Termorelæ

Findes der en form for minitermorelæ som kan monteres i på et printkort. Det
er til 40v ac

Filip

Re: Termorelæ

Øhh, jeg mente altså 40V DC :-)  men det er vel i samme kategori. Hvad heder
sådan et, hvis jeg skal søge efter sådan en fætter?

Re: Termorelæ

Mener du sikring ?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok20%13553.htm

eller thermostat

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&dok20%03290.htm

--
Lars g

Re: Termorelæ
Hej Filip

Ud fra dine oplysninger kan man ikke fastslå hvad det er du
har brug for, fortæl dog lidt om hvad det er du skal bruge og hvad
det skal bruges til. Vi er godt nok dygtige i denne gruppe, men
synske er vi ikke.

Husk at jo bedre du spørger, jo bedre svar får du.

Mvh Max

Re: Termorelæ

Det er til at sikre jeg ikke kommer til at trække for stor strøm ud af min
variable spændingsforsyning. Jeg har nemlig fundet ud af at jeg kan trække
8A istedet for 2A som den er dimensioneret til. Og det er der nogle
komponenter på printet der ikke kan holde til. Det skal lige siges at den
hjemmelavet. Med sådan et relæ vil jeg kunne styrre at strømmen ikke
overstiger det tilladte uden at den selv slår fra. Jeg har godt nok en
sikring i den, men jeg er bange for at jeg vil komme til at springe lidt for
mange, sådan som jeg skal bruge denne strømforsyning. Der skal jo ikke andet
til end et stykke bimetal i et hus.

Filip

Re: Termorelæ
Hej Filip

Ja, en bimetalsløsning kunne være en løsning, men når det er
komponenter på et print der skal overvåges, ja så villle jeg anvende
en NTC modstand, en opamp, en transistor, lidt modstande og
et relæ.

Jeg kan godt lave et diagram til dig over sådan en opstilling
med de forhåndenværende stumper.

I min egen strømforsyning overvåger jeg temperaturen på
kølepladerne for at skåne serietransistorne.

Mvh Max

Re: Termorelæ

Men findes det, og er det dyrer end dit andet forslag?

Det kunne være sjovt at se diagrammet til den styrring, selvom jeg ikke
kender alle komponenterne. Hvad er en opamp?

Filip

Re: Termorelæ
Hej Filip

Ja, det findes, Lars G linker til en bimetalsløsning, men den egner sig
kun til at sætte på f.eks. kølepladen du får den jo ikke såan lige
varmet op af en komponent på et print. Den Lars linker til har også en
alt for høj temperatur og pris, RC Vejle har en 56 graders type
til det halve.

Det med opampen må jeg henvise dig til bøger på biblioteket
og læse lidt om. Jeg har ikke rigtig noget relevant materiale
i elektronisk form at tilbyde, jeg mangler noget i bogform
i stil med Byg med OP-amps eller lignende og konvertere.

Men der er et diagram der fortæller de grundlæggende ting her

http://www.sandcastle.dk/Billeder/Temperaturst.gif

Mvh Max

Re: Termorelæ

Nåå, det med opamp er altså en op.forstærker:-) Styrringen ser fin ud, men
jeg tror så næsten det bliver lidt for meget igen at ofre på den
spændingsforsyning. Jeg tror jeg nøjdes med at satse på den 2A sikring er
god nok beskyttelse (jeg er jo kun uddannet elektriker:-). Så må jeg bare
lære at passe lidt på med hvad jeg tilslutter til den.

Men måske kan man lave noget andet med blot en diode der lyser når max strøm
er opnået. Ved du hvordan det så skulle laves? (altså forvent ikke at jeg
vil lave det, så brug ikke for meget tid på at tegne det for mig. Jeg vil
bare gerne se princippet i det)

Tak for hjælpen.

Filip

Site Timeline