Temperatur måler

Jeg skal logge og regulere temperaturen i et kF8%leskab. Det skal vE6%re
sE5% billigt som muligt, uden at der skal ofres mere end 4 timers
manuelt arbejde. Temperaturstyringen skal bare vE6%re et on/off relE6%.
Det jeg skal bruge er altsE5% et stykker hardware der kan mE5%le
temperaturen og sende den videre til en computer der kan logge data, og
sE5% kan styre temperaturen som funktion deraf.
Er der nogen der har et godt forslag?

mvh
  Jeppe

Re: Temperatur måler

Hej
Jeg skal logge og regulere temperaturen i et køleskab. Det skal være
så billigt som muligt, uden at der skal ofres mere end 4 timers
manuelt arbejde. Temperaturstyringen skal bare være et on/off relæ.
Det jeg skal bruge er altså et stykker hardware der kan måle
temperaturen og sende den videre til en computer der kan logge data, og
så kan styre temperaturen som funktion deraf.
Er der nogen der har et godt forslag?

mvh
  Jeppe

Kommer jo helt an på hvor meget loddearbejde du selv vil lægge i det, og om
du vil programmere lidt?
Men med 4 timers arbjede kommer du ikke langt så...
Så skal du finde dig et færdigt byggesæt med RS232 interface.
Jeg kan bare ikke umiddelbart finde et der både kan styre et relæ, og har
RS232 interface til logning.

Kåre

Re: Temperatur måler
Jeg kommer nE6%ppe uden om at skulle programmere lidt, men hvis man kan
fE5% en temperaturmE5%ler til rs232 som matlab kan snakke med, kan man
ogsE5% fE5% matlab til at tE6%nde og slukke for et relE6% via
paralleporten.
SE5% det jeg nok er uden om er en temperaturmE5%ler med rs232 som der
ikke har en alt for kompleks protokol

mvh
  Jeppe

Re: Temperatur måler

1-wire dallas

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Temperatur måler

Hvad med softwaren ?

Det klarer man på parallelporten, kig på beyondlogic.org.

Du kan få utallige små temepraturkredse, eksemplevis hos Maxim, der kan
sende en frekvens ud der er ligrfrem proprotional med temperaturen, så
skal du bare læse den frekvens på parallelporten.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Temperatur måler

Læs lige denne tråd, Ulrik Smed er stadigt aktiv elektronikbygger, så en
mail til ham vil måske kunne gøre underværker.....
http://nhf.dk/forum/viewtopic.php?t76%86&highlight=&sid86%85c78aa98ffc34f70af72135bd5a1f

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Temperatur måler
Hej

Jeg har selv brugt denne konstruktion med gode resultater

http://www.anotherurl.com/therm/logger.htm

Basalt er det en PIC kreds der monitorerer lige så mange tempføler du ønsker
(DS18B20)
Du kan så vælge at lave styringen af et relæ fra PC siden når du tolker data
eller du kan ændre i PIC koden og styre et relæ direkte

Hilsen Wiljan

Re: Temperatur måler

Husk at et kølesystem har en lang termisk reaktionstid, og at et
kompressorbaseret kølesystem _skal_ have en hviletid mellem hver start,
typisk husholdning 6-10 minutter.

Så forbered dig på laaang tid til justering af hysterese på din termostat.
Forvent også problemer med afrimning af fordamperen, typiske
køleskabstermostater sidder i termisk kontakt med fordamperen, og sikrer ved
en variabel hysterese, og med fast "øverste" temperatur, (typisk 3-4°C), at
fordamperen cyklisk afrimes.

Et spændende project  :-/

mvh
Orla

Re: Temperatur måler
en smt160 direkte på et af indgangsbenene på lptporten, til læsning af
temperatur. og et solidstate på et udgangsben til at styre kompressoren, så
er det bare at lave et simpelt program med temp. grænserne

--
****  Calle. ****

Re: Temperatur måler
Efter at have evalueret svarene, bliver lF8%sningen:
Et stk smt160 pE5% microfonindgangen og relE6%et efter en ensretter og
schmitt-trigger pE5% lydudgangen. Dette kan gF8%res med den samme mE6%ngde
elektronik, og er meget lettere at programmere i matlab r12 (der ikke
understF8%tter parallelporten, for ellers var det blevet lF8%sningen).
Dette er ikke en permanent lF8%sning, hvorfor jeg laver dette stunt

mvh
  Jeppe

Re: Temperatur måler
Er der nogen der har et godt forslag?

------

Ville det ikke være nemmere at bruge en desideret termostat til køleskabet
og derefter logge temp på computeren ?

~~Frank .,

Re: Temperatur måler

Ikke, hvis man vil kunne ændre temepraturen fra computeren.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Temperatur måler

Det skriver han jo ikke noget specifikt om ...

Men hvis fx han bare skal bruge 2 eller 3 setpunkter findes der jo mange
regulatorer som kan gøre det .. så skal man jo bare bruge en potentialfri
kontakt fra computeren ..

Men ., det andet er helt sikkert også sjovere ..

~~Frank .,

Re: Temperatur måler
Ingen i kommer med for mange konspirationsteorier, sE5% kommer her sE5%
meget som jeg mE5% sige.
KF8%leskabet skal bruges som varmekammer, der er monteret en elektrisk
rumvarmer i den. Temperaturen skal sE5% kunne reguleres til en bestemt
temperatur og holdes der. Det er ikke specielt kompliceret, sE5% derfor
skal lF8%sningen heller ikke vE6%re det. Det skal kun bruges et par
enelte gange. Den lF8%sning jeg har valgt kan styres fra matlab r12 der
er til rE5%dighed( ingen parallelport). Computeren skal ikke bruges til
andet i tidrummet, sE5% jeg kan tillade mig mange mE6%rkelige ting.

mvh
  Jeppe

Re: Temperatur måler

rugemaskine ?
--
snipped-for-privacy@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
Re: Temperatur måler
Hej Jeppe

Den slags opgaver løser jeg som regel sådan her

http://www.sandcastle.dk/Billeder/Temperaturst.gif