Teleslynge

Hej NG.

Har jeg ret i, at en teleslynge 'bare' er en ledning, der er trukket rundt i et lokale og tilsluttet en forstærker i stedet for en højttaler?

Er der noget specielt ved de forstærkere, der benyttes til dette formål?

Mvh Kurt

Reply to
Kurt G

Ja

De kan klare en meget lav-ohms belastning (hvis slyngen er meget lille).

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Tak for svaret. Hvis man sætter en formodstand i serie med ledningen vil jeg tro at man kan bruge en almindelig effektforstærker! Er der noget med speciel toneregulering, måske forbetoning eller lignende? /Kurt

Reply to
Kurt G

En vanlig forsterker på rundt 20 watt, er helt greit. Det er ikke lett å beregne impedansen på teleslyngen, så det vanlige er å bruke en trafo med 4/8 ohm mot forsterkeren, slik at den får korrekt belastning. En motstand vil forbruke effekt som heller bør gå til slyngen. Jeg har brukt diverse ukurante transformatorer til slike formål, bare prøvd meg frem, og særlig kritisk er det ikke. Såkalte linjetrafoer gir ca 70 volt ut når forsterkeren går for fullt, spenningen bør nok holdes under dette.

Tonekontroller og slikt er ikke noe problem, dette blir aldri HI-fi, uansett. Høreapparater har båndpassfilter

Reply to
Ståle , Nøtterøy

Er der noget forkert i denne beregning, der er lavet på google:

0.01724 ohm millimeter^2 /m * 25 m / 4 ohm in millimeter^2

(((0.01724 ohm (millimeter^2)) / m) * (25 m)) / (4 ohm) = 0.10775 millimeter^2

En sløjfe på 25 m skal laves i 0.1mm^2 tråd.

En lakisoleret kobbertråd måske?

Kobbers resistivitet er 0.01742 ohm mm^2 / m

Leif

Reply to
Leif Neland