Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.

Hej NG Jeg ved ikke så meget om elektronik, så jeg håber at kunne få lidt hjælp her. Jeg vil gerne have målt temperatur i min computer, lige pt bruger jeg en DigiDoc 5+,

. Men jeg vil hellere have temperaturerne overført til computeren så jeg kan få dem udlæst i et program (MBM). Jeg har så set dette:
Men sensorne er temmeligt store i forhold til dem jeg har nu. Desuden koster de også 65kr/stk det sted jeg har fundet dem i DK. Så jeg ville høre om man kunne lave noget der brugte de følere jeg har nu og simpelthen bare sendte resultatet til serielporten en gang i sek. f.eks. Altså f.eks 4 sensorer tilsluttet et print med noget elektronik som sender resultaterne af disse målinger videre til porten. Jeg kan nok godt selv fabrikere noget software til at fange resultaterne. Eller evt. at jeg har noget software kørende der beder om målinger så dette ikke skal styres af elektronikken. Kan det lade sig gøre og vil det være meget kompliceret?

Mvh Peter

Reply to
Peter Anskjær

Jeg har selv planer om at skal have lavet noget i stil med dette:

Det bruger en digital temperatursensor, DS1820 som har 1-wire interface. Der kan tilsluttes mange sensorer til samme bus. Du kan få et par gratis samples fra

"Peter Anskjær" skrev i en meddelelse news:3fffd459$0$146$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

jeg

koster

og

Reply to
Thomas Kjærulff

er det ikke noget med at DS1820 er udgået?

--
Calle
Reply to

"Calle." skrev i en meddelelse news:MMQLb.1370$L snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Måske, men så kan man i hvert fald få nogle nye tilsvarende, DS18S20 eller DS18B20, som vist også er understøttet af det omtalte software.

-Thomas

Reply to
Thomas Kjærulff

"Thomas Kjærulff" skrev i en meddelelse news:btol04$avh$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

Der

samples

Det minder meget om det jeg linkede til synes jeg, men her er der da diagram så man ikke behøver bestille et samlesæt fra USA. Men jeg kunne endnu mere tænke mig hvis man kunne lave noget hvor jeg kunne bruge mine nuværende flade følere. Jeg har bestilt samples af DS18S20, det er god service må man sige.

Mvh Peter

Reply to
Peter Anskjær

Hej Peter,

Hvis du ikke har brug for en perfekt nøjagtighed, kan du aflæse 4 sensorer af den type via gameportens analoge indgange. (Plus lidt elektronik, da gameporten normalt er beregnet til 0..100 kOhm mod dine sensorers 15 kOhm).

Hvis "du" selv poller gameporten kan det laves meget simpelt.

--
Venlig hilsen,
Søren

"Peter Anskjær" skrev i en meddelelse news:3fffdf2e$0$184$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Det bliver nok lidt mere vanskeligt, for så vidt jeg kan se er det analoge sensorer, så du vil få behov for noget mere elektronik for at få målingen overført til PC'en, sikkert noget med en forstærker, og en AD-converter. Så skal du nok også selv igang med at skrive software.

-Thomas

Reply to
Thomas Kjærulff

Hej Thomas

analoge

målingen

AD-converter. Så

DS18S20 indeholder det hele, A/D converter og 1-line seriel kommunikation, så der mangler faktisk kun softwaren.

"Max" skrev i en meddelelse news:3fffe6a0$0$30071$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hvis du nu læser mit indlæg igen, vil du se at det jeg svarede på var hvad der skulle til hvis han skulle bruge de sensorer han havde i forvejen. Det link jeg skrev i mit første indlæg var desuden til noget software som netop kan kommunikere med DS1820.

-Thomas

Reply to
Thomas Kjærulff

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns946C7DF35A365oo8ooLooK4iToo8oo@62.243.74.163...

Det lyder interessant, hvad er "en ikke perfekt nøjagtighed"? Jeg kan sagtens leve med et par grader. Har du evt. et link?

Ok, kan du forklare lidt nærmere? Poller?

Mvh Peter

Reply to
Peter Anskjær

Hej Peter,

Det afhænger dels af hvor stort et område du vil dække, hvor godt det laves og hvor god afkodningen af joy-potentiometrene er i din PC (specielt hvor temperaturfølsomme kondensatorerne i afkodningskredsløbet er), men hvis du laver omsætningen fra modstand (egentlig fra _tid_, for de fire joypots styrer hver en monoflop og det er dens tid der måles på) via tabelopslag kan du gøre det ret præcist - forsøg vil vise hvor præcist, men bedre end "et par grader".

Kan da lige finde noget... Her er en:

Denne er måske bedre på nogle måder:

Her kan du downloade et temperaturprogram (har dog kun lige diagonallæst siden):

Her er der et simpelt testprogram (måske en god ting hvis du vil eksperimentere med det):

(De går dog alle på en 100 kOhm-føler, men aflæsningen er den samme, det er det tilsluttede der skal tilpasses).

Min fejl, jeg fik indtrykket af at du var programmør :)

Polling er "det modsatte" af interruptstyring.

Ved intrruptstyring sender det tilkoblede udstyr et signal om at det vil have opmærksomhed.

Polling går ud på at du (programmet) regelmæssigt går ud og spørger "har du noget på hjerte" (og så henter evt. data der er klar).

Med gameporten skal en aflæsning initieres af softwaren hvis du programmerer på det bare jern, men ellers er det blot at aflæse den relevante Windows-API (Appliation Program Interface).

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns946D69171D8oo8ooLooK4iToo8oo@62.243.74.163...

laves

re>

er

du

Ok, det var en masse, jeg vil kigge linksne lidt grundigere igennem senere, men ser da ud til at der er meget brugbart. Tak for hjælpen.

Mvh Peter

Reply to
Peter Anskjær

Hej Peter,

Velbekomme :) Og hvis der dukker spørgsmål op undervejs kommer du bare igen.

Check evt. også:

Den vil let kunne tilpasses dine følere.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det virker eller ganske fint :-)

Jeg har får nogle år siden købt hans programmerede pic og så selv loddet en "fuglerede" til det.

Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid
Reply to
anders majland

"anders majland" skrev i en meddelelse news:btudlc$74m$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

Du får ikke temperaturudsving, jeg snakkede med en, han sagde at temperaturen stod og svingede stille og roligt uden grund.

Jeg vil da lige genoverveje det.

Mvh Peter

Reply to
Peter Anskjær

Nope - men da konvertering fra temperatur til digital temperatur sker i den enkelte sensor må der være der fejlen ligger. PIC'en forespørger jo bare på 1-wire tråden og videresender informationen serielt.