Teleslynge - Selvbyg

Er der nogen der kan henvise til en hjemmeside, hvor man kan få gode
råd/vejledning i forbindelse med evt. selvbyg af teleslynge udstyr??

OZ5Z/Finn
++++

Re: Teleslynge - Selvbyg

 Husk at finde ud af, om man overhovedet må bruge den slags uden
godkendelse. Jeg har installeret en hel del teleslynger for år tilbage, og
de skulle alle bære godkendelsesskilt dengang.

Det er jo en slags radiosender, selv om det er et halvlukket system.

Claus

Re: Teleslynge - Selvbyg

Teleslynge har ikke noget med radio at gøre.
Derfor kan det godt forstyrre naboer hvis man bor i lejlighed eller
rækkehus.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Teleslynge - Selvbyg
Hmmmmmmm det ved du ikke meget om kan jeg høre.
De nye anlæg er for en stor dels vedkommende baseret på radio! .
/KE

Re: Teleslynge - Selvbyg
Et teleslyngeanlE6%g virker ved induktion. Det har intet med HF at gF8%re!
Det lavfrekvente signal sendes ud pE5% en "spole", som regel bestE5%ende
af een vinding. Faktisk er det muligt at forsyne denne ene vinding fra
en normal forstE6%rker eller radio. Da slyngen har en meget lille
impedans og dermed "kortslutter" hF8%jttalerudgangen, kan man indskyde
en passende modstand, f.eks. 8 ohm, der da skal kunne bE6%re den fulde
udgangseffekt - hvis man da ikke vil brE6%nde huset af. Slyngen kan
bestE5% af 0, 75 mm ledning og lE6%gges rundt i stuen langs vE6%ggene pE5%
fodpanelet. Indenfor slyngen opstE5%r der et magnetfelt (men ogsE5% lidt
udenfor), der kan opfanges med en spole, forstE6%rkes og aflyttes med en
hovedtelefon. - Faktisk er der tale om en "E5%ben" transformator.
Kraftlinierne er de samme.

Nu er slyngens impedans ikke konstant over hele det overfF8%rte
frekvensomrE5%de. Derfor strF8%mfF8%der (og ikke spE6%ndingsfF8%der) man
slyngen. Det gF8%res ganske enkelt i udgangsforstE6%rkeren ved at
modkoblingen tages fra en indfF8%jet modstand mellem stel og den "kolde"
udgangsklemme. AltsE5% ikke som normalt fra den "varme" ende.

TeleslyngeanlE6%g er mest brugt til svagthF8%rende, der har et hF8%reappara=
med indbygget telespole. Men personer med hF8%renedsE6%ttelse kan ikke
udnytte et fuldt dynamikomrE5%de. Derfor indfF8%jer man en
dynamikkompression (AGC 3D% automatisk gain control) i forstE6%rkeren med
veldefinerede attack og release tider. Man pE5%ser ogsE5% at der opnE5%s de=
normerede feltstyrke, frekvensomrE5%de, minimal forvrE6%ngning og stort
signal/stF8%jforhold, sE5%dan som det er beskrevet i cirkulE6%ret om
teleslyngeanlE6%g. Men alt dette skal blot nE6%vnes i forbifarten.

Med en kabelforbundet mikrofon tilsluttet forstE6%rkeren, opstE5%r der kun
den "forstyrrelse" som nE6%vnt her i trE5%den, at ovenbo og underbo kan
lytte med. Bruger man derimod et trE5%dlF8%st mikrofonanlE6%g, skal dette
overholde gE6%ldende godkendelser, for her og kun her er der tale om en
sender, om end med en ringe effekt, som kun rE6%kker op til ca. 30 m. De
trE5%dlF8%se mikrofonanlE6%g i dag benytter mest UHF-omrE5%det. Men man kan
stadig fE5% anlE6%g, der sender omkring 37 MHz, hvilket kan vE6%re
nF8%dvendig, da DR vil til at bruge de fF8%rhen ledige kanaler pE5% UHF.

Frej

Re: Teleslynge - Selvbyg
KE Kofod / 7100 Vejle har bragt dette til verden:

Det kan være, at det er længe siden jeg tog min eksamen...

