Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Hejsa,

Nor nogle måneder siden installerede jeg en ADSL forbindelse
hos en ven. Han bor i et ældre hus med en hulens masse telefonstik.

Noget med skillefilter der blev sat ind imellem bylinjen
og resten af telefoninstallationen

Det virkede fint. Både telefon og ADSL.

Nu klager min ven over at man ikke kan ringe til ham længere.

Ringer jeg til ham bliver "røret" løftet efter et ring, men der
er ikke andet end sus og knas på linjen. Og vennens telefon har
ikke sagt et kvæk. Han kan godt ringe ud, og her kommer der fint
lyd igenne. (ADSL'en virker også fint endnu)

I morgen skal jeg hen og fejlsøge på problemet.

Jeg gætter på at der er løbet vand i et kabel, eller måske at
filteret er kokset ud. (ingen af delene synes dog særlig sansynlige.)

Planen er at demontere det hele, og så teste med multimeter og telefon
et trin ad gangen fra bylinjen af.

Andre forslag?

Jeg planlægger at medbringe:
- lidt almindeligt håndværktøj
- et multimeter,
- et par krokodillenæbsledninger
- en telefon
- lidt ledning
- en håndfuld samlemuffer
Har jeg glemt noget her?

/Morten %-)

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)
Hej Morten

Måske en telefonmontør

Mvh Max

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Næh, ikke ud over at det også kunne være en defekt telefon.

En mobiltelefon, så du kan ringe til linien ;-)

mvh
JBH

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)
Den Sat, 09 Oct 2004 08:35:44 +0000. skrev Morten Guldager:

<snip>
<snip>

Han har ikke en gl. fax eller tlf. svarer, der efter en strømafbrydelse
er begyndt at tage telefonen??

Christian Treldal

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Gemte lige  det gamle MODEM

Christian Treldal

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Jeg sætter 1½ liter CocaCola på, at det er et telefonkabel med vand i.

Fejlfinding: Afmonter skillefiltret, ring ham op, og se om linien så bliver
taget, hvis den gør er fejlen den del af instalationen der ligger før
skillefiltret, hvis ikke den bliver taget ligger fejlen i filtret eller i
den efterfølgende instalation.

Nårh det havde du jo selv gættet på ;-) Jo det med fugt i kablet eer RET
sandsynligt, alternativt en dåse.

Mvh.

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Og sådan så det ganske rigtigt også ud....

Jeg ankommer og ser en udendørs ekstraklokke ligge i gruset. Maleren
som for et par uger siden malede netop den væg havde endnu ikke fået
skruet tingesten op igen.

Blykablet mellem klokke og teledondåsen på ydersiden af huset var
noget medtaget. Flere brud i blykappen.

Jeg klippede en halv meter af kablet, fra sidste brud og ned mod dåsen,
splittede enderne godt ad, men det afhjalp ikke problemet.

Jeg kunne ikke gennemskue hvordan udendørsdåsen skulle dirkes op.
En rund dåse med noget der lignede en popnitte i midten af låget.
(hvordan angriber man sådan en dåse?)

Men på vægen lige indenfor var et vægudtag hvor i det var tydeligt hvilket
kabel der kom udefra. Jeg skriede skidtet fra hindanden og målte 50V på
paret udefra.

Men selv nu blev telefonen taget ved tilringning, med en masse sus i røret.

Jeg skruede skidtet sammen igen og opgav... En telefonmontør må rode vidre
med det projekt.

Jo, sådan kunne det godt se ud. Men dåsen holdt altså mig på afstand :-(

/Morten %-)

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

røret.

Jeps, du må egentlig også kun rode med det der ligger efter første stik,
hvis det er et monopolskillepunkt.

Mvh.

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

snip
Næ, hvis der ikker er et MSP opfattes første stik som dette og du kan
arbejde som du vil.
TDC har haft mere end 10 år til at opsætte MSP så de kan umuligt være
ejer/brugers ansvar at de ikke har klaret det endnu.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Dåsen er sikret så uvedkommende ikke kan komme til ledningerne.
Det du kalder en popnitte er en knækskrue. Topstykket med kærv
knækker af når skruen bliver strammet. Dåsen kan kun åbnes ved
at bore "popnitten" ud. Telefonmontøren har en ny af slagsen når
låget skal på igen.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk /

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Provokerende tingest!

Hvad gør montøren når han har bores lidt i skruen? Hvordan får
han resten af skruen ud af gevindet når han har pillet låget af?
Fladtang?

Forøvrigt bemærkede jeg at det installationsrør der kom op ad jorden,
og som vel burde have gået ind i dåsen, nede fra, var gledet 5 cm ned,
så der var pænt frit ned i røret. Det gavner sikkert ikke sagen.

Der er sikkert løbet så meget vand i den installation at de har sat en
vandhane på inde på centralen.

/Morten %-)  -  som forlængst har opgivet "projektet"

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

En skævbider i voksenstørrelse er hvad der skal til. En fladtang
kunne sikkert også bruges.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk /

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Kunne vel fixes med en vandlås ?

mvh
JBH

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Eller en vandmåler så TDC kan afregne efter forbrug ;-)

Mvh.

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Ja!

At få teleselskabet til at udføre et liniecheck.
Derved kan det nemt ses om fejlen ligger før eller efter skillefilter.

--
mvh Uffe

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Hvordan det ?  mig bekendt kan de kun måle spændingen over ledningen, inde
fra centralen.

mvh
JBH

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

De kan måle spænding, impedans og hvor hurtigt kablet taber ladning
(ved ikke om der er flere :-).
Impedansen kan fortælle dem om de kan 'se' skillefilteret i den anden ende.
Ladningstabet kan fortælle om kablet aflader til jord.
Spændingen fortæller om belastningen på kablet.
I gamle dage kunne de se hvor mange telefoner der var koblet på :-)

--
mvh Uffe

Re: Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)
Den Sun, 10 Oct 2004 18:37:07 +0200, "Uffe Bærentsen"

De kunne se hvor mange klokker der var, så tricket var at afbryde
klokken i en eller flere telefoner hvis man havde fået ekstra
telefoner uden om monopolet :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Eh?  That's an interesting trick!  How'd you do that?

Site Timeline