Temperaturlogger til PC'en

Hejsa

Jeg fandt engang en simpel byggevejledning til en USB temp.måler, med i alt ca 5 komponenter. Nu kan jeg desværre ikke finde den igen - den var noget med en Dallas 16XX (et-eller-andet) IC. Er der en der kan være behjælpelig?

Er der andre prisbillige og nemme alternativer? Evt. RJ45 eller trådløs?

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk

Jeg bruger sådan een:

og skal Rh med:
og de fås i flere varianter

De kan bl.a. købes hos Farnell, men prisen synes for høj

Søren Bay skrev:

Hej Søren,

Før i tiden kunne man bruge DS18S20 (1-Wire temperatur sensor) samt DS2490 (USB to 1-Wire Bridge). DS2490 bør ikke bruges i nye designs, da Maxim har taget den af programmet - dog uden en erstatning. Jeg bruger selv DS2480B (RS232 -> 1-Wire), en håndfuld DS18S20 samt en smule programmering og en linux maskine - det spiller perfekt.

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

"Søren Bay" skrev i en meddelelse news:484d922c$0$56794$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Hvis den bare skal sidde i PCen hele tiden var Larcars EL-USB-RT måske en mulighed (og så kan den endda logge både temperatur og luftfugtighed for kun

358 Kr. + moms). Dansk forhandler bla.
Allan Soerensen

=F8s?

Kan du lokkes til at skrive lidt mere om det ?

-- Christian......

Hold afstand.... S=E5 kan det v=E6re vi andre ikke skal holde i k=F8 i evigheder.

Reply to
Christian B. Andresen

=F8s?

ger.php?location=3Du...

location=3Du...

Ja det havde vi ogs=E5, men det der med 80 grader er de ikke s=E5 glade for. Vi havde 2 der d=F8de efter 2 uger ved 60 grader.

Benny

Reply to
Hojvaelde

een:

med:

ovefvejede du om det vr batteriet, der var kortlivet?

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@l42g2000hsc.googlegroups.com...

Jeg har solgt flere hundrede Lascar EL-USB-XX og har ikke oplevet nogen, der er døde. Det medfølgende batteri er derimod af temmelig dårlig kvalitet. Personligt ville jeg foretrække at der IKKE medfulgte et batteri, når produktet er så prisfølsomt at der ikke er råd til at vedlægge et ordentligt batteri, men sådan er det jo med alt elektronik fra fjernøsten, der skal absolut medfølge et billigt batteri. Prøv at udskift batterierne til en ordentlig kvalitet, f.eks. Duracell eller Varta.

Reply to
Allan Soerensen

Ja! Jeg har lavet en adapter som ligner den der beskrevet på fig. 11d i databladet (1) til DS2480. Adapteren på fig. 11a virker dog også uden problemer.

1-wire bussen har jeg ført rundt i lejligheden til de enkelte sensore. Vcc har jeg ikke ført med rundt, men hvis man har mange sensore på bussen, er det nok en god ide at gøre. Jeg har 7 temperatursensore siddende, og bussen er vel 25-30m. Hvis jeg beder om temperaturen fra alle sensore på en gang, er der flere som fejler (returnerer 85 grader)

- en forespørgsel på den enkelte sensor virker dog fint, så hvis man bare spørger dem enkeltvis, med 1-2 sekunders mellemrum, virker det fint.

På linux maskinen bruger jeg i øjeblikket owfs (2) til at logge og et hjemmestrikket script til rrdtool (3) for at tegne grafer over temperaturen. Owfs kan meget mere end jeg har brug for, så jeg er igang med at skrive mit eget.

(1) (2) (3)

--
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

d i

var

l=F8s?

da

.

n.

Mange tak for inspirationen. Det skal pr=F8ves.

-- Christian......

Hold afstand.... S=E5 kan det v=E6re vi andre ikke skal holde i k=F8 i evigheder.

Reply to
Christian B. Andresen

har brugt Tadiran, og ikke set problemer.

Kender jeg ikke, men jeg har haft flere kunder, der havde problemer med de billige "TekCell" batterier, der medfølger fra Lascar. Nogen har været helt flade ved ankomsten til kunden, andre har kun holdt en uge.

Reply to
Allan Soerensen

Prøv at kik det nye nummer af Elector. De anvender en PIC med USB til at overvåge op til 127 DS18S20 1-Wire temperatur sensor.

Reply to
Allan Soerensen

de var nogen af de første, der lavede Lithium batterier til militær og maritim anvendelse. Jeg opfatter dem som toppen af Lithium primær batterier:

Hvordan ligger Tadiran prismæssigt i forhold til Duracell og Varta? Det kunne være jeg skulle tage nogen Tadiran på produktprogrammet. Jeg plejer at anbefale Duracell eller Varta da jeg har god erfaring med dem, men de er temmelig dyre.

Reply to
Allan Soerensen

Jeg har for mange år siden købt en programmeret pic fra

til at interface til 1wire serielt fra en pc. Sender jeg den en karakter returnerer den serienummre og temperatur for tilsluttede temp sensorer.

Måske noget af det kan være til inspiration

Reply to
Anders Majland

ved ikke, jeg køber 10 ad gangen hos Farinelli, og der kan alle jo handle

Har du en komponentliste, diagram og printlayout???? Er ikke så skarp til selv at omsætte diagram til PCB :-(

Lyder lige som noget jeg kunne bruge - hvad er budgettet ca. for sådan en?

--
Søren Bay - http://www.flyingfish.dk
Modeltog, IT-udstyr og meget andet til salg - http://shop.flyingfish.dk
Modeltogklubben Frichs - http://www.mtkfrichs.dk Dejligt rækkehus til
salg i Lystrup ved Århus: - http://www.flyingfish.dk/tilsalg.htm
Reply to
Søren Bay

Søren Bay skrev:

Nu er det ikke mit indlæg du har kommenteret, men tillader mig lige at byde ind med et par løsninger :)

En serial-2-1wire kan købes færdiglavet for 28$ her

Alternativt skal du finde/lave en der styrer 1-wire delen også, og tilbyder en begrænset mængde funktioner, tilgengæld over et simplere interface til pcen.

har nogle stykker, eks. 128

Såfremt det kun er temperatur du vil måle (DS18B20), kan det også laves med en picaxe uden indgående kendskab til programmering, alle dele (eks selve sensor) ville koste

Reply to
Jan Nielsen

Jan Nielsen skrev:

Den første løsning lyder spændende - kan ovenikøbet også fåes som USB! Betyder det så at jeg selv skal kode en masse - eller er der noget færdigt software til udtræk af data? Hvor mange instrumenter kan man så koble på denne serial-2-1wire?