Teleslynge overfører den ønskede information direkte ved magnetisk
induktion.

Radiosignaler består desuden af både et kombineret magnetisk og
elektrisk felt. Radio modulerer et højfrevent signal med den ønskede
information, som skal dekodes ved modtagelsen.

Eftersom teleslyngen ikke er moduleret og ikke har noget eletrisk felt
involveret, er der ikke tale om radio.
Det vil formentlig kræve ret voldsom indgiben at skulle indbygge en
radio (læs hf-modtager+dekodning) i alle (teleslynge) høreapparater -
plus en meget præcis tunet een af slagsen formentlig, ud over en
kalibrering af sendere ret mange steder - faktisk at anvende radio til
det samme formål.

Engang i 80'erne, byggede jeg faktisk en teleslynge ting i min
forældres hus, til min mor. Virkede fint, og hun kunne høre både radio
og fjernsyn, også i haven.
Derfor blev der også fremstillet en batteridrevet teleslynge modtager,
tilsluttet en højttaler, så resten af familien også kunne høre radio i
haven.

Det er sku' da meget godt, af en der ikke ved hvad det handler om..

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Teleslynge - Selvbyg
Hej Claus

Det har intet med radio at gøre, det er jo bare en højttaler med
en meget stor svingspole :)

Re: Teleslynge - Selvbyg

Fortæl det til DIS. Alle de anlæg, jeg har installeret fra DIS  til
simultaltolkning var mærket og godkendt af P&T.

Claus

Re: Teleslynge - Selvbyg

Tror godt DIS ved hvad der er Teleslynge og hvad der er Radio.
De anlæg du har sat op, indeholder måske andet end teleslyngen.
Desuden er der ved almindelig teleslynge også begrænsninger på hvad man
må og ikke må - igen fordi det visse steder _kan_ genere andre, så det
er da muligt at der af den grund skal godkendelse til.

Det var ikke "godkendelse" der blev protesteret mod, men at der skulle
være tale om en slags radio.

Birger

http://bbsorensen.dk

Re: Teleslynge - Selvbyg

Hej
Jeg har en teleslynge der ligger, det er en " Danavox univox 35A-M
udgangseffekt 15W rms "
Jeg bruger den en godtnok engang imellem, men giv et bud pE5% den og er
det et bud jeg kan bruge er den tilsalg.
                                                                  Mvh
Mpc

Re: Teleslynge - Selvbyg
Nu er det godt nok godt 40 år siden jeg lavede sådant, men jeg mener da vi
til store arealer (sale/kirker) brugte en almindelig effektforstærker på en
snes watt. Vi lagde en 3leder 0.75mm rundt om lokalet og forbandt dem så der
blev en spole på 3 omdr. som blev sat på en alm 4 ohms højtalerudgang.
(husker jeg rigtigt ??)

ad. HF teorien:
Hvis der er udstyr som anvender hfteknologi, kan det da ikke anvendes med et
alm. teleslyngehøreapparat (læs: mit 3år gamle Oticon), og det vil derfor
være ret uanvendeligt på de fleste lokationer med offentligt adgang, - og
jeg har aldrig hørt om at der skal bruges speciel HF-høreapparat
men ok, påstanden er jo mrk CT, så jeg er nok bare ikke fulgt med :-)

finn

Re: Teleslynge - Selvbyg

Hej Finn.

Jo, du husker helt rigtigt. Jeg lavede masser af kirkeanlæg (Telesonic) fra
sidst i halvtredserne til omkring 1970. Vi lagde godt nok kun en enkelt wire
rundt og kørte den fra en 4 eller 8 Watt Ducati forstærker direkte på
højttalerudgangen. Jeg konstruerede også dengang en feltstyrkemåler til at
måle styrken i milliØrsted.
Det var da kirkeministeriet var under kraftig indflydelse af professor
Ingerslev, som opstillede krav til anlæggene.
Men vi er helt enige om, at det var ren lavfrekvens, fuldstændig som når man
i dag slutter en telespoleforstærker til fjernsynet og vikler spolen ind i
en sofapude, som svigermor sidder på på plejehjemmet.

