temperatur styring

Hejsa,

Jeg har brug for at få en termostat til mit køleskab, skal kunne justeres
mellem 0-20 grader.
Hystese(?) på 2 grader er max.

Hvilke muligheder kan i forslå ? (pt. kender jeg kun til vellemans
selvbygger kit)

Der er ingen estetiskekrav, så kreative løsninger er ok :o)

- Tom
www.ellebryg.dk

Re: temperatur styring
Nu ved jeg ikke lige hvilket byggesæt du har kikket på hos Brinck, men jeg
skiftede engang kølevands thermostaten på min MC ud med netop et byggesæt
fra brinck, da den originale hele tiden gik i stykker og en ny kostede ca
600 kr, byggesættet kostede omkring 200 kr og det holder endnu, ret godt
gået da det vel er omkring 15 år siden det blev installeret, så det syntes
jeg da er en ganske god løsning.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Re: temperatur styring

Det kit jeg fandt hos Brinck var et Velleman K6002 - til 650,-
Det kan være at dit til 200,- er en del af det samme, bare uden lcd, kasse
og hvad der ellers kan undværes når det skal på mc'en. og så naturligvis
lidt inflation i prisen :o)

- Tom

Re: temperatur styring
Jeg så bare at de har en der hedder Smart Kit SK 1048 Elektronisk termostat
til kr 114.- det er da billigt, jeg ved dog ikke om hystertesen kan
indstilles. du nævnte ikke noget om at det skulle være med temperatur
udlæsning og det koster naturligvis noget, Brincks eget LCD termometer Br
483  - 50 - + 150 C koster kr 199.-

Med venlig hilsen.
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

jeg
byggesæt
ca
syntes

Re: temperatur styring
Der er jo også   Wellmann THERMOSTAT WITH LCD DISPLAY   K2649 med justerbar
hystertese ned til 0,2 grader til kr 430.-  så det er jo bare at vælge

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

termostat
godt
kasse

Re: temperatur styring

0,2 graders hysterese i et køleskab, så dør kompressoren hurtigt :-)

Re: temperatur styring

justerbar

Ja mon ikke....  Det tager uger i testlaboratoriet at designe en termostat
der både sikrer afrimning af fordamperen, samt sikrer kompressoren får den
nødvendige hviletid, og ikke mindst holder en acceptabel temperatur i
skabet. Typiske termostater til husholdningsskabe har fast
indkoblingstemperatur i omegnen af +3 til +5° C og varierer i
brydetemperatur, (typisk - 5 til - 15°C) ALTSÅ en termostat med variabel
hysterese.

Køb en ny original, og sørg for at føleren fastspændes nøjagtigt samme sted
på fordamperen som den originale, og med samme længde på røret i kontakt med
fordamperen. Eventuel plastrør på følerenden flyttes til den nye termostat.

mvh
Orla

Re: temperatur styring
Det er sikkert heller ikke meningen at hystertesen skal så langt ned, men
den _kan_ komme så langt ned hvis det er nødvendigt, det var nu også bare et
forslag til Tom som ville have en hystertese på max 2 grader.

[...]

Hej Tom,

Hvis du kan undvære display og alt det gejl, kan du nøjes med en op-amp,
en NTC og lidt af det løse - 15..30 kr. kan det vel gøres for hvis du skal
ud og købe alle stumperne (minus æske, relæ og PSU).

--
Venlig hilsen,
Søren