeg fundet et gammelt
varmlegeme fra en el-kedel som jeg regnede med at kunne bruge til formålet.
El-kedelen er på 2000 W og det skulle være muligt for mig at lave et hul i
bunden af lavalampen, så jeg kan føre de rør op, som skal varme væsken.
Jeg skal dog bruge en termostat og et relæ for at det er muligt at styre
el-kedel varmelegemet så det ikke får væsken over temperaturen mellem 40 og
50 grader.
Jeg har kigget på Brincks Br 451a men er ikke helt sikker på om denne kan
justeres til 40-50 grader- kan den det? Kan nogen anbefale en bedere
termostat?
Jeg skal jo så også bruge et relæ til at trække varmelegemet. Hvad skal
bruges der..det skal trække 10A?

På forhånd tak

Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

Og dem skal du så have 20 af.

2kW, hmmmmmm, en simpel elektronisk termostat med et _kraftigt_ relæ kan
da gøre det, men det er ikke for pattebørn, jeg ville nok nøjes med en
7-800 watt i stedet, så lortet ikke giver sig til at koge ved
termostatfejl.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

Jeg har været ved at undersøge andre el-kedler men har ikke kunne finde
nogen der har været under 2000W. Det ville være smartest at bruge
varmelegemet fra en el-kedel, for der er det nemt at komme til at slutte tæt
i bunden, da varmelegemet på en el-kedel allerede er opbygget således at det
lukker tæt omkring siden på kanden.
Hvor kan man få et varmelegeme på de der 7-800W??

Søren

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Kig efter et af de varmelegmer man i bilmotorer til opvarmning om vinteren.
De er som regel på 500W.

Nansen

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

Varmelægemer fra kaffemaskiner har netop den størrelse.

Det letteste er at finde et fra en Melitta Aroma Excellente eller
Aroma Grande.
De har et seperat varmelegeme til at varme under kanden.

Poul Erik

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.dk

Netop, og det var det varmelegme jeg mente.

Poul Erik

--
                                        == __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.tele.dk
Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

vandet.

Ok..så har jeg forstået det forkert.. Jeg kan bare ikke bruge det varmelege
du hentyder til fra kaffemaskinen, for så kan jeg ikke komme til at belyse
lavaen fra bunden, og det kræves jo for at man kan se lavaen om aftenen,
natten. Desuden ser det bedre ud at lavaen er belyst.
Derfor kan et sådant varmelegeme ikke bruges.

Søren

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

hvad med brugen af en mikrobølgeovn, så skal du bare ha en lille termostat
til at styre mikrobølgeovnen og så er du oxo fri for at skulle putte et
klodset varmelegeme ind i lava-lampen, termostaten kunne jo være af den
infrarøde slags så du er HELT fri for at putte noget ind i din lava-lampe
(anden en din væske selvfølgelig)!

Bare en ide jeg fik =)

Mvh Thomas

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

regnede med at mikrobølgerne blev absoberet af vandet (20 liter)!??? eller
tager jeg fejl?

ang. termometeret må der ifølge termodynamikken være en vis varme udbredelse
i vandet, så det gælder vel bare om at korrigere en smule så vandet er den
temp. det nu en gang skal være!!

Mvh Thomas

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

Microbølger stråler i alle retninger.

I 20 liter trægt vand (lava), er stiger det varme til toppen, deraf
kommer bevægelsen. Defor drejer det sig for Søren om at få så stor en
varmeflade som muligt, koblet mod vædsken.

Så måler man temperaturen i vandet et kort stykke fra varmelegmet og
bruger så en lægnere tid til den totale opvarmning, men sikrer mod
overtemperaturer i vædsken.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Hej Klaus,

De udsendes nu ikke fra en isotrop antenne, så det holder ikke helt...

Men det er nu alligevel en meget dårlig ide at lege en magnetron hvis man
ikke er 110% sikker på hvad man laver !

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Hej Klaus,

Ja, men den reflekterede stråling er så en dæmpet udgave af den udstrålede
som du skrev om.

--
Venlig hilsen,
Søren

Selvfølgelig, det har du ret i. De reflekterede 50 watt af de 700 er
selvfølgelig ikke så farlige...............:-)

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

40
formålet.
og

Hvad med de varmelegemer man bruger i akvarier ?

Man kan også få sådan nogle "patroner" som skrues ind i en beholder. Jeg har
et par stykker liggende. 220v/630W Ø13mm, L ca110mm. med ledninger og
gevindstykke i den ene ende(alm. rørgevind, 3/8" tror jeg)

Kunne sådan en bruges?

mvh
JBH

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme

Jeg tror nu jeg holder mig til at varme op med en 2000W el-kedel i første
omgang...jeg ved godt at hvis den "løber løbsk" kan væsken begynde at koge,
men jeg har ikke kunne finde en el-kedel på de der 7-800W så nu skal d
prøves.
Jeg skal have ændret formen på varmelegemet som går ud i væsken (jeg går ud
fra det er kobber-rør, altså at det er hult i midten).
Jeg vil gerne have bøjet det således at det der "løber" 2 baner med 2-3 cm
afstand imellem hinanden ved yderkanten af glasset..det skal selvfølgeligt
ikke ligge helt op af yderkanten af glasset men sån et par cm fra.
Vil det ændre effekten på varmelegemet hvis jeg skærer det gamle
kobber-element af og monterer et rør som jeg selv har bøjet??
Kan jeg "bare" lodde det stykke som jeg bøjer på de 2 ender som vil blive
tilbage når jeg har skåret det gamle varme-element af?

