telefon ledning ADSL

Hej NG

Jeg er ikke sikker på om jeg er i rigtig
gruppe, men jeg vil mene det er her hvor den bedste viden vil være

jeg skal ha ændret lidt i mit telefon ledninger og i
den anledning sætter jeg et KAP stik op

spørgsmålet er så

kan jeg bruge noget normalt telefon ledning med 4 ledere i?

iden er at bruge det ene par til indgående telefon med ADSL
og det andet ryger tilbage i installationen via samme kabel
jeg fik ledningen af en elektricker og det ser også
lækkert ud men ikke parsnoet på nogen måde.

det ser mest ud itl at de alle 4 er snoet om hinanden.

skal jeg ud og bruge noget CAT5 kabel?
og såfremt hvor får j 30m af det som
kan holde til at sidde udenfor?.

Mvh
Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: telefon ledning ADSL
Humm... troede egentlig kun det var tdc folk og lignende der kunne få fingre
i KAP stik...
Men det er under alle omstændigheder det helt rigtige valg til opgaven.

Ja, det vil jeg klart anbefale... al tdcs kabel er minimum cat5. under alle
omstændigheder skal det være parsnoet når der er et adsl signal inde over.
det er måske ikke nødvendigt, men der er sikkert en grund til at tdcfolk får
at vide at de SKAL skifte kablet hvis det ikke er parsnoet, når der oprettes
adsl ( at de så ikke altid gør det, og det virker alligevel er så noget
andet...)

tja, ved det egentlig ikke, men mon ikke en elektriker eller lignende kan
skaffe det, hvis du siger hvad du skal ha, og ikke bare sige telefonledning,
for så får du sikkert det samme skidt som du allerede har, de fleste
elektrikere har desværre stadig ikke forstået at verden har ændre sig siden
telefonen blev opfundet...

mvh Tonni Madsen ( som du nok har fanget, gammel "tdc mand")

Re: telefon ledning ADSL
får

Hej Tonni

Tak for hjælpen, jeg vil snuse rundt efter noget CAT5 kabel
som kan klare opgaven, problemet idag er at finde noget som
kan klare vind og vejr.

og forresten KAP stik er rimlig nemme at fremskaffe
hvis man googler lidt :)

Mvh
Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: telefon ledning ADSL

se om du ikke kan finde en tdcer der er til at snakke med, det har jo
skidtet i rå mængder i bilen, og der er ingen der holder styr på det... ;-)

Der kan man bare se...

mvh Tonni Madsen

Re: telefon ledning ADSL

vi kan vel alle bruge lidt til kage kassen :)

/Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: telefon ledning ADSL

Jeg har lige et tillægs spørgsmål

PE kappe sbetyder det også at vi snakker UV resistent?
sidst jeg kiggede skulle det være en spicial PE kappe som var UV resistent?.

Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: telefon ledning ADSL

PE står for Polyethylen og er i sig selv ikke UV resistant.

Prøv at google på ordet polyethylen, og du har læsestof fra nu af og til
helvede fryser til is.:-)
Karsten H. (7870)
Re: telefon ledning ADSL

Nej, det hedder telefonledning.

Mine forældre har næsten samme løsning, med et langt kabel fra
samledåsen om til DSL filter og så retur for at blive koblet på det
normale telefonnet fra før DSL gjorde sit indtog.

Jeg selv har KAP stik på loftet, DSL filter og telefoni ført ud derfra.

Re: telefon ledning ADSL

Jeg går udfra at vi stadig snakker et kabel som kan
opfylde CAT5 krav til impedans samt frekvens gang?.

om det så er 2x2 eller 4x2 er så en anden sag.

fordelen her er at kablet bliver ultra kort når jeg er færdig
samt det kabling der ligger pt er ca. 20år gammel, så alt må v
bedre.

www.linuxfromscratch.dk

Re: telefon ledning ADSL

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er det sådan jeg fik lavet min installation
af TDC.

Dog var det 8-leder, da jeg har (haft) 2 telefoner.

Fra 'dåsen' uden på huset, fik jeg trukket kablet ind et andet sted.
De to ledere gik ind i skillefilteret, og de 2 med telefon gik tilbage til
'dåsen', og dermed var telefonerne koblet på.

I dag bruger jeg Fullrate, hvor blot har 'tilbagekoblet' telefonien til den
eksisterende installation.

Tilsammen har løsningerne kørt i ca. 8 år uden problemer.
(Bortset fra noget vand i en jordledning, men det er noget helt andet).

Stig Johansen

Re: telefon ledning ADSL

Det er ikke umuligt overhovedet, der er desværre en enkelt af "de gamle
ræve" der ikke har forstået at verden har udviklet sig, og som lige har
noget gammelt kabel i bilen... ( på lagrene ligger kun parsnoet kabel nu til
dags)
Der med ikke sagt at det ikke virker, og ofte uden problemer, men jeg vil
stadig anbefale at man anvender parsnoet, så man er sikker på at der ikke
bliver problemer senere, men det er naturligvis op til en selv... men jeg er
personlig for doven til at lave noget om hvis jeg kan undgå det ved at vælge
bedre materialer med det samme... ;-)

Mvh Tonni Madsen

Re: telefon ledning ADSL

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener.
I mit tilfælde er der tale om forlængelse af det eksisterende kobber, som er
ganske almindelige telefonledninger.

Om der er parsnoet eller ej ved jeg ikke, men det er ganske almindelig 8
leder telefonledning.

Der er jo alligevel et par KM til centralen med gamle ledninger med
oliepapir/stof, eller hvad det er for noget i de gamle blyledninger, så et
par meter fra eller til gør nok ikke den store forskel.

Ok, jeg kan godt nok kun traine til 16 Mbps, men jeg har ikke behov for mere
end de 8 Mbps jeg har nu.

Klippestabilt gennem snart 8 år.

Stig Johansen

Site Timeline