Teoretisk ? om kulde og chips.

Hejsa Alle

Jeg har gået og undret mig i noget tid nu, en pc CPU bliver hurtigere jo koldere den bliver.. det er set ved mange tests med OC. Men tager man sin mobil tlf ud i kulden, så bliver den bare monster sløv.. eller er det bare displayet ?? mener bare at min gamle ericsson også gjorde det !

nogle der har en forklaring ?

Mvh Morten

Reply to
Juel

Nej, det er forkert, jo koldere overfladen er, jo mere varme kan man fjerne fra coren og dermed kan den overclokes til højere hastighed, uden at brænde af.

Det er LCD displayet der er langsom, flydende krystaller fryser fast som blodet i dine årer, hvis du ikke har fået snaps nok :-)

gjorde

Det er LCD displayet der ikke kan klare kulden. CPUen har ikke noget i mod det. Men batteriet er heller ikke glad for kulde.

--
mvh/rg. Christian
Christian B. Andresen

Nej det gør den ikke.

En given cpus hastighed bestemmes alene af 2 ting:

1) Hvor hurtige de eksterne godter er (RAM, IO, Net osv), dette er den største flaskehals.

2) Clock frekvensen.

Jo hurtigere du clocker jo mere effekt bliver der afsat (læs sagerne bliver varme) det betyder at den øvre grænse for hvor hurtigt du kan clocke typisk er bestemt af hvor god du er til at fjerne den varme inden CPUen smelter væk.

Bedre køling at du kan clocke hurtigere, men det gør ikke CPU'en hurtigere.

Flemming Frandsen

Hej Christian,

Det er nok batteriet der er årsagen hvis hele telefonen virker sløv, LCD'ens opdateringshastighed har ikke indflydelse på processorens hastighed.

Minder mig om en vinter hvor jeg skulle måle lidt på bilen - ingen tal i displayet på Fluke'en, men ellers målte det vist rigtigt nok ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Køling af CMOS transistorer også en anden positiv effekt, end den Klaus beskriver: Gittersvingningerne i Si-krystalen reduceres, og dermed vil ladningsbærerne sjældnere støde sammen med gitteret, og dermed opnåes en højere mobilitet ladningsbærererne. Og da højere mobilitet giver hurtigere transistorer, betyder det at gate-delays mm bliver mindre ==> chippen kan klokkes hurtigere.

Et CMOS kredsløb bliver ca. 2x hurtigere ved at man køler det ned til

77 grader Kelvin (flydende Nitrogen), i forhold til stuetemperatur.

/Kai

Reply to
Kai Harrekilde-Petersen

nej, jeg havde med møje og besvær kæmpet mig op til en svigtende tagventilator i frostvejr, da jeg så endelig skulle til at måle var displayet dødt i fluken. Pis ned igen for at hente et gammelt viser instrumet.

--
Calle
Reply to

Det er rigtigt, men hele betjeningen af telefonen føles langsommere.

:-)

--
mvh/rg. Christian
Christian B. Andresen

Hej Kai,

Men det er svært at ramme tasterne med de store luffer det ville kræve, så nettohastigheden for mobilbetjeningen vinder næppe ved det ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Calle,

Surt ! Jeg overvejede et lille fladt varmelegeme bag displayet til vinterbrug... Men så blev det sommer ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Christian,

Det er nok rigtigt, men de (i hvert fald nogle) _bliver_ også langsommere når batteriet ikke har så meget kapacitet (som det fx. er tilfældet i stærk kulde).

--
Venlig hilsen,
Søren

høhøhø ;o)