Forøvrigt er det ved at være lidt uoverskueligt hvilken Søren der har
skrevet hvad i den her tråd så jeg må lige vænne mig til at skrive efternavn
på mine poster..  =)

På forhånd tak

Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Jeg er kommet i tanke om en helt ny måde at varme væsken op på - en metode
som jeg tror er meget bedre/nemmere at gennemføre.
Hvad med at bruge noget af det "varmeledning" man bruger til gulvvarme. Det
er fleksibelt og kan kombineres med en termostat for at regulere
temperaturen. Det kører på 220V og jeg har ikke der problem med hvordan jeg
får bøjet det som jeg vil, idet det i modsætning til kobberrøret fra
el-kedel varmelegemet er fleksibelt, og derved kan jeg bøje det som jeg vil.
Var det ikke en god ide??
Hvad vil den bedste form være at bøje den i for at få den bedste
varmeoverførsel til væsken? - en spiral?  Husk på at jeg skal have en pære
til at sidde i midten, og varmeledningen skal ikke "blokere" for lyset som
pæren leverer! Pæren vil belyse de inderste 10cm af det 15cm brede glasrør,
hvilket vil sige at der er 2,5cm i hver side hvor jeg kan placere
varmeledningen.

På forhånd tak

Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Hej Søren,

Du kan ikke få det i nær høj nok effekt (1kW eller deromkring afsat i
groft sagt en lille halv meter).

Det er nok svært mht. indkapsling, men hvad med et grillelement eller
varmeelementet fra en varmluft- eller kombi-mikrobølgeovn ?
(De er ofte ringformede).

--
Venlig hilsen,
Søren

1kW er da også rigeligt.

https://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/PexroerDK /$FILE/Pexroer(22KB).pdf

Her ses det hvordan gulvvarmeledningen ser ud og hvordan man monterer en
kobling på det så man kan slutte det til et gulvvarmeanlæg som et af disse
her:

http://www.lavprisvvs.dk/shop/default.asp?SetLng=1&Catid30%3

Men jeg vil jo ikke ud og købe et sådant anlæg til omkring 2000 så hvilke
andre muligheder har jeg der.
De termostater som jeg har kunne finde til gulvvarme har også kun kunne gå
til 30 grader C - det er jo også et problem.

Burde jeg måske flytte denne diskussion til en anden gruppe, for det her er
jo faktisk lidt OT efterhånden!!

På forhånd tak

Søren Wøhlk

Re: Termostat til el-kedel varmelegeme
Hej Søren,

Du misforstod... Jeg mente at du _ikke_ kan få noget der bare nærmer sig
1kW afsat i under en halv meter !
(Tænk på hvad det ville blive til i en stue, eller blot et mindre
badeværelse).

Pexrør ja (ikke ledning), var det ikke elvarme du ville benytte ?
Men uanset hvilken type kan du ikke få ret meget energi ud af det, en 100W
glødelampe (evt. halogen) i bunden vil virke meget bedre, om den monteres
hensigtsmæssigt.

Du vil altså afsætte 1kW i sølle 35..40 cm pexrør ? Hmmm...

Det rør er vel ca. 2 cm i indvendig diameter så der er tale om under en
kvart liter vand ved max. 100°C.
Du ønsker en temperatur på mindst 40°C altså en forskel på max. 60°C og
kan altså max. udnytte hvad der svarer til 60W (og det er under den
forudsætning at pexrøret har en overføringsfaktor på 100%, hvilket det
selvfølgelig ikke har, at du ingen tab har overhovedet, at det vand du
skal varme op et andet sted forbliver 100°C varmt når det når ind i
lampens rørstykke etc. etc. - regn snarere med omkring 30..40W som absolut
max.).

Og hvis så din vandbeholder har et varmetab på samme 30..40W, har du ingen
chance for at opvarme det yderligere.

Du er nødt til at bruge en eller anden form for elektrisk opvarmning (også
hvis du vil overføre via vandfyldte pexrør), så hold dig hellere til en
fuldt elektrisk løsning.
Evt. kunne du have nogle kanaler (rør) fra din beholder ned til et
opvarmningskammer med varmelegemet, så kan du stadig belyse fra bunden.
     _______
    |       |
    |~~~~~~~|
    |       |
    |       |
    |       |
    |       |
    |       |
    |       |
    | _____ |
    ||     ||
    ||     ||
    ||_____||
    |       |
    | XXXXX | <--- Varmelegeme
    |_______|

Byg evt. selv thermostaten, det er ikke ret meget udover en OP-AMP lidt
passive komponenter og et relæ med driver. Evt. kan du bruge en NE555 som
thermostat og så drive relæet direkte fra dens udgang.

Hvis du er ovre i pexrør er det vel en blikkenslager du skal ha' fat i,
men det vil som sagt ikke løse din opvarmning, så bliv du bare her lidt
endnu :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Så det løsningsforslag holder ikke helt alligevel så!
Jeg har fået fat i en Philips Halotone PAR25 HalogenA pære på 75W men
angiveligvis skal den svare til en 100W. Mener du at det vil være
tilstrækkeligt hvis jeg bruger den som varmekilde?

Skal træet inde i den ottekantede trækasse så ikke behandles eller beklædes
med en form for varmeisolerende materiale så træet ikke selvantænder ?? -
eller skal der rent faktisk en flamme til og ikke bare en temmelig høj
temperatur til for at antænde træ? Jeg anvender noget fyrtræ til
ottekanten..

Jeg har sendt en skitse til Klaus og til Søren..hvis der er andre der ønsker
en, så send en mail til mig..

Søren Wøhlk

Site Timeline