Temp. regulering med lille hysterese og stor effekt?

Jeg skal lave en styring til forskellige varmekilder (240V), som
skal kunne reguleres meget nøjagtigt (+- 0,5 grad C).

Jeg har fundet en mulig løsning i denne .PDF-file:
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc3a07f81ad7ab3.pdf
på side ~6-9.

Problemet er, at føleren nogle gange skal sidde i saltet vand, så
den skal være galvanisk adskilt fra varmekilden.

Som føler har jeg tænkt mig at bruge føleren fra et
stegetermometer (kan tåke påvirkning fra vand, salt, fedt m.v.).

Varmekilden kan være en standard varmluftsblæser, eller en
kogeplade (2,5 Kw). Her bekymrer startstrømmen for den kolde
kogeplade mig.

Justeringen af temperaturen tænker jeg mig indstillet med et
muliti-turns-potmrter, eller evt. en omskifter til den grove
justering + et normalt potmeter.

Opstillingen skal bruges til lufttørring af frugter (ca. 40-50
grader C.), koldstegning af oksekød (vandbad, ca. 62-68 grader
C.), svinekød og fugle lidt mere, og til blancering af grøntsager
(vandbad, ca. 75-85 grader C.), og så skal den kunne holde en
vædske (vand) lige under kogepunktet (ingen konpentation for
lufttryk).

Hints, idéer, henvisninger, problemløsninger og geniale indfald
modtages med glæde.

m.v.h. Emil

Re: Temp. regulering med lille hysterese og stor effekt?

Intet problem

Hvor vil du have følgren til at sidde ?

Din ½ grads forskel er der let fra varmelegmet og op gennem vandet.

Fordi ?

Det er et spørgsmål om at dimensionere dit relæ.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Temp. regulering med lille hysterese og stor effekt?

Da det er vigtigt, at den max. indstillede temperatur ikke
overskrides, har jeg planlagt at føleren skal hvile på bunden af
kogekarret.
Tidskonstanten i opstillingen har jeg tænkt udjævnet, ved at
bruge  omkring 10 liter vand til varmebehandling af et kg. kød,
nedsænket (i vacumpose) i vandet.

Temperaturkoefficienten for kolde varmetråde, kontra opvarmede
varmetråde. En halvleder skal kunne håndtere startstrømmen i kold
tilstand.
Jeg forestiller mig, at der går væsentligt længere tid med at
opvarme et varmelegme i en massekogeplade, end f.eks. i en
glødepære.
Foranlediget af dit spørgsmål, kom jeg omkring den tanke, at
selve glødetråden hurtigt bliver varm, og min bekymring er affødt
af det faktum, at det tager lang tid at opvarme selve
massekogepladen.

OK. Jeg har bemærket, at 'Max' har postet
http://www.sandcastle.dk/Billeder/Temperaturst.gif

Og jeg har da også et 24V 'KLUNK'-relæ liggende, som sagtens kan
klare effekten (endda 3-faset), samt de fleste andre komponenter.

Men, men; denne teknologi er ligesom forældet. Med den
henvisning, som jeg gav, kan man lave en lydløs
nul-gennemgangs-regulering, som kan regulere meget bedre end mine
opstillede krav.
Problemet her, er den galvaniske adskillelse.

m.v.h. Emil

Re: Temp. regulering med lille hysterese og stor effekt?

Mon ikke der skl anvendes prortionalregulering PD, PIPD eller PId²? Alle
kompenserer for hysteresen i en eller anden grad. De fleste temperaturer er
specificeret i overensstemmelse hermed. På de fleste kan hystersekurven
reguleres.

http://www.buhl-bonsoe.dk /

http://www.jofra.com /

http://www.intercontrol.dk/tempreg1.htm

Der  er masser af muligheder -allerede kendt gennem en menneskealder. Var
det noget med at gå over åen efter vand?
Karsten H. Jensen

Re: Temp. regulering med lille hysterese og stor effekt?

Hvis det var mig tror jeg at jeg ville lave noget langsom pwm styring af
relæet, hvor man så lod duty-cyclen være styret af f.eks. en PID regulator.

