Telefonopkald dekodning og DTMF koder ?

Hej NG.

For en del E5%r siden lavede jeg en lille konstruktion pE5% HTX som man
satte i telefonstikket.
Den kunne sE5% sE6%ttes til at automatisk tage rF8%ret efter X antal
ringninger og sE5% kunne den dekode de DTMF toner som man kan sende over
telefonnettet.

Jeg kan godt bruge sE5%dan en "tingest" nu, og jeg har desvE6%rre forlagt
tegninger og dokumentation.
Nogen der ved hvordan man laver den del som tager rF8%ret.
Det er noget med at spE6%ndingen stiger under opkald og det kan bruges
til en tE6%ller.

Nogen der hved hvilken kreds man skal bruge til DTMF dekodningen ?
Det er noget med at den laver tonerne om til BCD dekodning.

--
Christian.....MSN: spF8%rg...
http://www.yee-haw.dk

Så hut jeg visker er spændingen normalt ~50 V DC uden belastning. Under
en opringning svinger den vidst ~60 V fra de 50 V. Så det er rimeligt
nemt at detektere en ringning (husk dog at du ikke må belaste for
meget). For at "tage" røret skal du belaste linjen; kan desværre ikke
huske med hvor meget.

Du burde kunne finde informationen på
http://www.epanorama.net/links/telephone.html

Husk at dine teleudbyder sikkert har nogle regler om hvad du må forbinde
til din telefonlinje...

Med venlig hilsen Preben

Re: Telefonopkald dekodning og DTMF koder ?

ca 20-30mA

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Telefonopkald dekodning og DTMF koder ?

Hej NG.

For en del år siden lavede jeg en lille konstruktion på HTX som man
satte i telefonstikket.
Den kunne så sættes til at automatisk tage røret efter X antal
ringninger og så kunne den dekode de DTMF toner som man kan sende over
telefonnettet.

Jeg kan godt bruge sådan en "tingest" nu, og jeg har desværre forlagt
tegninger og dokumentation.
Nogen der ved hvordan man laver den del som tager røret.
Det er noget med at spændingen stiger under opkald og det kan bruges
til en tæller.

Nogen der hved hvilken kreds man skal bruge til DTMF dekodningen ?
Det er noget med at den laver tonerne om til BCD dekodning.

--
Christian.....MSN: spørg...
[...]

Hvad angår dekodningen:

Prøv at kikke på NE567, som er en PLL. I databladet er vist hvordan man kan
lave sådan en svend.
Der er sikkert andre kredse også, men en NE567 er da en god gammel sag

Vh

Svend

Re: Telefonopkald dekodning og DTMF koder ?

Man kan for så vidt godt bruge NE567 til dekodning af DTMF, men kommer til
at bruge temmelig mange af dem.
Så vidt jeg husker er der 8 forskellige frekvenser i DTMF. De er delt i 2
grupper med 4 toner i hver (4x416% kombinationer).

Det er noget lettere at bruge en "rigtig" DTMF dekoder, f.eks. MT8870 (der
findes mange andre, men det er en af de meget brugte).

Re: Telefonopkald dekodning og DTMF koder ?

Hvor tryller jeg sE5%dan en frem henne ?
C5%rhus Radio Lager ?

--
Christian.....MSN: spF8%rg...
http://www.yee-haw.dk
Re: Telefonopkald dekodning og DTMF koder ?

Sørme ja, til 26 kr + moms:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&dok22%6894.htm

Efter AARL blev købt af ELFA kan du nu bestille godterne hos AARL pr.
email ved hjælp af ELFA numre (til de priser ELFA viser på sit site) og
hente dem hos AARL uden at skulle betale nogen fragt.

Re: Telefonopkald dekodning og DTMF koder ?

Jeps en 4093 og en 4047, så er den hjemme

En M957 fra Teltone eksempelvis.

Sidder med en 17½ år gammel konstruktion fra elektor her foran mig,
komplet på tysk med diagram, printudlæg og hvad ved jeg.

Mail, hvis jeg skal scanne den.