temperatur styring til 3000W varmelegem ?

hej
jeg har tænkt at lave en temperatur styring til et 3000W varmelegem

men tænkte måske at der var lavet nogle i forvejen

kender i nogle link ?

Re: temperatur styring til 3000W varmelegem ?

Vil du styre maksimum temperatur, eller effekt ?

Maks temp er let, en termostat til at slukke og tænde.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: temperatur styring til 3000W varmelegem ?
jeg vil styre effekten i en opløsning på 1 %

Re: temperatur styring til 3000W varmelegem ?

Ud fra temperaturen ?

Hvad skal det bruges til ?

Klaus

Re: temperatur styring til 3000W varmelegem ?

Hvad skal det bruges til?

--
Med venlig hilsen/Best regards

   Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Re: temperatur styring til 3000W varmelegem ?

Med hvor lang tidskonstant ?

Er det til en radiator eller lignende sløvt reagerende kan du vælge hvor
mange helperioder du slipper igennem over 2 sek.
1 periode udgør så 1%, 2 udgør 2% etc. op til 100 der så er fuldt ON.

Hvis du vil bruge fasesnitsstyring får du problemer med den nøjagtighed.

Forestil dig til en begyndelse en halvperiode som en firkant - det ville
kræve timing i steps af 100µs.

Desværre kræver en sinus længere tid i beg. og slutning end i midten for
samme effekt så du skal integrere matematisk for at finde de tider der
svarer til de enkelte "procenter" (og det er ikke nok at integrere efter
spænding, varmelegemets modstand ved forskellige spændinger skal med i
regnestykket). Nogle af tiderne (i midten) vil selvsagt kræve meget små
stepvise ændringer i (fasesnit-)tiden og de vil, så godt som alle, have en
bunke decimaler.

--
Venlig hilsen,
Søren

men jeg tænkte på at gøre som Søren siger
over 2 sek styre hvor mange halvperioder slipper i gennem

for et par år siden lavede jeg et diagram over det hele
men har smit det væk (eller kan i hvert fald ikke finde det )

så jeg tænkte bare at der måtte være nogen anden der har lavet noget
lignende

Re: temperatur styring til 3000W varmelegem ?

Det vil sige at du skal holde en fast temperatur ?

Almindelig termostat.....

Klaus

Re: temperatur styring til 3000W varmelegem ?

Måske kan du hente et par ideer her:
<http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc3a07f81ad7ab3.pdf>

Nulgennemgangsstyring giver mindst støj.

Med venlig hilsen

Re: temperatur styring til 3000W varmelegem ?

Ellers tak, det har jeg ikke noget at bruge til...

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: temperatur styring til 3000W varmelegem ?
Hej Klaus,

Ja, det vil også være mit forslag til det formål.
Temperaturføleren skal helst have en meget lille thermisk konstant og
placeres ret højt oppe i halsen (dog et stykke før kølekolonnen), endelig
ikke nede i masken, da det er damptemperaturen der afgør om man i sidste
ende bliver blind ;)

Og husk at rense kolonnen for kalk jævnligt (eddikesyre er godt). Det
siges, at De høflige Herrer måler tykkelsen af kalklaget hvis de napper en
- og bøden bliver derefter.

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: temperatur styring til 3000W varmelegem ?

http://www.clasohlson.dk

Temperaturregulator TERMONOB 800. Gjør et termostats arbeide men langt
mer nøyaktig. Regulatoren oppdager et hvert avvik fra den ønskede
verdien og kobler inn den tilknyttede varmeeffekten gjennom pulser.
Ingen koblingsdifferanse som med vanlige termostater. Konstanthold bedre
enn ± 0.2° C. Temp.område 70 - 86° C. Maks. effekt 2000 W, min. 100 W.
Temp.giver med 2 m kabel inngår.

Dersom den innebygde triac skiftes til en større skulle 3000
watt være mulig å håndtere.

--

- Experience varies directly with equipment ruined.

Site Timeline