Temperaturlogger til PC'en

Hejsa

Jeg fandt engang en simpel byggevejledning til en USB temp.måler, med i
alt ca 5 komponenter. Nu kan jeg desværre ikke finde den igen - den var
noget med en Dallas 16XX (et-eller-andet) IC. Er der en der kan være
behjælpelig?

Er der andre prisbillige og nemme alternativer? Evt. RJ45 eller trådløs?

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk

Jeg bruger sådan een:
http://www.lascarelectronics.com/temperaturedatalogger.php?location=uk&datalogger10%1
og skal Rh med:
http://www.lascarelectronics.com/temperaturedatalogger.php?location=uk&datalogger10%2
og de fås i flere varianter

De kan bl.a. købes hos Farnell, men prisen synes for høj

Bo //

Re: Temperaturlogger til PC'en

Ja det havde vi ogsE5%, men det der med 80 grader er de ikke sE5% glade
for. Vi havde 2 der dF8%de efter 2 uger ved 60 grader.

Benny

Re: Temperaturlogger til PC'en
een:http://www.lascarelectronics.com/temperaturedatalogger.php?location=u ...
med:http://www.lascarelectronics.com/temperaturedatalogger.php?location=u ...

ovefvejede du om det vr batteriet, der var kortlivet?

Bo //

Re: Temperaturlogger til PC'en

Jeg har solgt flere hundrede Lascar EL-USB-XX  og har ikke oplevet nogen,
der er døde.
Det medfølgende batteri er derimod af temmelig dårlig kvalitet. Personligt
ville jeg foretrække at der IKKE medfulgte et batteri, når produktet er så
prisfølsomt at der ikke er råd til at vedlægge et ordentligt batteri, men
sådan er det jo med alt elektronik fra fjernøsten, der skal absolut medfølge
et billigt batteri.
Prøv at udskift batterierne til en ordentlig kvalitet, f.eks. Duracell eller
Varta.

Re: Temperaturlogger til PC'en

har brugt Tadiran, og ikke set problemer.

Bo //

Re: Temperaturlogger til PC'en

Kender jeg ikke, men jeg har haft flere kunder, der havde problemer med de
billige "TekCell" batterier, der medfølger fra Lascar. Nogen har været helt
flade ved ankomsten til kunden, andre har kun holdt en uge.

Re: Temperaturlogger til PC'en
de var nogen af de første, der lavede Lithium batterier til militær og
maritim anvendelse. Jeg opfatter dem som toppen af Lithium primær batterier:

http://www.tadiranbat.com/home.php

Re: Temperaturlogger til PC'en

Hvordan ligger Tadiran prismæssigt i forhold til Duracell og Varta?
Det kunne være jeg skulle tage nogen Tadiran på produktprogrammet. Jeg
plejer at anbefale Duracell eller Varta da jeg har god erfaring med dem, men
de er temmelig dyre.

Re: Temperaturlogger til PC'en

ved ikke, jeg køber 10 ad gangen hos Farinelli, og der kan alle jo handle

Bo //

Re: Temperaturlogger til PC'en
Hej Søren,

Før i tiden kunne man bruge DS18S20 (1-Wire temperatur sensor) samt
DS2490 (USB to 1-Wire Bridge). DS2490 bør ikke bruges i nye designs, da
Maxim har taget den af programmet - dog uden en erstatning.
Jeg bruger selv DS2480B (RS232 -> 1-Wire), en håndfuld DS18S20 samt en
smule programmering og en linux maskine - det spiller perfekt.

Jonas Jalling

Re: Temperaturlogger til PC'en

Kan du lokkes til at skrive lidt mere om det ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Ja! Jeg har lavet en adapter som ligner den der beskrevet på fig. 11d i
databladet (1) til DS2480. Adapteren på fig. 11a virker dog også uden
problemer.

1-wire bussen har jeg ført rundt i lejligheden til de enkelte sensore.
Vcc har jeg ikke ført med rundt, men hvis man har mange sensore på
bussen, er det nok en god ide at gøre. Jeg har 7 temperatursensore
siddende, og bussen er vel 25-30m. Hvis jeg beder om temperaturen fra
alle sensore på en gang, er der flere som fejler (returnerer 85 grader)
- en forespørgsel på den enkelte sensor virker dog fint, så hvis man
bare spørger dem enkeltvis, med 1-2 sekunders mellemrum, virker det fint.

På linux maskinen bruger jeg i øjeblikket owfs (2) til at logge og et
hjemmestrikket script til rrdtool (3) for at tegne grafer over temperaturen.
Owfs kan meget mere end jeg har brug for, så jeg er igang med at skrive
mit eget.

(1) <http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS2480B.pdf
(2) <http://www.owfs.org/
(3) <http://oss.oetiker.ch/rrdtool/
Jonas Jalling

Re: Temperaturlogger til PC'en

Mange tak for inspirationen.
Det skal prF8%ves.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Re: Temperaturlogger til PC'en
Jonas Bo Jalling forklarede:
Hej Jonas Bo Jalling, Kan du evt betales til at lave sådan en ekstra
RS232 -> 1 Wire adapter??? Og i givet fald, hvad vil du så have for
den???

Har selv en del DS18B20 jeg gerne vil have tilsluttet min linux server,
til noget data opsamling i forbindelse med mit stokerfyr.

Du må MEGET gerne skrive til psp(Fjernes)@crump.dk

MVH
Allan Madsen

Re: Temperaturlogger til PC'en

Kunne bestemt også være intereseret i denne løsning!

snipped-for-privacy@cool.dk

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk
Re: Temperaturlogger til PC'en

Prøv at kik det nye nummer af Elector.
De anvender en PIC med USB til at overvåge op til 127 DS18S20 1-Wire
temperatur sensor.

Re: Temperaturlogger til PC'en

Jeg har for mange år siden købt en programmeret pic fra
http://www.phanderson.com/ til at interface til 1wire serielt fra en pc.
Sender jeg den en karakter returnerer den serienummre og temperatur for
tilsluttede temp sensorer.

Måske noget af det kan være til inspiration

Re: Temperaturlogger til PC'en

Har du en komponentliste, diagram og printlayout???? Er ikke så skarp
til selv at omsætte diagram til PCB :-(

Lyder lige som noget jeg kunne bruge - hvad er budgettet ca. for sådan en?

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk
Re: Temperaturlogger til PC'en
Nu er det ikke mit indlæg du har kommenteret, men tillader mig lige at
byde ind med et par løsninger :)

En serial-2-1wire kan købes færdiglavet for 28$ her
http://www.hobby-boards.com/catalog/product_info.php?products_id28 %

Alternativt skal du finde/lave en der styrer 1-wire delen også, og
tilbyder en begrænset mængde funktioner, tilgengæld over et simplere
interface til pcen.
http://www.phanderson.com/ har nogle stykker, eks. 128

Såfremt det kun er temperatur du vil måle (DS18B20), kan  det også laves
med en picaxe uden indgående kendskab til programmering, alle dele (eks
selve sensor) ville koste <50kr + seriel kabel.

(picaxe er en pic med en bootloader på så den programmeres over et
serielt interface i basic, selve seriel interfacet er 2modstande og et
stik, koden er meget simpel, for at overvåge en bunke sensore og sende
det serielt til pcen ville det kræve under 10 linjers kode)

Temperatur sensoren koster ca 25kr ved import, 40kr i dk, der skal så
loddes noget kabel på.

/Jan

Site Timeline