Mvh. Jørgen.

Re: Teleslynge - Selvbyg
Hvis den skal kobles mod et eksisterende høreapparat var det vel et godt
sted at søge oplysninger hos producenten.
Fortidens radiosenderforskrækkelse er heldigvis forsvundet hos
myndighederne, så de induktive anlæg der brugtes til teleslynge og
personsøgere er formentlig en saga blot.
Skal det være simpelt er det jo bare en hovedtelefon med fm-modtager, og så
en lille fm-sender a'la JostyKit på nogle få milliwatt. Men sådan noget grej
fås også færdigt som "trådløse hovedtelefoner" til få hundrede kroner i
Brugsen eller Aldi. Og det virker!

Mvh. Claus

Re: Teleslynge - Selvbyg

Hej Finn.

Jeg formoder, at du skal bruge telespolen til et høreapparat, som har
telespole indbygget. Det findes både i apparater "bag øret" og "i øret".
Her er link til et komplet teleslyngeanlæg med forstærker og 35 meter kabel
til at lægge rundt i stuen for kr. 696. Så kan det vist ikke gøres
billigere. Det tilsluttes med Scartstik eller RCA-stik til TV eller radio.
Der er også tilslutning for ringeklokke.
Hvis du som radioamatør absolut vil bygge det selv, kan du ved at google på
teleslynge allerede på første side finde en del oplysninger om, hvor stor
strøm, der skal løbe i telespolen.
Det er sådan langt hovedparten af teleslyngeanlæg i biografer, kirker og
museer fungerer. Vil du vide mere om den mulige kommende udvikling på
området indenfor FM, kodning og eventuelt Bluetooth, så læs DELTA rapporten
om fremtidens teleslynge, som du også finder ved din første googlesøgning.

Mvh. Jørgen.

Re: Teleslynge - Selvbyg
Undskyld at jeg glemte linket:
http://sro.dk/prof_lyd/teleslynge/teleslyngesaet_tx40_3876_da.html

Mvh. Jørgen.

Re: Teleslynge - Selvbyg
Jeg kan forstå at der er nyudvikling på området, både FM og BT!
men kan det så overhovedet kaldes teleslynge?
 der er formodentligt ingen slynge tilstede, og kan ikke anvendes af
høreapparater med "indbygget teleslyngemodtager"

finn

Re: Teleslynge - Selvbyg
Hej finn.

Jeg ved ikke hvor langt, du har læst i Deltarapporten, som jo er tanker om
fremtiden.
Men den taler på et tidspunkt om at anvende eksisterende teleslynger, altså
ledningen, og i stedet modificere forstærkerudstyret til at udsende f.eks.
"kodet" lyd.
Det vil naturligvis sætte alle høreapparater med telespole lavet i de sidste
halvtreds år ud af funktion.
Rapporten taler også om, at "dekoderudstyret" muligvis ikke kan finde plads
i et "i øret" apparat. Den gammeldags telespole er en bittelille jernkerne
med et par vindinger, som gennem en omskifter kobles til
lavfrekvensforstærkeren i stedet for mikrofonen.
Men med dagens muligheder for miniaturisering kan vel alt lade sig gøre. Der
sidder jo i forvejen en computer i de fleste moderne høreapparater, som
regulerer lydniveau og sorterer reflekterede lyde fra direkte lyde, samt
regulerer frekvenskurven i forhold til høretabet.
Om det så skal kaldes teleslynge eller ej, skal jeg ikke kunne afgøre. For
mig er teleslynge det gamle princip med dets fordele og ulemper som støj fra
lysstofrør og nærliggende radiostationer.

Mvh. Jørgen.

Re: Teleslynge - Selvbyg

Helt enig!
finn/OZ2UF

Re: Teleslynge - Selvbyg

Tak for alle svarene... Jeg tror jeg har nok til at begynde med.

Vy 73 de OZ5Z/Finn
++++

Re: Teleslynge - Selvbyg

Navn phonic ear logie
og det virker da eneste grund til nedtagning er dødsfald.

Morten

Site Timeline