telle krets

Hei. jeg skal lage en tellekrets til bruk nE5%r jeg spiller vollyball.
slik har jeg tenkt at den skal virke,

http://home.broadpark.no/~sbrattha/counter.jpg

noen forslag hvordan jeg skal fE5% til dette?

Re: telle krets
Hei. jeg skal lage en tellekrets til bruk når jeg spiller vollyball.
slik har jeg tenkt at den skal virke,

http://home.broadpark.no/~sbrattha/counter.jpg

noen forslag hvordan jeg skal få til dette?
------------------

Nu er jeg ikke helt med på volleyball reglerne... Tæller du point som 1, 2,
3 eller som ved tennis med 15-30- osv?

Den "nemme" løsning er at bruge en micro-controller, så skal du stort set
kun bruge knapperne, micro-controlleren og dine 7-segment displays (måske
nogle transistorer til at køre 7-segment displays)!

Du kan også lave det med simple logik-kredse, hvis den bare skal tælle 1,2,3
osv. så kan du f.eks. bruge 4 stk 4510 BCD tællere og 4 stk. 4511 BCD til
7-segment convertere. Hvis du skal tælle som f.eks. ved tennis bliver det
mere kompliceret og det vil jeg ikke lige vove mig ud i her...

Microcontroller-løsningen klarer begge dele nemt, men man skal så selv
skrive programmet til den!

Brian

Re: telle krets [brug mekanik]

Jeg synes du skulle gå efter en ikke-elektronisk løsning, medmindre du
absolut vil.

Brug perler på en snor som skal forbi en forhindring - en fortykkelse på
snoren. Et eller andet i den stil.

Eller 2 mekaniske håndtællere (venstre hold x - og højre hold y).
Biologer har/havde dem når de skulle tælle celler og sikkert også
DSB-folk når de skal tælle passagerer.

Din æske skal have afrundede hjørner.

I øvrigt kan det tænkes at du skal accept fra dommer eller andre?

-

Du har formodentlig ikke godt af at falde ovenpå en lille æske. Så
kontakterne skal i hvertfald ikke stikke ud.

Elektronik vil ikke have godt af at være i et fugtigt miljø.

-

I øvrigt skal du bruge et knapform som hindrer prell. Ellers kan du
komme til at lægge for mange point til. Jeg tror ikke du har så meget
tid eller koncentration så du står og kikker på æsken mens du trykker.

/Glenn

Re: telle krets [brug mekanik]

Med knapform menes faktisk at knap og kredsløb sørger for sikker optælling.

Du kunne jo se efter 4026

--
Hilsen
   Peter N Petersen