temperatur i transistor

Hvordan mE5%ler man egentlig bedst en transistors eller diodes Tj /
Junction  temperature ?
Det er sE5%dan set let nok at beregne en kF8%leplade hvis man kender data
for transistor og for kF8%leplade. men jeg synes det er mere usikkert at
mE5%le pE5% det endelige resultat for at regne tilbage for at cheke Tj er
som forventet.
ME5%ske er der nogen der har en god lF8%sning
alex

Re: temperatur i transistor

Måle den varierende spænding over en af diodestrækningerne i transistoren..
Kan ikke huske det, men mener det er noget med 2mv pr. grad celcius
spændingen ændrer sig. Men der tror jeg Google kan hjælpe.

Mvh Hauge

Re: temperatur i transistor
Hej Hauge

2mv pr. grad lyder helt rigtig.

Mvh
Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: temperatur i transistor

Ach jaaa .. dumkopf..alsE5% mig..nu har jeg gE5%et livet igennem og vidst
alt om -2 mv pr grad og for germanium vist nok 1,2 mV ..sE5% sku slE5% mig
selv i hovedet over ikke at anvende den viden .. Nu har du hjulpet mig
pE5% vej Hauge.. :)
lige nu er det nogle LED 1 watter jeg vil lave led belysning med.. sE5%
jeg smed hvad jeg havde og mE5%lte Vf lige idet jeg tE6%ndte.. og sE5% hen
gennem opvarmningen.. endte med en spE6%ndingsfald og div med 2 har jeg
jo Tj pE5% 85 grader.
SE5% det passer..
Det er ret sE5% vigtigt ved led. da lyset falder ved stigende
temperatur.
udstrE5%let Lumen stiger med strF8%mmen og dermed effekten.
Og levetiden falder med temperaturen..
SE5% tre ting ,som siger at sE6%tter man max fut pE5% sE5% fE5%r man slet i=
kke
max lys for sE5% bliver de for varme. men der er en middelvej hvor
kF8%lepladen heller ikke bliver for stor ,hvor man sE5% kan fE5% en god
lyseffekt og lang levetid, og mindre strF8%m end maximal strF8%mmen.
.Det glemmer jeg ikke mere, for jeg vil fremover lige mE5%le Vbe pE5% en
transistor og finde Tj ..dioder giver sig selv..
tak for tip
alex

Re: temperatur i transistor

Jeg kunne tE6%nke mig at bore lidt i mE5%lemetoden.!

Har nogen nogensinde set denne metode med at mE5%le faldet i Vforward
med temperatur som en metode til at mE5%le Tj ?
Jeg mindes ikke at have set noget i lE6%rebF8%ger eller aplikations
overhovedet nogensinde.. !!
Den mE5%de jeg har benyttet er at mE5%le Vf idet der sE6%ttes strF8%m pE5% =
.
(stF8%mgenerator som forsyning ).og notere for hver ti minutter hvad Vf
er faldet. Jeg fE5%r en fin eksponential kurve der flader ud ved en max
temperatur. og jeg kan kontrollere med termometer pE5% kF8%lepladen at
tingene passer fint sammen.
 Jeg har bare aldrig set metoden omtalt.. har nogen set det
beskrevet ??
.
alex

Re: temperatur i transistor

Jeg har brugt den til en termostat.

Jeg har ikke målt Tj i den drivende transistor, men blot en BC547 som
rummåler.

Re: temperatur i transistor

  Beskrevet i en applicationbog fra national semicndoctors(ældre sag men
har den på lager).

man bruger basis-emiter strækningen med åben collector svjh i en
termoteter application. skal lige finde bogen og slå det op.

mvh Erik

Re: temperatur i transistor

joh Erik og Klaus..
ja den kender jeg godt nok.. kan bruges med open coll eller tilsluttet
coll.. eller bare en diode.

men det springende punkt..  at mE5%le veb for at finde  transistorens
egenopvarmning.og Tj . ikke at det er noget nyt.synes bare ikke at det
er nE6%vnt i litteraturen .
alex

Re: temperatur i transistor

http://electronicdesign.com/Articles/ArticleID/11676/11676.html

Re: temperatur i transistor

Ja Erik.. sE5% fik du en trE6%ffer.. og nu ved jeg at det er beskrevet .
At der ikke er stakke af noter fra fortiden er dog underligt. dengang
gik man jo i detailler med sE5%danne ting..men vi skal alsE5% frem til
2005 og.... sE5% lige os to ..:)
vedr temperatur mE5%ling med transistor sE5% fandt jeg den igen i Linear
aplication handbook.. se AN 56 -3.. her benyttes en transistor som
temperaturfF8%ler,
.. der er opgivet en fejl pE5% 1% over 100 C grader.. sE5% det kan ikke
gF8%res bedre nE6%sten.
alex

Re: temperatur i transistor

ha så har du samme bøger som jeg, ja gamle rotter kan jo altid lære nyt.

Har nu kendt til metoden i utallige år, men never mind, kom først i
tanke om den da du spurgte så du har da osse hjulpet på min alzheimer
ligth :-)

mvh Erik

Site Timeline