Temperatur alarm - 3 x kold og 1x varm

2 SpF8%rgsmE5%l

1. Fryser alarm.
Hjemme hos min mor, er der opstillet 3 frysere. De stE5%r lidt vE6%k og
jeg vil gerne lave en lampe/alarm der lyser, nE5%r de kommer over -16
grader.

Har sF8%gt i gruppen men F8%nsker en nem lF8%sning ... hvis det findes ?

2. Fyr alarm

Deres kornfyr kF8%re tF8%r en gang imellem og vil gerne lave en lampe der
lyser , nE5%r temperaturen kommer under 60 grader pE5% fremlF8%bet.

Har sF8%gt i gruppen men F8%nsker en nem lF8%sning ... hvis det findes ?

Re: Temperatur alarm - 3 x kold og 1x varm
Hvis du ikke vil ud i mcu, kan en termistor, komparator og lidt smådele
klare det.

Det er en rimelig nem konstruktion med mcu, måske kan der findes et
færdigt board på ebay eller lign.

sensor -> mcu -> relæ eller bare udgang
+batteri, og in circuit program dele så kan den også indstilles præcist.

Re: Temperatur alarm - 3 x kold og 1x varm
Alarm til fryser.
Har fundet en dims der kan klare jobbet men den koster 545kr

http://53005.shop05.dandomain.dk/shop/thermostat-til-fryser-2429p.html

". Du indstiller thermostaten pE5% din F8%nskede temperatur og
thermostaten sF8%rger for resten.

Den kan indstilles fra -40 til +99 grader C.
2 meter lang ledning til fF8%leren
Max 230V/16 A"

@Jan.

Det er noget i den retning du forslE5%r, ikke ?

Re: Temperatur alarm - 3 x kold og 1x varm
2. Fyr alarm
Deres kornfyr køre tør en gang imellem og vil gerne lave en lampe der
lyser , når temperaturen kommer under 60 grader på fremløbet.
Har søgt i gruppen men ønsker en nem løsning ... hvis det findes ?

Jeg vil anbefale en bimetaltermostat, der går ON når temperaturen dykker
under 60°C
Bimetaltermostat kræver ingen elektronik (bare et batteri og en ringeklokke
(eller en lampe)), og der er intet tomgangsforbrug.

http://www.google.com/search?q=bimetal+termostat

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Temperatur alarm - 3 x kold og 1x varm

Enig simpel og godt

eks.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok20%03289.htm

Mvh
Lars G

Re: Temperatur alarm - 3 x kold og 1x varm

Lars G  + Villy
Rigtigt god lF8%sning !!!

Nr.                     C5%ben         Lukke       Nr. 2
2455R-L 60C     60B1%3     45B1%6    37-913-2

Dvs. at den model jeg har valgt der , E5%bner ved 60 grader... Den
normale fremlF8%btemperatur er +70 grader

Ved 45 grader sE5% lukker den og ringe klokken gE5%r igang.

Perfekt..  ( Ret mig hvis jeg er pE5% galt spor med modellen )

Re: Temperatur alarm - 3 x kold og 1x varm

Hvad med denne termostat fra RSonline ? .. Er det ikke lF8%sning pE5% mit
problem ?

KapillarrF8%rtermostater
KapillarrF8%r termostater, som benytter en fjernplaceret kugle, der er
forbundet med et 1 m kapillarrF8%r; skiftekontakter gF8%r det muligt at
bruge dem ved opvarmning sE5%vel som kF8%ling (1-polet, skifte), leveres
med monteringsramme i krom samt knap

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method3D%getProdu =
ct&R3D%2506061#header

Den findes i  -30 B0% til +35 grader  (250-6061) ... med et relE6% og sE5%
nogle ledninger ind i fryseren kan jeg vel lave en lampe der lyser ved
temperatur stigning.
Den virker sE5% ikke ved strF8%msvigt men det er en helt anden sag.
ME5%ske bF8%r elektrikeren lave det med fryserne. ?

Re: Temperatur alarm - 3 x kold og 1x varm

Det skulle være en mærkelig fryser om den ikke allerede har funktionen
indbygget. Det er nemlig i en standard frysertermostat. Den trækker som
regel en rød glimlampe i betjeningspanelet.

Orla Pedersen
Re: Temperatur alarm - 3 x kold og 1x varm
On 23 Mar., 21:46, Orla Pedersen

Kan godt se at jeg lige var hurtigt ok. Jeg vil lave en sekundE6%r
backup kreds og den skal selvfF8%lgelig ikke "fF8%des" med samme strF8%m som=

fryseren.
Og ja, den rF8%delampe sidder ikke for udseendes skyld. Den er vidst
ogsE5% en funktion.. Mig der tE6%nker for langsomt.

Site Timeline