Temperaturmåling pr. langdistance

Jeg er blevet anbefalet at spørge om dette i denne gruppe:

Findes der en dims, som kan måle temperaturen på distance? Jeg er
interesseret i at måle temperaturen i mit sommerhus hen over vinteren, fx 4
gange i døgnet. Allerbedst ville det være, hvis jeg kunne så en sms
tilsendt. Eller lignende. Alternativt skal den bare samle op, så jeg selv
kan aflæse hver måned.

Der er både telefon og adsl i huset (hvis det skulle ha' nogen betydning).

- håber ikke, at det er et umuligt spørgsmål :-)

mvh
marianne

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Masser.....

Prisleje ?

Er der computer i sommerhuset ?

(tankespind der kan det hele)
Så tag hele pakken i en ombæring, lad den logge vajr og vind, både
indendørs og udendørs. Koble den op mod PC, lad den logge alt og læg det
op på en hjemmeside......
http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID53%53

Jeg har selv en, men mangler lige nu et 3/4" rør og en semidefekt bærbar
der skal stå som "vejrserver" inden det er helt på plads.

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Jeg aner ikke, hvad sådan noget koster, men det skal ikke være over 1000.-

Ja, men den vil jeg nødig lade stå tændt ... dels sluger den velsagtens
strøm og øges brandfaren ikke væsentligt?!

Nydeligt :-) Men det er langt mere, end jeg har brug for. Jeg skal kun måle
temperaturen indendørs. Udensørs kan jeg hente hos DMI.

mvh
Marianne

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Bliver svært når det er en færdig løsning du efterlyser (har set at du blev
henvist fra gruppen dk.bolig)

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Jeg så på et tidspunkt et signalboard computer fra et firma der kun
snupper 3-5watt ved en 5V transformer. Mon det var noget at lege med?
http://www.linuxdevices.com/news/NS5551137361.html - kommer preloaded
med gentoo. Kan også installeres windows på, hvis man er til den slags.

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Eftersom vi nu er i elektronik er en hjemmelavet løsning så ok ?

SimpleLan
Picaxe 20 eller 40 X1
Lidt modstande, osv.
DS18B20 sensors til at måle temperaturen.

Så har du mulighed for at se temperaturen over nettet, og evt. sende en
email ved 0grader.

Totalt ca. 400kr men det kræver så man selv laver print osv.
Der skal også noget ledning på de sensors, de kan købes inkl kabel, men
så er det meget dyere.

Overstående giver uden problemer 8sensors.

/Jan

Re: Temperaturmåling pr. langdistance
news:46d1c201$0$47436> Eftersom vi nu er i elektronik er en hjemmelavet
løsning så ok ?

Kan man købe et kit et eller andet sted? Eller et diagram?

Mvh
Stampe

Re: Temperaturmåling pr. langdistance
Tror ikke der er nogle kits endnu, simplelan er et ret nyt produkt, det
gør at man kan lave ethernet løsninger ret nemt ved at alt ethernet er
pakket i deres board og man så bare sender seriel kommandoer for at
sende udp/opdatere hjemmesiden.

Her er et lidt groft diagram over seriel og simplelan forbindelserne.
De pins man vil bruge skal så stadig køres ud til nogle connectors eller
skrueterminaler.
http://h.nirc.dk/sl40x1.jpg

Hvis nogen har mod på at lave et board der kan produceres med "alle"
pins der ikke bruges fra 40X1 kørt ud til en pad/skrueterminal/el.lign
kunne jeg godt bruge nogle stykker, har ikke selv lavet noget til olimex
endnu.

De vigtigste pins er 33-40(outputs) 19-22(inputs) 27-30(inputs)
2-5 og 8-10 hvis man skal bruge ADC.
15-18 og 23-26 er tristate pins og kan kun simple ting, eks. styre relæer.
Pins 13-14 kan tage en resonator så chippen kan køre over 8mhz

/Jan

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Hov, lille fejl på det diagram, det er vss på simplelan der er gnd og
vdd der er vcc.

alle de smarte betegnelser for 0V og + :)

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Takker kikker på det
PS.: Faldt lige over dette byggesæt her:
http://www.brinck.dk/byggesaet/br1820.asp

Mvh
Stampe

Re: Temperaturmåling pr. langdistance
Det kiggede jeg også på engang, fik dog aldrig købt et.

Har 2 fra modtronix (65 og 68) de virker begge, og simple opsætninger
kan man lave på deres protoboard.
Det er godtnok ikke samlesæt, men man bygger det man vil styre udfra de
2x 2x10 connectors.

http://www.modtronix.com/index.php?cPath=1_36

De har også nogle få datterbræt de sælger.
Men det er så allerede 600kr for deres board, om det er dyrt kommer vel
an på hvad man skal lave og hvor meget man er for selv at bikse ting sammen.

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Dette kan fint blive en UART til Ethernet gateway.

http://shop.tuxgraphics.org/electronic/eth.html?id27%592c

Carsten

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Når der nu er en PC, så kan man jo nemt lave noget med en temperatur
sensor på parallel porten.

Maskinen hægtes til et tænd og sluk ur som sættes til at tænde et
kvarter en gang eller to i døgnet (kl 7 og kl 12 måske), på den måde er
brandfaren og forbruget minimeret.

Maskinen er så indrettet til at lave en enkelt måling og slukke for sig
selv når den har rapporteret det via ADSL'en.

Til sensor kan du enten vælge:
* En onewire model (DS1820), der kan sidde mange på den samme bus og de
kan placeres langt fra pc'en, men er ret dyre (65,-)

* En LM75, den er billig (omkring 20,-), men så kan der kun sidde 8 på
en bus og bussen kan ikke være særlig lang (ca. 1 meter)

Med en sensor direkte på PC'en skal der kun laves et minimum af
elektronik (2-4 ledninger og så er man færdig).

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

DS18B20 sensoren alene kan fås til 40kr i danmark, eller ca. 25kr i eu,
og så slipper man for problemer med støj.

Re: Temperaturmåling pr. langdistance
Her er en mulighed:

http://www.danbit.dk/produkter/0507.phtml
--
MVH.
Finni

Det er jo blot en simpel datalogger. Den er der ikke meget "langdistance"
over ;o)

Re: Temperaturmåling pr. langdistance
Og her en anden een:
http://www.contika.dk/Produkter/datalogger.html#1
--
MVH.
Finni

Kig evt. på den her: http://www.flowhouse.dk/admin/showsite.asp?Id34%13

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Hej igen

kig evt også på denne: http://www.smartsmsbox.com/DKsider/produkt_DK.html

--
Venlig hilsen

Viggo

Re: Temperaturmåling pr. langdistance

Hvis Du bare skal have noget, der virker og ikke er kompliceret, så kig
på denne:

www.lascarelectronics.com/DATA/PDF/EL-USB-2.PDF

Man sætter den i USB stikket og fortæller hvornår den skal starte, og
hvor ofte den skal logge. Og når den er færdig, sætter man den igen i
USB stikket. Kan plotte data, eller overgive til regneark.

Jeg bruger dem ved forsendelse, i måleinstrumenter, til alt
udendørsgrej. Måler temperatur, relativ luftfugtighed og dugpunkt.

Jeg har købt dem hos Farnell, men de kan købes mange andre steder.