Temperatur måler via Ethernet - Page 2

Re: Temperatur måler via Ethernet

Ja.

Der stod intet i ønskelisten om at SMS varslingen skulle være redundant.

Tilgengæld stod der at man skulle kunne aflæse temperaturen via nettet,
det tolkede jeg som at det var fint nok hvis det kun virker når der er
net på lokationen.

Hvis det er et ønske om redundans er det da langt bedre at have en
mangement linie der kører GPRS, som man kun bruger hvis hoved linien er
gået ned, den kan man så bruge til både at få sin line op igen og til at
aflæse temperaturen i teknikskabet.

Re: Temperatur måler via Ethernet

Både på kort og lang sigt.
Jeg ved ikke hvad du sætter din timeløn til, men en medarbejder i en
IT-virksomhed skal ikke bruge mere end 1-2 timer på at udvikle og
vedligeholde det "smarte" script før det er billigere at købe en GSM-sender,
der kan sende en SMS. Den kræver blot et SIM-kort fra en tilfældig
teleudbyder, så man kan fint vælge den udbyder virksomheden i forvejen
anvender.

Re: Temperatur måler via Ethernet

... og tilladelse fra chefen og allokering på budgettet og udkiftning
når den går i stykker og bøvl med indøbere som mener de har en ide om
hvad der skal købes af sager og så videre.

Så koster dine "smarte" løsning lige pluseligt så meget at det ikke er
muligt i dette finansår.

Bevars, hvis du har en bank som absolut skal kunne råbe om hjælp så skal
man da gøre det så godt som muligt, men som en sekundær løsning til at
få drift-folkene til at kigge i nagios når der er over 50 grader i et
eller andet teknikskab er det at skyde langt over målet.

Hvis teknikskabet mister netforbindelsen skal man jo alligevel gøre
noget ved problemet og det er noget man kan opdage uden at have en GSM
sender ude i marken.

Re: Temperatur måler via Ethernet

Hvis du har et frysehus som absolut skal kunne råbe om hjælp så skal man
[...]

Du forholder dig overhovedet ikke til hvad det koster at vedligeholder din
"billige" fusker løsning, som måske/måske ikke virker når der er brug for
den ;o)
Det er muligt at du selv sætter din timeløn til 0 Kr., men sådan forholder
det sig ikke i en virksomhed.

Re: Temperatur måler via Ethernet

Well, jeg ved det har kostet ca. en halv time over de sidste 3 år og det
har virket hver gang.

Din "rigtige" løsning ville ikke have været billigere, lige meget
hvordan man ser på det.

Når man sammenholder den historiske perfekthed af det hurtige hack med
de meget lave omkostninger som en fejl ville give, så er det den rigtige
løsning.

Re: Temperatur måler via Ethernet
Hat du lavet et script der kan sende SMS via Telmores Web eller lignende?

For så kunne jeg helt sikkert godt have stor interesse i at se hvordan det
kunne laves. Hvis det da er noget du vil vise.

Re: Temperatur måler via Ethernet

Se: http://www.google.com/search?q=WWW%3A%3AMechanize

Jeg har desværre ikke lige scriptet med mig nu, men jeg har genskabt det
fra hukommelsen, det tog vel ca. 15 minutter.

Hvis man vil bruge det, skal man rette værdien af $FROM og $PASS.

#!/usr/bin/perl -w
use strict;
use warnings;
use WWW::Mechanize;
use Data::Dumper;

my $FROM = '<dit eget nummer>';
my $PASS = '<dit eget password>';

die "telmore-sms.pl <modtager> <besked>" unless @ARGV;
my ($tlf, $msg) = @ARGV;
die "Mangler telefon nr og besked" unless $tlf;
die "Mangler besked" unless $msg;
die "Forkert modtager: '$tlf'" unless $tlf =~ /^\d$/;

my $mech = new WWW::Mechanize(autocheck=>1);

# A little helper for debugging:
sub dumpMech {
    open D, ">dump.data";
    print D Dumper $mech->forms, $mech->links;
    close D;

    open D, ">dump.html";
    print D $mech->content;
    close D;

    'content dumped, see dump.html and dump.data';
}

$mech->get('https://www.telmore.dk/product/index.jsp ') or die dumpMech;

$mech->field('j_username', $FROM);
$mech->field('j_password', $PASS);
$mech->submit or die dumpMech;

$mech->follow_link(text=>'WebSMS') or die dumpMech;

{
    local $^W = 0;
    $mech->field('til', $tlf);
}
$mech->field('besked', $msg);
$mech->forms->[0] 'https://www.telmore.dk/mytelmore/confirmSendWebSms.do ';
$mech->submit or die dumpMech;

$mech->submit or die dumpMech;

print "Beskeden er sendt.\n";

Re: Temperatur måler via Ethernet

Nu koster adgang til en rigtig gateway jo ikke mange kroner (fra
100kr/md), men telmore er naturligvis billigere med de problemer det nu
giver.

