Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.

Hej NG
Jeg ved ikke så meget om elektronik, så jeg håber at kunne få lidt hjælp
her.
Jeg vil gerne have målt temperatur i min computer, lige pt bruger jeg en
DigiDoc 5+, http://www.macpower.com.tw/products/peripherals/dd/dd5 . Men jeg
vil hellere have temperaturerne overført til computeren så jeg kan få dem
udlæst i et program (MBM). Jeg har så set dette:
http://www.phanderson.com/tm125.html
Men sensorne er temmeligt store i forhold til dem jeg har nu. Desuden koster
de også 65kr/stk det sted jeg har fundet dem i DK.
Så jeg ville høre om man kunne lave noget der brugte de følere jeg har nu og
simpelthen bare sendte resultatet til serielporten en gang i sek. f.eks.
Altså f.eks 4 sensorer tilsluttet et print med noget elektronik som sender
resultaterne af disse målinger videre til porten. Jeg kan nok godt selv
fabrikere noget software til at fange resultaterne. Eller evt. at jeg har
noget software kørende der beder om målinger så dette ikke skal styres af
elektronikken.
Kan det lade sig gøre og vil det være meget kompliceret?

Mvh
Peter

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.
Jeg har selv planer om at skal have lavet noget i stil med dette:

http://www.sunpoint.net/~thermometer /

Det bruger en digital temperatursensor, DS1820 som har 1-wire interface. Der
kan tilsluttes mange sensorer til samme bus. Du kan få et par gratis samples
fra www.maxim-ic.com

jeg
koster
og

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.
er det ikke noget med at DS1820 er udgået?

--
Calle

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.

Måske, men så kan man i hvert fald få nogle nye tilsvarende, DS18S20 eller
DS18B20, som vist også er understøttet af det omtalte software.

-Thomas

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.
Der
samples
Det minder meget om det jeg linkede til synes jeg, men her er der da diagram
så man ikke behøver bestille et samlesæt fra USA. Men jeg kunne endnu mere
tænke mig hvis man kunne lave noget hvor jeg kunne bruge mine nuværende
flade følere.
Jeg har bestilt samples af DS18S20, det er god service må man sige.

Mvh
Peter

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.

 >Men jeg kunne endnu mere

Det bliver nok lidt mere vanskeligt, for så vidt jeg kan se er det analoge
sensorer, så du vil få behov for noget mere elektronik for at få målingen
overført til PC'en, sikkert noget med en forstærker, og en AD-converter. Så
skal du nok også selv igang med at skrive software.

-Thomas

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.
Hej Thomas

analoge
målingen
AD-converter. Så

DS18S20 indeholder det hele, A/D converter og 1-line seriel
kommunikation,
så der mangler faktisk kun softwaren.

Mvh Max

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.

Hvis du nu læser mit indlæg igen, vil du se at det jeg svarede på var hvad
der skulle til hvis han skulle bruge de sensorer han havde i forvejen. Det
link jeg skrev i mit første indlæg var desuden til noget software som netop
kan kommunikere med DS1820.

-Thomas

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.
Hej Peter,

Hvis du ikke har brug for en perfekt nøjagtighed, kan du aflæse 4 sensorer
af den type via gameportens analoge indgange.
(Plus lidt elektronik, da gameporten normalt er beregnet til 0..100 kOhm
mod dine sensorers 15 kOhm).

Hvis "du" selv poller gameporten kan det laves meget simpelt.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ok, kan du forklare lidt nærmere? Poller?

Mvh
Peter

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.
Hej Peter,

Det afhænger dels af hvor stort et område du vil dække, hvor godt det laves
og hvor god afkodningen af joy-potentiometrene er i din PC (specielt hvor
temperaturfølsomme kondensatorerne i afkodningskredsløbet er), men hvis du
laver omsætningen fra modstand (egentlig fra _tid_, for de fire joypots
styrer hver en monoflop og det er dens tid der måles på) via tabelopslag
kan du gøre det ret præcist - forsøg vil vise hvor præcist, men bedre end
"et par grader".

Kan da lige finde noget...
Her er en:
<URL:http://www.techedge.com.au/tech/pcthermo.htm

Denne er måske bedre på nogle måder:
<URL:http://www.benchtest.com/gp_Temp.html

Her kan du downloade et temperaturprogram (har dog kun lige diagonallæst
siden):
<URL:http://www.allthingsspiny.co.uk/pcthermometer.html

Her er der et simpelt testprogram (måske en god ting hvis du vil
eksperimentere med det):
<URL:http://www.epanorama.net/documents/joystick/pc_circuits.html#temperatu
re>

(De går dog alle på en 100 kOhm-føler, men aflæsningen er den samme, det er
det tilsluttede der skal tilpasses).

Min fejl, jeg fik indtrykket af at du var programmør :)

Polling er "det modsatte" af interruptstyring.

Ved intrruptstyring sender det tilkoblede udstyr et signal om at det vil
have opmærksomhed.

Polling går ud på at du (programmet) regelmæssigt går ud og spørger "har du
noget på hjerte" (og så henter evt. data der er klar).

Med gameporten skal en aflæsning initieres af softwaren hvis du
programmerer på det bare jern, men ellers er det blot at aflæse den
relevante Windows-API (Appliation Program Interface).

--
Venlig hilsen,
Søren

Mvh
Peter

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.
Hej Peter,

Velbekomme :)
Og hvis der dukker spørgsmål op undervejs kommer du bare igen.

Check evt. også:
<URL:http://www.epanorama.net/documents/joystick/pc_circuits.html#generalin
put>
Den vil let kunne tilpasses dine følere.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det virker eller ganske fint :-)

Jeg har får nogle år siden købt hans programmerede pic og så selv loddet
en "fuglerede" til det.
http://www.majland.org/sw/ser2mbm/index.html

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.

Du får ikke temperaturudsving, jeg snakkede med en, han sagde at
temperaturen stod og svingede stille og roligt uden grund.
Jeg vil da lige genoverveje det.

Mvh
Peter

Re: Temperaturmåler som kan aflæses via seriel-porten på pc.

Nope - men da konvertering fra temperatur til digital temperatur sker i
den enkelte sensor må der være der fejlen ligger. PIC'en forespørger jo
bare på 1-wire tråden og videresender informationen serielt.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Site Timeline