Telefon detektor

Jeg mangler et kredsløb som kan trække et relæ når telefonrøret løftes. Jeg
skal bruge det til at afbryde strømmen til min switch når der snakkes i min
IP telefon sådan at mine pc'er rundt i huset ikke bruger nettet når der skal
snakkes i telefon.

Håber nogen lige kan regne den ud

Det er vist noget med at der ligger 8 v dc når røret løftes og 48 v ac i
hvilestilling og 120 v ac når telefonen ringer...

Tak Per

Re: Telefon detektor

Nu ved jeg ikke lige hvordan det er med en IP telefon, men når det er en
alm. gammeldags telefon så må du ikke selv sætte noget til den uden P.T.
har godkendt udstyret.( det er er moster dyrt )

Undersøg lige med din udbyder om du må sætte noget hjemmelavet
elektronik til din / Deres IP telefon.

Ellers, hvis du er meget uheldig så får du dit selvskab på nakken.

De bedste hilsner

Re: Telefon detektor

Ja, det var dengang monopolet regerede! :-)

Er det hans egen adapter, og det vil jeg tro det er, så kan han tilslutte
el-kedlen hvis han har lyst.

Claus

Re: Telefon detektor
Beklager, det er nemlig helt rigtig.

De bedste hilsner

Re: Telefon detektor

Der eksistere ikke noget, der hedder P.T. Teleudstyr skal leve op nogle
krav, men der er ingen stats-pamper der skal godkende noget som helst.
Det er vist mange, mange år siden du var i den branche.

Ove

Re: Telefon detektor

Jeg har aldrig været i tele Brancehen

Så ja det må være mange, mange år siden

De bedste hilsner

J.

Re: Telefon detektor
Næsten, for POTS (plain old telephone system) er det i hvile -48VDC,
ringesignalet er 90V/25Hz og telefonen trækker svjh ca. 20 mA når røret
er løftet. Der skal ikke mange mA til før centralen detekterer at røret
løftes.
Se på http://www.epanorama.net/links/telephone.html#ringdetector

Iøvrigt er det "circulære 34" det fortæller om analog telefoni

/carsten

Re: Telefon detektor

En alm. telefon koblet til det offentlige telefonnet:
Røret pålagt telefonen (On hook) strømforbrug under 8,5 mA.
Røret løfter fra telefonen (Off hook) strømforbrug over 12,5 mA.
Telefonen spændingsfødes med -48 Volt gemmen 2*300 ohm
(+telefonledningens modstand).
Ringespændingen er ca 125 Volt 25 Hz.
Ikke alle PABX/"hjemmetelefoncentraler"/A-B adaptorer, overholder
ovennævnte.
Så er det bare frem med lomme regneren...................

Men din ide virker noget brutal, lav dog moget båndbreddestyring i
stedet for.

/Hans

Re: Telefon detektor

Kun i analoge telefoner.

Hvis du skal have noget lignende ved en IP telefon kommer du nok til at
skulle rode med lidt mere...

f.eks.:

en bridge foran ip tlf, som sniffer ip pakker og ved bestemt trafikmønster
gør det du ønsker.

Og så skal du nok over i en af netværksgrupperne for at få det med
snifningen op at køre ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Telefon detektor

Jeg
min
skal

Jeg kommer lige i tanke om dette  link fra en tidligere tråd:

http://www.blichfeldt.dk/simple/offhoodk.htm

Det er en optaget indikator, men det burde være meget nemt at sætte et relæ
til denne.

Claus

Re: Telefon detektor

relæ

Der er tilsyneladende en begrænsning på, hvor meget man kan belaste
diodeudgangen.  Måske kan man bare nøjes med en lampedriver, et batteri og
et femvolt relæ?

Der er helt sikkert folk her, som kan tilpasse denne opstilling til at
trække et relæ.

Claus

Re: Telefon detektor

Helt enig, især den med den konstante lysning fra dioden.

Men jeg tvivler på om den fungerer med en ip phon ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Telefon detektor

Hvorfor dog det?

Det er jo stadig en almindelig analog telefon, der sidder efter ip-boxen.

Claus

Re: Telefon detektor

Jeg
min
skal

Ulempen er bare med den opstilling, jeg lige har postet, at hvis telefonen
ringer, mens du er ved at hente post eller andet vigtigt, så ryger din
netforbindelse.

Der er for mange ulemper ved denne metode, men det har du måske  tænkt over.
Det kan jo medføre tab af vigtige data, f.eks. mail...

Claus

Re: Telefon detektor

Tjaa, hvis der er børn i hytten som spiller spil bliver de nok lidt
mopsede ;)

Hvis en mistet netforbindelse medfører tab af data, så er der et seriøst
problem i dit mail program, eller med din service provider (om det så er
netudbyder, mailhost, etc etc).

Data skal IKKE forsvinde ved tab af netforbindelse!
(Og gør heller ikke i ordentlige systemer, hint hint) ;)

Men det er vist en samtale som hører hjemme i en anden NG.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Telefon detektor

Hvad med et reed relæ, omviklet med en stor spole der er anbragt i serie med
telefonen.
Paralelt med spolen forbindes en stor lyt og en mindre plastkondensator.

Reedrelæet trækker et relæ der afbryder switchen.

Består kun af:

Spole
Reedrør
Lyt
Kondensator
Relæ.

Fordele:

Intet standbyforbrug
Ingen udkoblinger ved tilringning

Ulemper:
Viklingen af spolen skal findes ved forsøg.

Mvh Uffe Ravn.

Re: Telefon detektor

Du må nok hellere lige kommentere om det er en analog telefon med en adapter
eller det er en 'ægte' IP-telefon med ethernet stik.
Telefonen/adapteren skal selvfølgelig heller ikke sidde i samme switch, men
den havde du nok regnet ud. :-)

signing off.. Martin Sørensen

Re: Telefon detektor

Hej Martin

Det er analoge telefoner med en Grandstream handytone 286 og de problemer
med manglende forbindelse som er nævnt tidligere i tråden er ikke noget
problem her i huset. Problemet med hakker i lyden vil afstedkomme langt
større problemer og enda af ægteskabelig karakter ;-)))

Per

Re: Telefon detektor

ret lF8%ftes. Jeg
r der skal

Jeg er ikke helt med pE5% idE9%en:

Er idE9%en at slukke strF8%mmen for dine PC (eller deres router/switch),=
 nE5%r du
taler i IP telefon, og dermed opnE5% "bE5%ndbreddestyring"?

Du kan fE5% flere routere (fra ca 500-600 kr. med QoS) - det er nok at f=
oretrE6%kke.

Eller er idE9%en, at du har bE5%de normal telefon og IP telefon med anal=
og adapter,
og vil have den skal skifte automatisk, sE5% du kan bruge samme analoge =
telefon
for bE5%de analog telefon og IP telefon. I sE5% fald, har du sE5% tE6%nk=
t pE5%, hvordan
den skal skifte, nE5%r du vil ringe ud?

Re: Telefon detektor

Ja det er ideen !

Det kan også godt være det ender med det så vidt jeg ved så kan sipura 2100
være løsningen!

Det er kun til IP telefoni og det er derfor jeg skal detektere når røret
løftes...

Per

Site Timeline