/Jan

Re: Temperatur måler via Ethernet

Blackbox har en lille dims du måske kan bruge ?
ServSensor (EME102)
http://www.blackbox.dk/products/detail_products/detail_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id84%5524441766320&FOLDER%3C%3Efolder_id25%34374302032116&bmUID11%81136820488&bmLocale=da_DK

MVH
Per

Re: Temperatur måler via Ethernet

http://www.blackbox.dk/products/detail_products/detail_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id84%5524441766320&FOLDER%3C%3Efolder_id25%34374302032116&bmUID11%81136820488&bmLocale=da_DK

Ja deres produkt har jeg også set på,
Men virker lidt som den mulighed den har med at sende SMS foregår via et
monitorerings program.
Og vil helst være helt fri fra at være afhænig af andet udstyr.
For synes desværre ikke lige jeg har kunne blive klog på om der kunne sættes
en GSM Terminal direkte på til SMS.

Re: Temperatur måler via Ethernet

http://www.blackbox.dk/products/detail_products/detail_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id84%5524441766320&FOLDER%3C%3Efolder_id25%34374302032116&bmUID11%81136820488&bmLocale=da_DK

hvad med en SMS alert box fra danbit også sætte en termostat på en indgang

http://www.danbit.dk/produkter/0400.phtml

Thomas Johansen

Re: Temperatur måler via Ethernet
Ja ved godt jeg er krævende men har samtidg brug fro at kunne se
temperaturen via det lokale netværk og kunne lave en temperatur graf så man
løbende kan følge med i hvordan forløbet af været.
For ellers var mit bedste bud denne her
http://legtech.dk/product.asp?product86%&sub=0&page=1

Den er forholdvis billigt men kan så kun sende via SMS

http://www.blackbox.dk/products/detail_products/detail_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id84%5524441766320&FOLDER%3C%3Efolder_id25%34374302032116&bmUID11%81136820488&bmLocale=da_DK

Re: Temperatur måler via Ethernet

Du har vel set denne her:
http://www.com-server.net/nyhedsbrev/U17-2003_filer/Nyhedsinformation%20U17-2003.htm
Men 2235 + moms er vel det du regner for dyrt.

Hvis det skal være billigt, kan du i serverrummene blot kontrollere
servernes interne termometre. De giver selvfølgelig ikke
rumtemperaturen, men det er vel egentlig servernes temperatur
du er bekymret for. Du skal blot notere dig visningen ved
en kendt temperatur, da de ikke er justeret. Hvis temperaturen
er steget 5 grader på flere målingspunker, kan du roligt regne
med at temperaturen er steget 5 grader. Det dur selvfølgelig
ikke hvis serverne har variabel blæserhastighed.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: Temperatur måler via Ethernet

http://www.com-server.net/nyhedsbrev/U17-2003_filer/Nyhedsinformation%20U17-2003.htm

Nej er faktisk ikke fordi det er for dyrt.

Men kan desværre se at dens SMS funktion er baseret på E-Mail, og jeg vil
hlest at den kan forbindes direkte med en GSM Terminal så jeg ikke er
afhænig af internettet. Kan ikke altid være sikker på der er internet adgang
de forskellige steder. Kan kun være sikker på der er forbindelse til den vi
Internt net / VPN eller lignende. Så derfor er det lidt vigtigt for mig at
SMS delen kan køre uden internet adgang.

Re: Temperatur måler via Ethernet

Er det ikke bedre at løse det problem i stedet for at få en
single-purpose SMS box?

Hvis dine lokationer får en sekundær opkobling i form af GPRS, så vil du
til en hver tid kunne komme i kontakt med alt udstyret via IP.

Dit overvågningssystem kan holde øje med temperaturen via den vanlige
opkobling og hvis den går i stykker falde tilbage på GPRS forbindelsen,
selv hvis GRPS er den eneste opkobling er det ikke farligt dyrt at køre
SNMP på det.

Hvis der er behov for at råbe om hjælp kan den centrale overvågning
sende en SMS til vagthavende, tænde en sirene eller hvad der nu er på mode.

Re: Temperatur måler via Ethernet

Øh, det var ethernet du spurte om ikke SMS. Hvis du har et internt net,
kan du vel tilgå den via det?

Ivar Magnusson

--
Liste over alle Canon EOS objektiver
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Re: Temperatur måler via Ethernet

Jeg spurgte faktisk og begge dele.

Skal bruge en der bare kan tilgåes via ethernet, det er ikke det store
problem at finde der har jeg fundet en til ca 100$

Og til en andet sted skal jeg bruge en der både kan logge via ethernet til
en server for at tegne grafer eller lignende hvis boksen da ikke kan det
internt. Men det skal ihverfald være muligt for det lokale netværk at gå ind
og se hvad temperaturen er og hvordan forløbet har været. Derudover skal den
have mulighed for at sende SMS hvis det er temperaturen bliver for høj. Og
denne funktion må ikke ske via noget software der køre på en eller anden
maskine eller via en email til sms løsning det skal være med et direkte GSM
Modul da det er det eneste jeg tør stole fuldt ud på. Specielt da denne
kunde her ikke er for god til at veligeholde deres servere.

Re: Temperatur måler via Ethernet

Jeg kan overvåge mine servere via internettet på et let måde kik feks. her:
http://harlvig.dk/temp.php

Det fungere ved at jeg tilslutter et lille temperatur kort m. 4 kanaler til
RS232 porten i en PC. PCen, der medfølger et lille program som skriver til
en LOGFIL.TXT, derefter er det bare at lave noget PHP feks. som jeg har
gjort det. Hvis du vil vide mere så skriv til mig.

Mvh
Stampe

Re: Temperatur måler via Ethernet

Er det er hjemmegjort kort eller kan det købes i alm. handel ?
Fortæl gerne mere om dette.

/Hans

Site Timeline