Termografisk kamera?

Hej gruppe,

Jeg har netop lånt et ældre termisk kamera i forbindelse med et højfrekvent SMPS projekt hvor jeg havde stor fordel i at kunne undersøge hotspots og se varmefordelingen i spoler m.v. Et termisk kamera er virkelig guld værd i forbindelse med udvikling men helt sikkert også til debugging af elektronik.

Konkret ville et godt kamera for mig være et som kunne følgende:

- Tage billeder af elektronik opstillinger omkring 10x15cm.

- Mulighed for analyse, f.eks måle temperaturen i et eller flere punkter.

- Temperaturområde bør være omkring 20-150 grader Celcius.

Er der nogen som har erfaring og kan anbefale et godt termisk kamera?

Med venlig hilsen Torben

Reply to
Torben

Jeg måler på elektronik med sådan et med jævne mellemrum. Det er dyrt. Adskillige 100.000 kr.

Pris afhænger formentlig af opløsning og anvendelsområde.

Jeg mener at huske at der er et fabrikat a.la. Agema eller noget i den stil. Der findes et par fabrikater (få) der er næsten ens, i den dyre ende, (lige gode/dyre) såvidt jeg ved. Hvoraf ovennævnte er det ene.

Hvad der findes mellem 0 og X 100.000 kr ved jeg ikke. Kender heller ikke spec. af det jeg har adgang til.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Hey, man kan købe et kamera på ebay:

Man kan også få noget billigt optik til det:

Flemming Frandsen

Hejsa

Måske dette kan hjælpe.

Jeg modtog reklame fra New Instrument (i aug 2004) hvor de reklamere for Termograferings interface/cam til PAQ'er denne gang var messetilbuds prisen

14900,- +moms og inkl. HP iPaq2210 17800,- +moms.

Link.

/jan

Reply to
Jan Pedersen

prisen

Kunne være sjov at leje en kold vinterdag, så man kunne tjekke ens hus isolering :-)

--
mvh/rg. Christian
Reply to