Telefon klokke fra KTAS

Hej Alle...

Er der nogen herinde som kender denne:

http://peecee.dk/upload/view/231143
http://peecee.dk/upload/view/231142
http://peecee.dk/upload/view/231141

Ville gerne vide om hvilke spE6%nding: AC eller DC og om det er 24 eller
48 volt eller helt 3???

PE5% forhE5%nd tak...

Til den som lF8%ser min lille gE5%de vil jeg optage lyden og uploade den
pE5% youtube *LOL*

Jan...

Re: Telefon klokke fra KTAS

Jeg er ret overbevist om at det er standard dansk ringespænding der skal
til. Dvs 90 V AC, 25Hz. Jeg har selv sat nogle lidt nyere klokker op,
til ringespænding, men jeg bruger bare 48V 50Hz. Det virker ganske
fortræffeligt.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh
Martin

Re: Telefon klokke fra KTAS

Hej Martin...

Lyder meget rigtigt, er nu pE5% jagt efter en 48V trafo... :-)

Mange tak for hjE6%lpen

Mvh

Jan Klein

Re: Telefon klokke fra KTAS

Det nemmeste er at få fat i en 2 x 24 volt, kræver næsten ingen strøm,
så den mindste.

Mvh Hauge

Re: Telefon klokke fra KTAS

Her er et sted hvor du kan finde en trafo på 48V -
http://www.telecenteret.dk/download/katalog/fordelere.pdf - side 4

Erik Andersen

Re: Telefon klokke fra KTAS

Hej Martin...

Fik endelig fat i en ringkerne, 2 x 27V fra "transduktor" type
dk-5409... og de 2 viklinger sat i serie giver det omkring 53V! men
jeg kan ikke fE5% nogen lyd pE5%, den bevE6%ger sig i "armen" en lille smul=
og man kan godt fornemme at den "prF8%ver" ???

Der sidder en stor lyt pE5% 1uf 500DC i serie med spolerne? NE5%r jeg
gennemgangstester lytten med "lyd" gir den et lille pip,
altsE5% gennemgangstesteren... det er vist ok, ikk?

NE5%r jeg mE5%ler pE5% klokken med lytten pE5% fE5%r jeg omkring 63V!

HE5%ber du mE5%ske har en brugbar lF8%sning? :-)

PE5% forhE5%nd tak...

Jan

Re: Telefon klokke fra KTAS

Hmm, lyder til at din enhed er lidt mere kritisk med spændingen, end man
kunne have håbet.

Det bør i hvert fald ikke give dig de problemer du har. Hvis du har
mulighed for at komme til at prøve med en højere spænding, gerne i
nærheden af de føromtalte 90V, kunne det være sjovt at se hvad der ville
ske.
En anden mulighed er også at din enhed simpelthen bare er blevet træt og
svag. En af de almindelige gamle telefonklokker sad også på huset jeg
bor i, fra fordums tid. Til sidst sagde den heller ikke ret meget mere
end nogle få klimt, når telefonen ringede. Magneter kan blive gamle, og
tabe effekten.

Det lyder jo rigtigt nok.

Desværre ikke så meget andet end, at du kunne prøve med en højere spænding.

Det var skam så lidt.

Mvh
Martin

Re: Telefon klokke fra KTAS

Har du renset kontakterne i det ??

Der kan have sat sig snavs i den. Ordet debugging kommer fra relæer og
andre mekaniske indretningers tid. Sommetider kom der møl eller andre
insekter ind i den slags kontakter, og så virkede de ikke. Når man så
fjernede dem, og rensede kontakterne, kaldt man det "de-bugging" (bug=møl)

Bo //

Re: Telefon klokke fra KTAS

Sådan en klokke har sikkert ingen kontakter, da den er til vekselspænding.
Men det kan være den ikke kan følge med 50Hz, og virker bedre med 25Hz. Den
fine løsning ville nok være at ensrette/udglatte spændingen fra den
fremskaffede trafo, og sætte en lille 25Hz generator på.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Telefon klokke fra KTAS

Jeg er ret sikker på at den ligner den signalklokke, jeg har fra DSB. Og
den har "knikser"

-men lad Jan fortælle os om det :-)

Bo //

Re: Telefon klokke fra KTAS

Kender kun Kirk´s gårdklokke fra 1972.
Den skal have mindst 48 V AC, 50 Hz. Typisk 56V AC.

Kondensatoren skal kun forhindre at der sluttes et DC-kredsløb (som
detekteres som en afløftning).
Skal klokken kun bruges som signalkilde uden tilslutning til
telefonnettet, kan kondensatoren jumpes over (kortsluttes).

Spolerne har en typisk impedans på 6Kohm ved 50 Hz i serie med 1 uF.

Normalt vil en posetiv halvbølge forårsage, at (set forfra) højre
malmklokke rammes.
Den efterfølgende negative halvbølge vil blot standse pendulets
bevægelse ved NUL, hvorefter fjedringen i pendulet vil forårsage, at
venstre malmklokke anslåes. Det var datidens teknologi til at standse
signaliseringen.

Typiske fejl i den slags klokker er rent mekaniske. Oftest er det
Bug´s (smadrede insekter) som hindrer funktionen. De ligger typisk
mellem spolekernerne og ankeret. Så rens der.
Der er ingen elektriske kontakter som kan odelægges af Bug´s.
Men efterse nu lige alle skrueforbindelser.

Og giv så lige vuggen en halv dråbe olie i lejet.

m.v.h. Emil

Re: Telefon klokke fra KTAS

Vrøvl! Det er 25 Hz.

m.v.h. Emil