Temp. styring af 12V blæser

Hej...
Kan jeg på en meget simpel måde efterligne den trinløse temp.  styring af en
12V blæser (0.22A) der er i en pc ?. Jeg vil gerne kunne regulere temp.
verdi.
Dennis

Re: Temp. styring af 12V blæser

Køb et byggesæt hos Brinck e.l.

Peter

Re: Temp. styring af 12V blæser

En 555 i AMV/PWM kobling med termistor der indgår i RC leddet der bestemmer
pulsbredden. Det hele styrer en transistor eller mosfet der trækker
blæseren. Well sådan lavede vi dem på teknisk skole i gamle dage :) I dag er
jeg så miljøskadet at jeg ville anvende en PIC eller lign.MCU :)

Re: Temp. styring af 12V blæser

    Yeps, en lille 6 benet PIC10F , og en Mosfet så er den fikset ;) det
kan vel laves på et print i størelsen 10*10mm hvis man øsler med pladsen ;)

--
VH
Lars Molnit

De har ikk noget der opfylder kravene ???

Re: Temp. styring af 12V blæser
Hej Anders

Prøv at beskrive lidt bedre hvad det er du vil.

Mvh Max

Re: Temp. styring af 12V blæser
Hej,
Jeg har tidligere selv lavet denne styring og bruger den stadig:
http://www.webx.dk/oz2cpu/pcmod/fan-reg.htm

Monterer du en 1000uF elektrolyt over fet'en, så kører blæseren på fuld tryk
ganske
kort når pc'en tændes (vigtigt, da du risikerer blæseren aldrig starter,
hvis der er lidt skidt i den). En modstand samtidig henover fet'en kan
bruges til at justere minimum hastighed (spænding) med.

Alternativer:
http://www.dsel.dk/blreg.shtml
http://www.moddingfaq.de/index.php?artid50%7&page=1

Mvh.
Kim

Re: Temp. styring af 12V blæser
Stop, stands.... :-)

Jeg prøver lige igen...
Jeg skal bruge "en dims" til at sætte før en (gerne flere) 12v (ca. 0,2a)
blæser i en computer. Da det ikke er nødvendigt at den kører fuld skrald
hele tiden, kunne en trinløs temp. regulering være dejlig (med mulighed for
at justere, ved hvad temp den starter). Altså ikke bare et potmeter. Det går
nemlig tit galt. Man skruer ned for blæseren fordi den larmer, men glemmer
at skrue op igen når der arbejdes hårdt og putteren har brug for luften.

Håber dét bedre beskrev hvad det var jeg efterspurgte...
Gerne noget nemt, da jeg ikke er ret meget elektronik klog ;-), eller en der
vil lave det billigt ;-) ...

Mvh. Dennis.

Re: Temp. styring af 12V blæser
De forslag jeg kom med GØR netop det, du efterspørger (så vidt jeg kan
forstå). De justerer AUTOMATISK hvor hurtigt blæseren kører afhængigt af den
temperatur temperaturføleren bliver påvirket med. De kan også holde til at
trække flere blæsere på en gang (mine trækker to blæsere). Dvs. sætter du fx
temperaturføleren på din CPU-kølerprofil vil blæseren køre hurtigt når
CPU'en får fuld belastning og langsomt i perioder men lille eller ingen
belastning - faktisk kan den helt gå i stå afhængig af hvordan du har
"justeret" kredsløbet. Du skal ikke manuelt justere på noget som helst - kun
når du installerer kredsløbet i computeren.

Mvh. Kim

for
går
der

Re: Temp. styring af 12V blæser
Har kigget på den Kim, og jeg tror selv JEG :-) kan finde ud af at lave den,
den er pænt simpel... TAKKER ! :-)

Mvh. Dennis.

Re: Temp. styring af 12V blæser

prøve at kigge på denne: http://www.mcubed-tech.com/eng/produkte.htm

man download en blæser-styrings-profil til den via USB også styre den de
blæser ud fra den profil..

http://www.hardware-test.dk/oc/litteratur.asp?type=test&id31%43

Thomas

Re: Temp. styring af 12V blæser
Tak for linket Thomas. Den der mCubed T-Balancer er virkelig smart!
Du skal overveje at anskaffe dig den i stedet Dennis! Det er en meget bedre
løsning.
Jeg bliver næsten nødt til selv at købe den, når der skal bygges HTPC.

Mvh. Kim

0,2a)
men

Re: Temp. styring af 12V blæser

Ja jeg har lige købt en og er igang med at installer den i min HTPC'er som
jeg er ved at bygge.

Thomas

Re: Temp. styring af 12V blæser
Må man spørge hvad for et kabinet og hvad for noget hardware, du har valgt?
Jeg går ud fra, at du skal køre Windows XP Media Center Edition?

Mvh. Kim

Re: Temp. styring af 12V blæser

Hardware bliver som:

Kabinet: Dign x11 Home Theater Silver
PSU: "HyperPower 480W" (skulle have været en "Fortron ZEN FSP-300 fanless"
men den vil ikke virke)
Tuner: Hauppage PVR-500MCE TV Tuner Kort PCI
Remote: Microsoft IRblaster + remote
Mainboard: Asus A8N-VM/CSM, nForce430 / 6150, S939  + TV-Out Module  +
S/PDIF Module
Ram: 2GB Kingston HyperX 3200
CPU: AMD Athlon64 X2 4400+
CPU køler: Noctua NH-U12 + NB-UltraSilentFan SX2Pro Blacksilence 120mm
Harddisk: 2 * Samsung SP P120 250GB, SATAII, 8MB (i Raid0 - 500GB som et
drev)
Hdd-kabinet: 2 * Silentmaxx HD-Silencer Blue
DVDbrænder: LiteOn SHW-1635S-36C, DVD±RW, Retail
Blæser: div. lydløse blæser af lidt blande mærker
Blæser-styring: mCubed T-Balancer XL kit
Dæmpning: Dæmpe måtter i hele kabinet
OS: Windows XP Pro

og nu spørg sikkert hvad det har koste og det har jeg ikke gidet at regne ud
;-), men jeg tror det ligger på 10-12.000,-
Jeg har valgt at bruge Mediaportal fordi jeg syndes den er fede end MCE også
er den jo gratis ;-)

Jeg er dog langt fra færdig med at samle det hele så jeg kan ikke sige så
maget om hvor stabil den er eller hvor lydløs den bliver.

status er lige nu at den ligger på ca. 13-15% cpu belastning når jeg optager
2 tv programmer på samme tid og den svinger fra 250mb til 1500mb i ram
forbrug alt efter hvad jeg sætter den til at lave..

Kanal skifte ligger på ca. 1,5 - 2 sek. for normal analog kanaler og lidt
langsommer på de kanaler jeg henter fra selector via video-in indgang, men
det er selector som er gamle og sløv i det... men det virker fint med
fjernstyring af selector...

Thomas

Site Timeline