Temp. styring af 12V blæser

Hej... Kan jeg på en meget simpel måde efterligne den trinløse temp. styring af en

12V blæser (0.22A) der er i en pc ?. Jeg vil gerne kunne regulere temp. verdi.
--
Med venlig hilsen
Dennis

Køb et byggesæt hos Brinck e.l.

Peter

Reply to
Peter Andersen

En 555 i AMV/PWM kobling med termistor der indgår i RC leddet der bestemmer pulsbredden. Det hele styrer en transistor eller mosfet der trækker blæseren. Well sådan lavede vi dem på teknisk skole i gamle dage :) I dag er jeg så miljøskadet at jeg ville anvende en PIC eller lign.MCU :)

Reply to
Jan Pedersen

Yeps, en lille 6 benet PIC10F , og en Mosfet så er den fikset ;) det kan vel laves på et print i størelsen 10*10mm hvis man øsler med pladsen ;)

--
VH
Lars Molnit

De har ikk noget der opfylder kravene ???

Reply to
Anders And

Hej Anders

Prøv at beskrive lidt bedre hvad det er du vil.

Hej, Jeg har tidligere selv lavet denne styring og bruger den stadig:

Monterer du en 1000uF elektrolyt over fet'en, så kører blæseren på fuld tryk ganske kort når pc'en tændes (vigtigt, da du risikerer blæseren aldrig starter, hvis der er lidt skidt i den). En modstand samtidig henover fet'en kan bruges til at justere minimum hastighed (spænding) med.

Alternativer:

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

Stop, stands.... :-)

Jeg prøver lige igen... Jeg skal bruge "en dims" til at sætte før en (gerne flere) 12v (ca. 0,2a) blæser i en computer. Da det ikke er nødvendigt at den kører fuld skrald hele tiden, kunne en trinløs temp. regulering være dejlig (med mulighed for at justere, ved hvad temp den starter). Altså ikke bare et potmeter. Det går nemlig tit galt. Man skruer ned for blæseren fordi den larmer, men glemmer at skrue op igen når der arbejdes hårdt og putteren har brug for luften.

Håber dét bedre beskrev hvad det var jeg efterspurgte... Gerne noget nemt, da jeg ikke er ret meget elektronik klog ;-), eller en der vil lave det billigt ;-) ...

Mvh. Dennis.

Reply to
Anders And

De forslag jeg kom med GØR netop det, du efterspørger (så vidt jeg kan forstå). De justerer AUTOMATISK hvor hurtigt blæseren kører afhængigt af den temperatur temperaturføleren bliver påvirket med. De kan også holde til at trække flere blæsere på en gang (mine trækker to blæsere). Dvs. sætter du fx temperaturføleren på din CPU-kølerprofil vil blæseren køre hurtigt når CPU'en får fuld belastning og langsomt i perioder men lille eller ingen belastning - faktisk kan den helt gå i stå afhængig af hvordan du har "justeret" kredsløbet. Du skal ikke manuelt justere på noget som helst - kun når du installerer kredsløbet i computeren.

Mvh. Kim

for

går

der

Reply to
Kim Therkelsen

"Anders And" skrev i en meddelelse news:43dff981$0$187$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

prøve at kigge på denne:

man download en blæser-styrings-profil til den via USB også styre den de blæser ud fra den profil..

Thomas

Reply to
Thomas Bøjstrup Johansen

Har kigget på den Kim, og jeg tror selv JEG :-) kan finde ud af at lave den, den er pænt simpel... TAKKER ! :-)

Mvh. Dennis.

"Kim Therkelsen" skrev i en meddelelse news:43e0a24c$0$15793$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
Anders And

Tak for linket Thomas. Den der mCubed T-Balancer er virkelig smart! Du skal overveje at anskaffe dig den i stedet Dennis! Det er en meget bedre løsning. Jeg bliver næsten nødt til selv at købe den, når der skal bygges HTPC.

Mvh. Kim

0,2a)

men

Reply to
Kim Therkelsen

"Kim Therkelsen" skrev i en meddelelse

Ja jeg har lige købt en og er igang med at installer den i min HTPC'er som jeg er ved at bygge.

Thomas

Reply to
Thomas Bøjstrup Johansen

Må man spørge hvad for et kabinet og hvad for noget hardware, du har valgt? Jeg går ud fra, at du skal køre Windows XP Media Center Edition?

Mvh. Kim

Reply to
Kim Therkelsen

"Kim Therkelsen" skrev i en meddelelse news:43e24f51$0$15795$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hardware bliver som:

Kabinet: Dign x11 Home Theater Silver PSU: "HyperPower 480W" (skulle have været en "Fortron ZEN FSP-300 fanless" men den vil ikke virke) Tuner: Hauppage PVR-500MCE TV Tuner Kort PCI Remote: Microsoft IRblaster + remote Mainboard: Asus A8N-VM/CSM, nForce430 / 6150, S939 + TV-Out Module + S/PDIF Module Ram: 2GB Kingston HyperX 3200 CPU: AMD Athlon64 X2 4400+ CPU køler: Noctua NH-U12 + NB-UltraSilentFan SX2Pro Blacksilence 120mm Harddisk: 2 * Samsung SP P120 250GB, SATAII, 8MB (i Raid0 - 500GB som et drev) Hdd-kabinet: 2 * Silentmaxx HD-Silencer Blue DVDbrænder: LiteOn SHW-1635S-36C, DVD±RW, Retail Blæser: div. lydløse blæser af lidt blande mærker Blæser-styring: mCubed T-Balancer XL kit Dæmpning: Dæmpe måtter i hele kabinet OS: Windows XP Pro

og nu spørg sikkert hvad det har koste og det har jeg ikke gidet at regne ud ;-), men jeg tror det ligger på 10-12.000,- Jeg har valgt at bruge Mediaportal fordi jeg syndes den er fede end MCE også er den jo gratis ;-)

Jeg er dog langt fra færdig med at samle det hele så jeg kan ikke sige så maget om hvor stabil den er eller hvor lydløs den bliver.

status er lige nu at den ligger på ca. 13-15% cpu belastning når jeg optager

2 tv programmer på samme tid og den svinger fra 250mb til 1500mb i ram forbrug alt efter hvad jeg sætter den til at lave..

Kanal skifte ligger på ca. 1,5 - 2 sek. for normal analog kanaler og lidt langsommer på de kanaler jeg henter fra selector via video-in indgang, men det er selector som er gamle og sløv i det... men det virker fint med fjernstyring af selector...

Thomas

Reply to
Thomas Bøjstrup Johansen