Temperaturmåling pr. langdistance

Hej

Jeg er blevet anbefalet at spørge om dette i denne gruppe:

Findes der en dims, som kan måle temperaturen på distance? Jeg er interesseret i at måle temperaturen i mit sommerhus hen over vinteren, fx 4 gange i døgnet. Allerbedst ville det være, hvis jeg kunne så en sms tilsendt. Eller lignende. Alternativt skal den bare samle op, så jeg selv kan aflæse hver måned.

Der er både telefon og adsl i huset (hvis det skulle ha' nogen betydning).

- håber ikke, at det er et umuligt spørgsmål :-)

mvh marianne

Reply to
Marianne

Marianne skriver:

Masser.....

Prisleje ?

Er der computer i sommerhuset ?

(tankespind der kan det hele) Så tag hele pakken i en ombæring, lad den logge vajr og vind, både indendørs og udendørs. Koble den op mod PC, lad den logge alt og læg det op på en hjemmeside......

Jeg har selv en, men mangler lige nu et 3/4" rør og en semidefekt bærbar der skal stå som "vejrserver" inden det er helt på plads.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jeg aner ikke, hvad sådan noget koster, men det skal ikke være over 1000.-

Ja, men den vil jeg nødig lade stå tændt ... dels sluger den velsagtens strøm og øges brandfaren ikke væsentligt?!

Nydeligt :-) Men det er langt mere, end jeg har brug for. Jeg skal kun måle temperaturen indendørs. Udensørs kan jeg hente hos DMI.

mvh Marianne

Reply to
Marianne

Marianne skrev:

Eftersom vi nu er i elektronik er en hjemmelavet løsning så ok ?

SimpleLan Picaxe 20 eller 40 X1 Lidt modstande, osv. DS18B20 sensors til at måle temperaturen.

Så har du mulighed for at se temperaturen over nettet, og evt. sende en email ved 0grader.

Totalt ca. 400kr men det kræver så man selv laver print osv. Der skal også noget ledning på de sensors, de kan købes inkl kabel, men så er det meget dyere.

Overstående giver uden problemer 8sensors.

/Jan

Reply to
Jan Nielsen

Når der nu er en PC, så kan man jo nemt lave noget med en temperatur sensor på parallel porten.

Maskinen hægtes til et tænd og sluk ur som sættes til at tænde et kvarter en gang eller to i døgnet (kl 7 og kl 12 måske), på den måde er brandfaren og forbruget minimeret.

Maskinen er så indrettet til at lave en enkelt måling og slukke for sig selv når den har rapporteret det via ADSL'en.

Til sensor kan du enten vælge:

  • En onewire model (DS1820), der kan sidde mange på den samme bus og de kan placeres langt fra pc'en, men er ret dyre (65,-)
  • En LM75, den er billig (omkring 20,-), men så kan der kun sidde 8 på en bus og bussen kan ikke være særlig lang (ca. 1 meter)

Med en sensor direkte på PC'en skal der kun laves et minimum af elektronik (2-4 ledninger og så er man færdig).

Reply to
Flemming Frandsen

Flemming Frandsen skrev:

DS18B20 sensoren alene kan fås til 40kr i danmark, eller ca. 25kr i eu, og så slipper man for problemer med støj.

Reply to
Jan Nielsen

Her er en mulighed:

MVH.
Finni
F.Syndergaard

Og her en anden een:

MVH.
Finni
F.Syndergaard

"Marianne" skrev i en meddelelse news:46d1acff$0$38683$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Hej

Kig evt. på den her:

Venlig hilsen

Viggo
Reply to
VIP

"Marianne" skrev i en meddelelse news:46d1acff$0$38683$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Hej igen

kig evt også på denne:

Venlig hilsen

Viggo
Reply to
VIP

Hvis Du bare skal have noget, der virker og ikke er kompliceret, så kig på denne:

Man sætter den i USB stikket og fortæller hvornår den skal starte, og hvor ofte den skal logge. Og når den er færdig, sætter man den igen i USB stikket. Kan plotte data, eller overgive til regneark.

Jeg bruger dem ved forsendelse, i måleinstrumenter, til alt udendørsgrej. Måler temperatur, relativ luftfugtighed og dugpunkt.

Jeg har købt dem hos Farnell, men de kan købes mange andre steder.

Bo Bjerre skrev:

Den er sku genial, virkeligt smart. Kan fås her:

Hilsen Mikkel Lund
Mikkel Lund

Ja, den er smart! Men jeg kan kun få fat i data, når jeg fysisk befinder mig i nærheden af måleren, ikke? Jeg kan ikke få tilsendt tallene.

Måske kan jeg kombinere med Flemmings forslag om et tænd-sluk ur på pc'en .....

mvh marianne

Reply to
Marianne

"Marianne" skrev i en meddelelse news:46d1be2c$0$69299$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Bliver svært når det er en færdig løsning du efterlyser (har set at du blev henvist fra gruppen dk.bolig)

Reply to
Allan Soerensen

"F.Syndergaard" skrev i en meddelelse news:46d1d7b2$0$72306$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Det er jo blot en simpel datalogger. Den er der ikke meget "langdistance" over ;o)

Reply to
Allan Soerensen

-jo, hvis Du kan opdrage den lokale post til at putte den i en konvolut...

Jeg havde opfattet, at det ikke var altafgørende at kunne fjernaflæse. Du skrev:

"Alternativt skal den bare samle op, så jeg selv kan aflæse hver måned."

Dette firma her har en lille GSM Cotroler der kan sende temperaturen via SMS

Deres hjemmeside var bare lige PT nede da jeg prøvede nu her d. 27/08 kl

11.30

Den kan både sende en besked når temperaturen er over eller under en bestemt temperatur. Eller du kan sende en beske til controleren og spørge om den aktuelle temperatur.

Jeg har lige fået en hjem der skal bruge til at overvåge temperaturen i et server rum og må da sige den virker meget godt og er utrolig nem at have med at gøre.

Den findes både i en udgave til en DIN Skinde eller en til væg montage. Med den til vægmontage er det inklusiv strømforsyning så er nemmest at have med at gøre.

"Marianne" skrev i en meddelelse news:46d1acff$0$38683$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Reply to
Kim M Jørgensen

Danbit igen: Prøv at søg på GSM

Fx:

(Måling og styring via mobiltelefon)

--
Christen
Reply to

Ja - det er ganske rigtigt ikke altafgørende. Skulle bare være sikker på, om der var noget, jeg havde overset. Synes stadig, at den ser smart og anvendelig ud!

mvh Marianne

Reply to
Marianne

Hejsa,

Hvad med en Nokia 5210?? Den har indbygget termometer, og kan sikkert også sende SMS'er...;->

Næste skridt er så autonomt at få den til at sende en SMS....

/Claus

Reply to
Claus