Temp. regulering med lille hysterese og stor effekt?

Hej

Jeg skal lave en styring til forskellige varmekilder (240V), som skal kunne reguleres meget nøjagtigt (+- 0,5 grad C).

Jeg har fundet en mulig løsning i denne .PDF-file:

på side ~6-9.

Problemet er, at føleren nogle gange skal sidde i saltet vand, så den skal være galvanisk adskilt fra varmekilden.

Som føler har jeg tænkt mig at bruge føleren fra et stegetermometer (kan tåke påvirkning fra vand, salt, fedt m.v.).

Varmekilden kan være en standard varmluftsblæser, eller en kogeplade (2,5 Kw). Her bekymrer startstrømmen for den kolde kogeplade mig.

Justeringen af temperaturen tænker jeg mig indstillet med et muliti-turns-potmrter, eller evt. en omskifter til den grove justering + et normalt potmeter.

Opstillingen skal bruges til lufttørring af frugter (ca. 40-50 grader C.), koldstegning af oksekød (vandbad, ca. 62-68 grader C.), svinekød og fugle lidt mere, og til blancering af grøntsager (vandbad, ca. 75-85 grader C.), og så skal den kunne holde en vædske (vand) lige under kogepunktet (ingen konpentation for lufttryk).

Hints, idéer, henvisninger, problemløsninger og geniale indfald modtages med glæde.

m.v.h. Emil

Reply to
Emil

Emil skriver:

Intet problem

Hvor vil du have følgren til at sidde ?

Din ½ grads forskel er der let fra varmelegmet og op gennem vandet.

Fordi ?

Det er et spørgsmål om at dimensionere dit relæ. Klaus

--
    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Da det er vigtigt, at den max. indstillede temperatur ikke overskrides, har jeg planlagt at føleren skal hvile på bunden af kogekarret. Tidskonstanten i opstillingen har jeg tænkt udjævnet, ved at bruge omkring 10 liter vand til varmebehandling af et kg. kød, nedsænket (i vacumpose) i vandet.

Temperaturkoefficienten for kolde varmetråde, kontra opvarmede varmetråde. En halvleder skal kunne håndtere startstrømmen i kold tilstand. Jeg forestiller mig, at der går væsentligt længere tid med at opvarme et varmelegme i en massekogeplade, end f.eks. i en glødepære. Foranlediget af dit spørgsmål, kom jeg omkring den tanke, at selve glødetråden hurtigt bliver varm, og min bekymring er affødt af det faktum, at det tager lang tid at opvarme selve massekogepladen.

OK. Jeg har bemærket, at 'Max' har postet

Og jeg har da også et 24V 'KLUNK'-relæ liggende, som sagtens kan klare effekten (endda 3-faset), samt de fleste andre komponenter.

Men, men; denne teknologi er ligesom forældet. Med den henvisning, som jeg gav, kan man lave en lydløs nul-gennemgangs-regulering, som kan regulere meget bedre end mine opstillede krav. Problemet her, er den galvaniske adskillelse.

m.v.h. Emil

Reply to
Emil

Mon ikke der skl anvendes prortionalregulering PD, PIPD eller PId²? Alle kompenserer for hysteresen i en eller anden grad. De fleste temperaturer er specificeret i overensstemmelse hermed. På de fleste kan hystersekurven reguleres.

Der er masser af muligheder -allerede kendt gennem en menneskealder. Var det noget med at gå over åen efter vand?

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu
Reply to
Karsten H. Jensen

Emil skriver:

Okay

Aha.

Når nu det er levnedsmidler du har med at gøre, var det så ikke en ide at købe noget færdigt (og formodentligt godkendt) udstyr ?

Bør ikke være noget problem, det er blot et spørgsmål om dimenstionering. Har indtil for ganske nyligt arbejdet med 800A+ thyristorer.

Der er ikke meget der ikke kan klares med en optokobler....

Men igen, det temeraturområde du ønsker at regulere med, kommer aldrig til at virke ordentligt med den lille hysterese du ønsker, hvis det skal være "tænd/sluk".

Skulle jeg gå efter sådan en regulering, blev det med mulighed for at pulsbredderegulere (fasesnitstyre) effekten.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Hvis det var mig tror jeg at jeg ville lave noget langsom pwm styring af relæet, hvor man så lod duty-cyclen være styret af f.eks. en PID regulator.

Hvis der er tale om sådan en stor mængde vand har det næppe ret meget at sige om man kører med en periodetid på opvarmningen på et halvt eller måske et helt minut. Og ved at lade en regulator styre dutycyclen i stedet for at lave en direkte hystereseregulator kan du undgå at skulle vente på at vandet når at ændre temperatur imellem hver gang der skal tændes og slukkes.

Jeg har selv været med til at lave noget lignende, der var det dog 9 stk. 2 kW varmeelementer til opvarmning af luft i et ventilationsanlæg, og ved at styre de ni varmeelementer med en forskudt PWM med en periode på 18 s gav det en ganske jævn opvarming af luften. Det vil altså sige et der for hver to sekunder var et af relæerne der tændte og et der slukkede. (Det skal dog siges at det var et testanlæg der står på Aalborg universitet, i praksis ville det nok være hårdt for relæerne hvis de skulle skifte så tit og køre

24/7).

I øvrigt er det vigtigt at være opmærksom på at man ikke ligefrem skal bruge den billigste temperatursensor hvis man vil ned på den omtalte nøjagtighed, de billige typer har svjh. typisk en usikkerhed på +-2 grader.

Mvh.

Thomas Kjærulff

Reply to
Thomas Kjærulff

Nej! Jeg vil have fuld kontrol over processerne, da jeg véd hvad jeg beskæftiger mig med. Det er kun på hobby-basis, normalt omfattende 2-4 personer.

Imponerende! Med de mange KV på køreledningerne, er det vel ikke længere modeltog du leger med?

Seriøst: Det er årtier siden, at jeg ernærede mig ved udvikling af elektonik og computere.

Forslag til egnede triac´s er velkomne. Som udgangspunkt vil jeg bruge opstillingen i

figur 10-6.

Det egentlige problem her, er at simulere en NTC-modstand via en optokobler. Senderdelen kan være en asymetrisk multivibrator, hvor en af tilstandende er temperaturstyret. Modtagerdelen kan så være en LDR som, via udglatning, styrer den omtalte opstilling. Er jeg på rette vej, eller helt ude i skoven?

Jeg har på fornemmelsen, at den slags løsninger findes; men jeg aner ikke hvad jeg skal Google efter.

Al kritik, samt konstruktive idéer, er velkomne.

m.v.h. Emil

Reply to
Emil

Emil skriver:

Okay. Jeg har arbejdet 9 år i fødevarebranchen og kender en del til det

- også noget omkring opbevaring og processing.... Vilel sku ikek lave sådan noget selv :-)

Nope, vindmøller.

Jeg ville nok lave en savtaksgenerator og føre den ind på det ene ben af en opamp. På det andet ben ville jeg sætte en spændingsdeler med NTC modstanden som den ene modstand. Så får du en firkantpuls der ændrer sig med temperaturen.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Lige en tilføjelse, Klaus: en del operationsforstærkere har et sæt antiparallelle dioder mellem de to indgange, og så går det glat med at bruge dem som komparator. Så: læs databladet grundigt, eller brug en rigtig komparator. Den koster ikke mere.