Termostat

Jeg er ved at bygge et terrarium, og i den forbindelse har jeg brug for en
termostat, til den varmelampe der skal hænge derinde.

Er der en der har en tegning til sådan en?

vh
Ravnborg

Re: Termostat

Jeg lavede en engang, også til terrariebrug, med transistorer. Den kan dæmpe
i stedet for bare at tænde og slukke. Indgangstrinnet til føleren er dog
ikke særlig temperaturstabilt, det kunne nok med fordel erstattes med en
opamp. Meget af den er bygget som denne her soft-tænd/sluk timer jeg også
har lavet (som jeg har kørende hos min dejlige kongeboa :-).
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.gif
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/sundim/sundim.txt

Du kan i princippet bare bygge den, men udelade timer-delen, og sende en DC
fra temperaturføleren ind på Q11's basis. Polariteten skal være så
spændingen falder når temp'en stiger. Hvis du kortslutter R25 kan trimmeren
VR2 faktisk bruges til at stille temperaturen på. Men måske er det bedre at
udelade "10 times amplifieren" også, og lave en bedre føler-forforstærker
med en opamp, og smide sigalet fra den ind på R30.

Der er noget fedt ved at lyset slukker blødt og langsomt om aftenen!  :-)

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Site Timeline