Temperaturmåling til AD

Hejsa
Jeg sidder lige og spekulerer over et lille projekt i mit hus:

Jeg har sat et brændefyr op, som varmer en akkumuleringstank op med
ca. 1200 liter vand.
Nu kunne jeg godt tænke mig at få sat et par temperaturfølere på mit
fremløb samt retur, således jeg nemt og hurtigt kan se hvornår der
skal fyres op igen (helst i god tid så man ikke kommer til at fryse
:-))

Måden jeg gerne ville have det til at fungere på var:

Føler (NTC?) registerer temperaturen og sender dette videre til min
AD.
Der er ca. 13-15m fra føler til AD!

Jeg benytter vellemans k8000 lige nu - som har følgende specs:
  4 analogue inputs AD1 to AD4, resolution: 256 steps
  minimum input voltage: 0V
  maximum input voltage: 5V
  input impedance: 50Mohm
  resolution: 19.5mV

Jeg tænkte på at bruge en NTC sammen med en modstand.. Måleområdet
skal ligge så præcist som muligt inden for 30-80 grader men må meget
gerne kunne måle ud over det - præcisionen her er dog ikke så vigtig
(plus minus 3 grader gør ikke noget).

Evt. u-linæritet i NTC'en kan jeg sagtens slå op i en tabel således
der bliver korrigeret for dette.

Jeg er ikke helt skarp til elektronik (endnu¿) så i må hellere end
gerne skære det ud i pap for mig hvad jeg skal gøre :)

På forhånd tak for hjælpen
/johnny

Re: Temperaturmåling til AD
Hej Johnny,

Indsæt NTC'en i en Wienbro med en Op-Amp som buffer (med så lav impedans
som muligt).
Kalibrer til i hhv. 0°C i isvand (knust is i vand) og 100°C kogende vand
(NTC'en i toppen af vandoverfladen i begge tilfælde og imens vandet koger i
sidstnævnte).

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej, pt100, der findes færdige følerlommer til vandrør, hvori en pt100
passer.

Re: Temperaturmåling til AD

jeg bruger nogle AD590. De har den fordel at de er to benede, og bruger 1uA
pr grad. Derfor betyder kabellængden ikke noget.
http://www.analog.com/en/prod/0,,764_811_AD590%2C00.html

en anden mulighed kunne være een med spændingsudgang, og så bruge et 3-leder
med skærm kabel:
http://www.national.com/pf/LM/LM62.html
den laver 15.6mV pr grad, men den fås kun i SMD udgave.

Re: Temperaturmåling til AD

Den nemme(!) løsning: Fastgør en gammel bimetaltermoføler til fremgangen, og
lad denne tænde en "FYR NU" lysdiode

Den gennemførte løsning:
Brug flere følere, i forskellig højde (IMELLEM 'varmt rør øverst' og 'koldt
rør nederst'). Fremgang og retur er nok interessante, men det er endnu mere
interessant hvor langt oppe 'fronten' mellem varmt og koldt vand ligger.

Jeg ville i stedet anbringe 3-4 stk LM335 på tanksvøbet under isoleringen, i
forskellig højde, til overvågning af varmefronten!

http://www.brinck.dk/lin.asp
LM335 koster 25,- pr. stk (Brinck) og er fin til jobbet
AD590 koster 99,- pr. stk (Brinck)
PT100 kan være meget nøjagtige, men er dyre, og lidt vanskeligere at anvende

http://www.google.com/search?q=LM335
http://www.national.com/pf/LM/LM335.html
http://www.national.com/ds/LM/LM135.pdf

Uanset hvilken foreslået temperatur transducer du vælger, kræves opamp til
tilpasning af 'zero' og 'scale' til dine 4 stk. 0-5 V ADC indgange.

(hvor i DK?)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Temperaturmåling til AD

En anden mulighed er at bruge en temperaturføler, der laver et rent digitalt
signal. Enten som en færdigt konverteret digitalværdi, eller som et
pulsbredde moduleret signal, der kan måles med en tæller.

Bo //

Re: Temperaturmåling til AD
F.ex DS1621

/carsten

Re: Temperaturmåling til AD
sæt en "SMT 160-30" direkte på printerporten, så har du en temperaturføler.
--
  Calle.

Re: Temperaturmåling til AD
Halløjsa
Først vil jeg lige sige tak for svarene :)

Jeg har lige siddet og kigget lidt inde på Maxims hjemmeside > og fundet den her:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3496

Er det noget jeg kan bruge til mit projekt?
Vil den være simpel at forbinde til min AD?
Bliver afstanden et problem?

Hvis ikke, har Maxim så andre (gratis samples :)) som jeg kan bruge?

Nogle af jer nævner en op-amp -> hvad er det nu lige det er ¿

/Johnny

Re: Temperaturmåling til AD

Jeg vil umiddelbart mene, at med din egen melding om elektronik begynder,
vil den ikke være egnet. Den er ca 1.8 x 1.2mm og har 5 ben. Den skal
monteres på en printplade, sammen med noget andet skrammel.

Jeg vil forslå at du ser dig om efter en færdig industri føler, der kan
tilsluttes direkte. Der findes den slags, der giver 4-20mA ud, og som kan
forbindes over lange to-tråds linjer uden problemers. Ved instrumentboksen
lader du målestrømmen passere en kendt modstand, og måler spændingen over
den med din AD converter

Andre kan sikkert fortælle dig hvor man køber dem.

Bo //

Re: Temperaturmåling til AD
den her:

Jeg ville bruge DS1621 eller DS1624 og helt undvære en AD! (Som en anden har
foreslået)
Dem kan du koble direkte til PC'en, det største "problem" er at lave
softwaren til at aflæse temperaturen som skal aflæses serielt via I²C, men
jeg har set andre folk gøre det :)

De kan fåes i DIP 8 pakker, og du har faktisk ikke brug for andre
komponenter...

Brian

Re: Temperaturmåling til AD
Den Mon, 22 Nov 2004 01:06:32 +0100, "Brian Lund"

=====
Johnny skrev:
Der er ca. 13-15m fra føler til AD!
=====

I²C egner sig ikke til så lange længder, den er beregnet til
forbindelser internt i apparaterne.

Jens   OZ2JP   callto://jensep

I'm so hungry I could eat a vegetable.

Re: Temperaturmåling til AD

4 ledet pt100 eller pt1000 så betyder længden intet.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask