Temperatur måler via Ethernet

Er der nogen her der kender nogle bokse gerne ikke alt for store og dyre der
kan bruges til at måle temperaturen med via netværket.

Skal kunne bruges til at måle temperaturen i div server rum samt skabe med
netværksudstyr i har placeret rundt i landet.

Hvordan de levere deres målinger, det må jeg tilpasse mit program efter.
Ikke de helt store krav der.
Nøjagtigheden behøver ikke være mere end 1 grad.

Ved godt det forholdvis nemt kan laves selv med en microcontroler, men det
er tiden desværre ikke lige helt til. Selvom jeg har lavet et engang men det
fylder for meget.

Så håber der er nogle der kan anbafale nogle produkter. Gerne nogen der har
danske eller tyske leverandøre.

Re: Temperatur måler via Ethernet
Tiden kan jeg ikke hjælpe dig med, men hvad med en lille boks med
microcrontroler med A/D ét sted, og så bare bruge din pds-kabling som
'forlængerledning' til en lille temperatur-sensor ?

/HH

Re: Temperatur måler via Ethernet
selve enheden skal understøtte TCP-IP så den f.eks kan placeres i den anden
ende af landet og sende oplysningerne via nettet
.
Så defor vil jeg gerne have et færdigt sæt jeg kan være lidt mere sikkert på
vil køre stabilt.

Re: Temperatur måler via Ethernet
Glemte forresten at sige jeg også leder efter en anden enhed der har
mulighed for at sende en SMS ved for høj temperatur. via GSM Modul. Hvis
nogen skulle kende noget der.

Re: Temperatur måler via Ethernet
Alternativt når du nu er koblet på ethernet kan du sede via en sms gateway ?

http://www.digitale-elektronik.de/shopsystem/product_info.php?products_id12%9&osCsid37%2d415b4e83 ...
Ca. 600kr, kommer med en webserver der kan aflæse simple analoge
sensors, ellers kan du kode noget i2c support, du kan ændre både
websider og selve programmet.

/Jan

Re: Temperatur måler via Ethernet
den ser da helt sikkert meget interresant ud. Så er da nok noget jeg skal
prøve at haev bestilt og lege lidt med men er desværre nok ikke noget jeg
ikke kan bruge til mit project her da jeg da gerne vil have et færdigt
system jeg kan være sikker på er gennemtestet og beregnet til det formål da
det gerne skal ud til voreskunder at sidde.

http://www.digitale-elektronik.de/shopsystem/product_info.php?products_id12%9&osCsid37%2d415b4e83 ...

Re: Temperatur måler via Ethernet

http://embeddeddatasystems.com/page/EDS/PROD/HA/HA7Net

måske?, det er til 1-wire sensors, den viser det desværre kun på en
simpel webside, så du skal kunne nå den udefra hvis det skal aflæses der.

/Jan

Re: Temperatur måler via Ethernet

Hvis du er frisk på lidt pilleri med elektronik så vil jeg foreslå en
lille, billig pc, f.eks. en Soekris der aflæser en bunke LM75 sensorer
via i2c.

Der kan være 8 LM75 sensorer pr. i2c bus og der er en hel del GPIO ben
at gøre godt med, så mon ikke det skulle række?

http://www.cortexsystems.dk har Soekris'erne http://www.elfa.se/dk/ har
LM75'erne.

Det med at sende SMS'er kan nemt laves via Telmores fine webinterface,
hvis du er online er der absolut ingen grund til at pille med GSM.

Re: Temperatur måler via Ethernet

men ikke så driftsikkert... det er naturligvis ligegyldigt hvis det ikke er
for at lave et redundant system, men mon ikke det er det der er tiltænkt?

Rasmus

Re: Temperatur måler via Ethernet

Well, det er jo temperatur alarmer man vil sende fra det system, ikke
"uha uha nettet og strømmen er væk"-alarmer, så der er ret gode chancer
for at en telmore baseret løsning vil være langt rigelig.

Systemet skal naturligtvis bruge email som sin primære alarmeringsform,
SMS er IMHO kun nice-to-have.

Re: Temperatur måler via Ethernet

lad os sige det skal sidde i et "køleskab" i en blodbank,
fødevareopbevaring, bio-materiale opbevaring etc etc...
da enheden jo i forvejen skal være "på nettet" må man antage at når der
endvidere ønskes et sms-modul at dette er for at gøre systemet redundant...

Rasmus

Re: Temperatur måler via Ethernet

Hmm, ok, det er en fair antagelse, i den situation er jeg enig i at man
skal have en SMS løsning som man er meget sikker på virker.

Re: Temperatur måler via Ethernet

hehe... men ja... det er jo blot antagelser... en specificering af opgaven
ville hjælpe... men sådan er det jo næsten altid... :-)

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Temperatur måler via Ethernet

Havde du nu læst tråden, så ville Du vide at Kim, i det oprindelige indlæg
skrev, citat:

"Skal kunne bruges til at måle temperaturen i div server rum samt skabe med
netværksudstyr i har placeret rundt i landet."

Orla Pedersen
Re: Temperatur måler via Ethernet

hehe.. min fejl... så vil jeg stadig klassificere det som vigtigt at man kan
få besked om temperaturen vis sms hvis der ikke er internet...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Temperatur måler via Ethernet

1. Det kræver at man har et Telmore abonentment i virksomheden.

2. Hvad gør man når Telmore ændre på deres web-interface i overmorgen?
Det er en dårlig ide at bygge "fusker-løsning", hvor man ikke ved om
servicen er tilgængelig på sigt. Telmore tilbyder ikke den løsning du
beskriver, så de vil være temmelig kolde over at du får problemer med din
uautoriserede brug af deres SMS-gateway.

Re: Temperatur måler via Ethernet

Ja, de 50 kr/måned kommer godt nok til at trække tænder ud:)

Så fixer man sit script.

Det er da på ingen måde uautoriseret, man betaler jo for hver eneste SMS
der bliver sendt.

Re: Temperatur måler via Ethernet

Det er da det mindste. Virksomheden skal til at administrere et ekstra
mobil-abonentment hos en udbyder de højest sandsynligt ikke bruger til
andet.

Det er nemlig rigtig "smart".
Så skal man gå og holde øje med om ens script nu stadig virker. Den dag man
så tilfældigvis opdager at det ikke virker mere, kan man være heldig at det
"bare" skal rettes til eller uheldig at man slet ikke vil kunne få servicen
til at virke.

Telemore´s webinterface har aldrig været tiltænk det brug. Du er nød til at
lave et "hack" for at det er muligt. Som sagt vil de være kolde et vist sted
den dag de ændre det hele så dit lille trick ikke virker mere.

Alt-i-alt bliver din "billige" løsning særdeles kostbar på sigt. Det er
sikkert fint nok til hobby-brug, men til brug i en virksomhed er det for
usikkert og dyrt.

Re: Temperatur måler via Ethernet

Det kommer da helt an på hvordan man laver sit script, hvis det sender
en test sms en gang om dagen og det selv checker om websitet ser rigtigt
ud så vil det selv opdage om noget bliver lavet om.

Hvis man aldrig tester vil man ikke vide om det virker som det skal, det
ændrer sig ikke selv om man bruger en "rigtig" sms gateway.

Ja, og?

Bare fordi et trick er lille behøver det ikke at være mindre anvendeligt
eller værdifuldt.

Det er alt sammen et spørgsmål om hvor vigtigt SMS er, for mig er det
alene en reminder om at noget er galt og at jeg har fået en mail med
detaljerne i.

Det er ikke hverken organ-frysere eller brandalarmer der er tilsluttet,
kun ganske normale servere og routere, så skulle en enkelt SMS falde i
havet i ny og næ er det ikke vigtigt for mig.

Hvis f.eks. jeg går og har lyst til at vide hvornår et eller andet job
er kørt færdigt en dag hvor jeg har travlt med møder eller andet gøgl,
så er det da nærliggende at lade mit telmore script sende mig en sms fra
min egen telefon.

Hvis sms scriptet en dag skulle fejle ville der bare gå et par timer
ekstra inden jeg læste mail og jeg ville blive et par timer forsinket,
men nogen katastrofe ville det ikke være.

Hvis firmaet skulle betale et par hektokroner om måneden for at jeg
havde den mulighed så ville det ikke være muligt.

Hvilken sigt mener du, lang sigt eller kort sigt?

På lang sigt tror jeg det er langt det billigste, jeg kender firmaer der
bruger web gateways til SMS som ikke har lavet om på deres scripts i
mange år.

På kort sigt er der en investering i at lære at programmere, at læse
manualen til WWW::Mechanize og skrive scriptet, men ellers er
investeringen minimal.

Hvis man skal ansætte en konsulent til 5k i timen så er det nok
billigere at lave det på en anden måde.

for

Næh, det er både sikkert og billigt.

Hvis der er mange penge på spil (et kølehus fyldt med mad måske) har du
selvfølgelig ret i at det kun kan svare sig at købe den "rigtige" løsning.

... men det er noget pladder at skrive at seriøse firmaer ikke kan
basere noget på et hack, det sker hele tiden og hvis man overvejer hvad
man laver og hvad risikoen er så er det fuldt forsvarligt og oftest den
bedste løsning.

Hvis alt skal laves perfekt bliver der aldrig lavet noget færdigt,
kunsten består i at leve med et hack der hvor det er nok og lave de
vigtige ting rigtigt.

Re: Temperatur måler via Ethernet

ja ja ja.. men det er stadig ikke noget redundant system hvis du skal sende
sms'en via nettet... så kan du jo ligeså godt i stedet bare aflæse sensoren
på en eller anden hjemmeside designet til formålet...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem: