Temperaturmåling der ikke må drive med tiden

Hej!

   Jeg skal have bygget en embedded/stand-alone temperaturmålings-enhed
som ikke må drive væsentligt over tid (dvs. flere år). Der haves en
mikrocontroller med 24 bit A/D indgang til formålet, så jeg havde
overvejet en NTC-modstand, men ved ikke rigtig hvor stabil den er over
tid. Den vil ikke blive udsat for fugt eller damp (luftfugtigheden
ligger ml. 30 og 40% i rummet). Måleusikkerheden er ikke specielt
kritisk, +-0.5 eller +-1 grad ville være acceptabelt og måleområdet er
ml. 20 og 55 grader.

Er der nogen af jer, der har nogle erfaringer, i vil dele ud af?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Temperaturmåling der ikke må drive med tiden

Der er firmaer der udvikler den slags følere og har lavet specifikationer
for det hele - hvorfor ikke bruge dem? du kunne også overveje en transistor
som føler. BE strækningen falder med 2mV/grad temperaturstigning. Jeg kan
ikke forestille mig den måling skulle drive med tiden, men aner det ikke.

Peter

Re: Temperaturmåling der ikke må driv e med tiden

Hvis dit krav er at måle med +/- 1 grad i et område på 35 grader, har du
ikke brug for 24 bit. Og en NTC modstand har langtidsstabilitet nok til
det. Du bruger et portben til at slukke for modstanden. Så kan du se
bort fra evt egenopvarmningen. Så tænder du for den, venter måske 10ms,
måler og slukker igen. Hvert minut gentager du spøgen.

Bo //

Re: Temperaturmåling der ikke må driv e med tiden
Hej!

Nej, sikkert ikke. Det var også bare for at give en idé om hardwaren.

God idé. Har fundet en potentiel kandidat hos RS som jeg vil bestille hjem.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Temperaturmåling der ikke må driv e med tiden

Du kan med fordel udnytte at ADC'en på processoren måler ratiometrisk.
Derfor lader Du NTC'en indgå i en spændingsdelser, som du forsyner fra
ADG'ens reference. Så har har du et problem mindre.

Med mindre du skal bruge rigtigt mange, og derfor vælger NTC'en fordi
den er billig, kunne jeg foreslå en temperaturføler, der giver en
spænding eller en strøm fra sig.

Jeg bruger denne til mange ting:
http://www.analog.com/en/prod/0,,764_811_AD22100%2C00.html
eller denne (til 3V grej):
http://www.analog.com/en/prod/0,,764_811_AD22103%2C00.html

Begge kan du bestille som samples.

Forsyningsbenet sætter man til en port, så man kan tænde, når der er
behov for det. Jeg laver en del lowpower grej, så 500uA her og 500uA der...

Bo //

Re: Temperaturmåling der ikke må driv e med tiden
Hej!

Ellers bruger jeg bare en ekstern reference. Har alligevel en spole m. ADR364
liggende (4.096V ref.).

Well, der skal bruges omkring 200,- og jeg har fundet en ret god NTC til sølle
7,- + moms hos RS, så det synes jeg er forsøget værd :)

Noget af problematikken er også, at de skal monteres på en alu-konstruktion,
hvilket gør det smart at man kan skrue dimsen i / skrue den fast. Den NTC jeg
har fundet har gevind.

Der kommer til at sidde en 300+A strømforsyning til det her system, så det er
absolut ikke problemet.

(Nu hjælper 400 stk. 20x20mm Peltierelementer jo også en del på dén sag :-))

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Temperaturmåling der ikke må dri ve med tiden

Der er noget sympatisk over folk, der arbejder med store strømme i
elektronikken :-)

Bo //

Re: Temperaturmåling der ikke må dri ve med tiden
Hej!

Heh :o)

Skal nok melde tilbage når jeg får bygget systemet op (skal lige have lavet
printet m. div. ting på...).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Temperaturmåling der ikke må dri ve med tiden

Litt analyse, kanskje?

Du trenger noen langtids-temperaturstabile komponenter.
Du trenger to langtids-temperaturstabile kretser.

Komponenter som:
XTAL
PTC
Noen kondensatorer
Konstant strømgenerator.
    Er langtids-temperaturstabile.

Forslag:

Lat kontrolleren være Xtalstyrt.

Bruk en 555,
Strømgenerator, J505 + PTC, KTY81-210 + en stabil Kondensator -> en
stabil free running multivibrator.

Mål periodelengden av multivibratoren med en Kontrolleren. Legg
eventuellt in lineeritetskorigeringstabell.

HM

Re: Temperaturmåling der ikke må dri ve med tiden
Hej!

Jeg er overhovedet ikke med her. Hvorledes skulle ovenstående modvirke drift i
mine temperaturmålinger?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Temperaturmåling der ikke må dri ve med tiden

Fordi du benytter bare temperaturstabile komponenter der
langtidstemperaturdrift er kritisk!

HM