Hvis der er tale om sådan en stor mængde vand har det næppe ret meget at
sige om man kører med en periodetid på opvarmningen på et halvt eller måske
et helt minut. Og ved at lade en regulator styre dutycyclen i stedet for at
lave en direkte hystereseregulator kan du undgå at skulle vente på at vandet
når at ændre temperatur imellem hver gang der skal tændes og slukkes.

Jeg har selv været med til at lave noget lignende, der var det dog 9 stk. 2
kW varmeelementer til opvarmning af luft i et ventilationsanlæg, og ved at
styre de ni varmeelementer med en forskudt PWM med en periode på 18 s gav
det en ganske jævn opvarming af luften. Det vil altså sige et der for hver
to sekunder var et af relæerne der tændte og et der slukkede. (Det skal dog
siges at det var et testanlæg der står på Aalborg universitet, i praksis
ville det nok være hårdt for relæerne hvis de skulle skifte så tit og køre
24/7).

I øvrigt er det vigtigt at være opmærksom på at man ikke ligefrem skal bruge
den billigste temperatursensor hvis man vil ned på den omtalte nøjagtighed,
de billige typer har svjh. typisk en usikkerhed på +-2 grader.

Mvh.

Thomas Kjærulff

Re: Temp. regulering med lille hysterese og stor effekt?

Okay

Aha.

Når nu det er levnedsmidler du har med at gøre, var det så ikke en ide
at købe noget færdigt (og formodentligt godkendt) udstyr ?

Bør ikke være noget problem, det er blot et spørgsmål om
dimenstionering. Har indtil for ganske nyligt arbejdet med 800A+
thyristorer.

Der er ikke meget der ikke kan klares med en optokobler....

Men igen, det temeraturområde du ønsker at regulere med, kommer aldrig
til at virke ordentligt med den lille hysterese du ønsker, hvis det skal
være "tænd/sluk".

Skulle jeg gå efter sådan en regulering, blev det med mulighed for at
pulsbredderegulere (fasesnitstyre) effekten.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Temp. regulering med lille hysterese og stor effekt?

Nej! Jeg vil have fuld kontrol over processerne, da jeg véd hvad
jeg beskæftiger mig med.
Det er kun på hobby-basis, normalt omfattende 2-4 personer.

Imponerende! Med de mange KV på køreledningerne, er det vel ikke
længere modeltog du leger med?

Seriøst: Det er årtier siden, at jeg ernærede mig ved udvikling
af elektonik og computere.

Forslag til egnede triac´s er velkomne. Som udgangspunkt vil jeg
bruge opstillingen i
<http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc4768.pdf>
figur 10-6.

Det egentlige problem her, er at simulere en NTC-modstand via en
optokobler.
Senderdelen kan være en asymetrisk multivibrator, hvor en af
tilstandende er temperaturstyret.
Modtagerdelen kan så være en LDR som, via udglatning, styrer den
omtalte opstilling. Er jeg på rette vej, eller helt ude i skoven?

Jeg har på fornemmelsen, at den slags løsninger findes; men jeg
aner ikke hvad jeg skal Google efter.

Al kritik, samt konstruktive idéer, er velkomne.

m.v.h. Emil

Re: Temp. regulering med lille hysterese og stor effekt?

Okay. Jeg har arbejdet 9 år i fødevarebranchen og kender en del til det
- også noget omkring opbevaring og processing.... Vilel sku ikek lave
sådan noget selv :-)

Nope, vindmøller.

Jeg ville nok lave en savtaksgenerator og føre den ind på det ene ben af
en opamp. På det andet ben ville jeg sætte en spændingsdeler med NTC
modstanden som den ene modstand. Så får du en firkantpuls der ændrer sig
med temperaturen.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Temp. regulering med lille hysterese og stor effekt?

Lige en tilføjelse, Klaus: en del operationsforstærkere har et sæt
antiparallelle dioder mellem de to indgange, og så går det glat med at
bruge dem som komparator. Så: læs databladet grundigt, eller brug en
rigtig komparator. Den koster ikke mere.