Tektronix Type 317 Oscilloscop

Jeg er kommet til at købe et gammelt Tektronix Type 317 Rør oscilloscop for

10 bajere......har dog ikke kunnet finde noget info på den via google.....nogle der ved lidt om den ? Er det noget lort ? Eller kan den bruges til lidt LF målinger ? øjensynligt har den kun 1 kanal....????
Reply to
Jan Pedersen

"Jan Pedersen" skrev i en meddelelse news:4164fde6$0$152$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

for

Fandt lidt info: 1 kanal, 10 MHz båndbredde dvs ok til LF med intern kalibrering....så skal jeg bare finde en 1:10 probe der passer :) Billedet ser ok ud....men hold da kæft...skidtet er fra 1962 :( argh..... og jeg som aner hat om rør..... må nok ud og finde mig et lidt mindre scop.... der fås hvis nok en del i området 1-10Mhz med LCD skærm og mulighed for tilkobling til PC ?

Reply to
Jan Pedersen

Der er en standard probe med BNC-stik der skal til. Jeg har selv sådan et og stå, det har et rigtigt skarpt billede, men tilgengæld er det ikke så stort et billedrør. Og det blev vist kun leveret mellem 62-64... det er naturligvis ikke så tidssvarende, men fuld brugbart til audio-sjov. Og så har det en 100Vpp kalibrator ;)

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Den Thu, 07 Oct 2004 10:42:43 +0200. skrev Jan Pedersen:

Ikke for ti bajere.

Dit 'nye' scop er for øvrigt ganske glimrende til LF. Du behøver ikke at vide noget om rør. Gamle Tektronix dør kun ved hjælp af en mukkert;-)

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to
Christian Treldal

Mærkeligt nok ser alt undtagen omskiftere og potmetre ud til at virke som ved "fødslen" :) Men omskiftere og potmetre støjer vildt så en rensning må nok forsøges :) Men alt hvad scopet skal kunne er at vise et signals udseende så det går vel an :) Peak / true rms mållinger klarer jeg med mit RMS Voltmeter :) og får jeg brug for at måle fasedrejning på LF signaler kan jeg jo smide et par prober på PCéns lydkort via en attenuator og måle med den :) men sku mærkeligt at eje en ting der er ældre en en selv :) he

Noget andet er.....sådan noget rør-skrammel kan det ikke udsende røntgen stråling ?

Reply to
Jan Pedersen

Hej Jan

Jo, som dit TV og din komputermonitor.

Men et farve tv er der mere grund til at være bekymret for.

"Max" skrev i en meddelelse news:41653220$0$167$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Hvilket indikerer at jeg skal købe mig et LCD TV eller en LCD Monitor til min puter og et TV kort :( og så ellers smide scopet på møddingen og købe mig et LCD Oscilloscop :( ØV DA..... men mon ikke forskellige metalkasser beskytter mod den røntgen stråling ? eller skal det mon blyindkapsles ??? nah...spøg til side....min rygning indebærer nok 1000 gg større risiko for kræft end den røntgen stråling :)

Reply to
Jan Pedersen

Hej Jan

Der skal en blyplade foran skærmen før det hjælper, men der er nok større grund til at være nervøs for baggrundsstrålingen fra rummet, den er vi jo udsat for hele tiden, men vær glad for dit skop, det er et utroligt dejligt hjælpemiddel som man faktisk ikke fatter at man har kunnet undvære. Forøvrigt betyder det at det er et 10 MHz scoop ikke at det kan vise højere frekvenser, de 10 MHz er bare 3dB punktet.

Jo, hvis en elektron ramler ind i en forhindring, så vil der opstå røgntenstråling. Men jeg tror 20kV er normalt accellerationspotentiale i et røngtenrør. Nogle rør-fjernsyn havde en shuntregulator på højspændingen, og når den så blev dårlig, så steg potentialet langt ind i det farlige område. Men om der var nogen reel sundhedsmæssig risiko ved jeg ikke, men der var i hvert fald en masse hysteri omkring emnet. Der blev indført forskellige sikkerhedsmekanismer der gjorde problemet værre 8) I moderne fjernsyn regulerer man forsyningen til muliplieren, i stedet for at regulere højspændingen med en 20kV transistor ;)

Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Her er et regulatorrør der var populært:

Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

et

og når

Men om

fald

at

Lyder minus rart....20kV finder man jo i flere højspændingsdele til bl.a. monitors :( det er sku da godt man mere og mere går over til LCD skærme :)

Reply to
Jan Pedersen

Ja, men sådan som jeg har forstået det, så var problemet størst ved højspændingsensretteren, og den er jo af halvleder i et moderne fjernsyn. I oscilloskoper er potentialet som regel noget mindre, omkring 4kV er vist almindeligt.

Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Jeg har kun én gang oplevet et skop med større spænding (25kV).

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Er det et storage-skop?

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

næ ganske almindeligt et kanals 10Mhz oscilloscop. Dog med en avanceret kalibreringsfunktion :) ...der er tale om rene antikvariske varer jo :) med rør og hele tjavsen :)

Reply to
Jan Pedersen

Okay :-)

Jeg har nemlig set et gammelt Tektronix storage-skop fra tresserne...

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Derfor opfandt man for mange år siden en ion-fælde, der virkede ved at elektronstrålen afbøjes i et magnetfelt, mens de tunge ting (røret er jo ikke PERFEKT lufttomt) fortsatte ind i en kobber eller blyklods i siden af røret. Dermed udsendte røret ikke så megen röntgen stråling mod beskueren.

Yderligere kan ses på google ( "ion trap CRT")