Telefon detektor

Hej Jeg mangler et kredsløb som kan trække et relæ når telefonrøret løftes. Jeg skal bruge det til at afbryde strømmen til min switch når der snakkes i min IP telefon sådan at mine pc'er rundt i huset ikke bruger nettet når der skal snakkes i telefon.

Håber nogen lige kan regne den ud

Det er vist noget med at der ligger 8 v dc når røret løftes og 48 v ac i hvilestilling og 120 v ac når telefonen ringer...

Tak Per

Reply to
Plop

Nu ved jeg ikke lige hvordan det er med en IP telefon, men når det er en alm. gammeldags telefon så må du ikke selv sætte noget til den uden P.T. har godkendt udstyret.( det er er moster dyrt )

Undersøg lige med din udbyder om du må sætte noget hjemmelavet elektronik til din / Deres IP telefon.

Ellers, hvis du er meget uheldig så får du dit selvskab på nakken.

De bedste hilsner

No Spamming

Plop skrev:

Næsten, for POTS (plain old telephone system) er det i hvile -48VDC, ringesignalet er 90V/25Hz og telefonen trækker svjh ca. 20 mA når røret er løftet. Der skal ikke mange mA til før centralen detekterer at røret løftes. Se på

Iøvrigt er det "circulære 34" det fortæller om analog telefoni

/carsten

Reply to
Carsten Holck

"No Spamming" skrev

Ja, det var dengang monopolet regerede! :-)

Er det hans egen adapter, og det vil jeg tro det er, så kan han tilslutte el-kedlen hvis han har lyst.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Der eksistere ikke noget, der hedder P.T. Teleudstyr skal leve op nogle krav, men der er ingen stats-pamper der skal godkende noget som helst. Det er vist mange, mange år siden du var i den branche.

Ove

Reply to
Ove

En alm. telefon koblet til det offentlige telefonnet: Røret pålagt telefonen (On hook) strømforbrug under 8,5 mA. Røret løfter fra telefonen (Off hook) strømforbrug over 12,5 mA. Telefonen spændingsfødes med -48 Volt gemmen 2*300 ohm (+telefonledningens modstand). Ringespændingen er ca 125 Volt 25 Hz. Ikke alle PABX/"hjemmetelefoncentraler"/A-B adaptorer, overholder ovennævnte. Så er det bare frem med lomme regneren...................

Men din ide virker noget brutal, lav dog moget båndbreddestyring i stedet for.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Kun i analoge telefoner.

Hvis du skal have noget lignende ved en IP telefon kommer du nok til at skulle rode med lidt mere...

f.eks.:

en bridge foran ip tlf, som sniffer ip pakker og ved bestemt trafikmønster gør det du ønsker.

Og så skal du nok over i en af netværksgrupperne for at få det med snifningen op at køre ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Beklager, det er nemlig helt rigtig.

De bedste hilsner

No Spamming

"Plop" skrev

Jeg

min

skal

Jeg kommer lige i tanke om dette link fra en tidligere tråd:

Det er en optaget indikator, men det burde være meget nemt at sætte et relæ til denne.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Jeg har aldrig været i tele Brancehen

Så ja det må være mange, mange år siden

De bedste hilsner

J.

Reply to
No Spamming

"Claus Tersgov" skrev

relæ

Der er tilsyneladende en begrænsning på, hvor meget man kan belaste diodeudgangen. Måske kan man bare nøjes med en lampedriver, et batteri og et femvolt relæ?

Der er helt sikkert folk her, som kan tilpasse denne opstilling til at trække et relæ.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Helt enig, især den med den konstante lysning fra dioden.

Men jeg tvivler på om den fungerer med en ip phon ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

"Plop" skrev

Jeg

min

skal

Ulempen er bare med den opstilling, jeg lige har postet, at hvis telefonen ringer, mens du er ved at hente post eller andet vigtigt, så ryger din netforbindelse.

Der er for mange ulemper ved denne metode, men det har du måske tænkt over. Det kan jo medføre tab af vigtige data, f.eks. mail...

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Tjaa, hvis der er børn i hytten som spiller spil bliver de nok lidt mopsede ;)

Hvis en mistet netforbindelse medfører tab af data, så er der et seriøst problem i dit mail program, eller med din service provider (om det så er netudbyder, mailhost, etc etc).

Data skal IKKE forsvinde ved tab af netforbindelse! (Og gør heller ikke i ordentlige systemer, hint hint) ;)

Men det er vist en samtale som hører hjemme i en anden NG.

--
Venlig Hilsen
Michal

"Michal" skrev

Hvorfor dog det?

Det er jo stadig en almindelig analog telefon, der sidder efter ip-boxen.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Du må nok hellere lige kommentere om det er en analog telefon med en adapter eller det er en 'ægte' IP-telefon med ethernet stik. Telefonen/adapteren skal selvfølgelig heller ikke sidde i samme switch, men den havde du nok regnet ud. :-)

signing off.. Martin Sørensen

Reply to
Martin Sørensen

Hej Martin

Det er analoge telefoner med en Grandstream handytone 286 og de problemer med manglende forbindelse som er nævnt tidligere i tråden er ikke noget problem her i huset. Problemet med hakker i lyden vil afstedkomme langt større problemer og enda af ægteskabelig karakter ;-)))

Per

Reply to
Plop

Heldigvis sad "Claus Tersgov" ved sin computer da han skrev:

Hvad med et reed relæ, omviklet med en stor spole der er anbragt i serie med telefonen. Paralelt med spolen forbindes en stor lyt og en mindre plastkondensator.

Reedrelæet trækker et relæ der afbryder switchen.

Består kun af:

Spole Reedrør Lyt Kondensator Relæ.

Fordele:

Intet standbyforbrug Ingen udkoblinger ved tilringning

Ulemper: Viklingen af spolen skal findes ved forsøg.

Mvh Uffe Ravn.

Reply to
Uffe Ravn

ret l=F8ftes. Jeg

kes i min

r der skal

8 v ac i

Jeg er ikke helt med p=E5 id=E9en:

Er id=E9en at slukke str=F8mmen for dine PC (eller deres router/switch),= n=E5r du taler i IP telefon, og dermed opn=E5 "b=E5ndbreddestyring"?

Du kan f=E5 flere routere (fra ca 500-600 kr. med QoS) - det er nok at f= oretr=E6kke.

Eller er id=E9en, at du har b=E5de normal telefon og IP telefon med anal= og adapter, og vil have den skal skifte automatisk, s=E5 du kan bruge samme analoge = telefon for b=E5de analog telefon og IP telefon. I s=E5 fald, har du s=E5 t=E6nk= t p=E5, hvordan den skal skifte, n=E5r du vil ringe ud?

Reply to
El

Hej Per,

En microswitch monteret bag på telefonen/telefonerne, så armen vipes når røret løftes. Det virkede allerede for 30 år siden til at dæmpe/afbryde stereoanlægget når man skulle ringe ud, så mon ikke det også kan tage pusten fra en bette switch ?

--
Venlig hilsen,
Søren