Tektronix Type 317 Oscilloscop

Jeg er kommet til at købe et gammelt Tektronix Type 317 Rør oscilloscop for
10 bajere......har dog ikke kunnet finde noget info på den via
google.....nogle der ved lidt om den ? Er det noget lort ? Eller kan den
bruges til lidt LF målinger ? øjensynligt har den kun 1 kanal....????

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

for
Fandt lidt info: 1 kanal, 10 MHz båndbredde dvs ok til LF med intern
kalibrering....så skal jeg bare finde en 1:10 probe der passer :) Billedet
ser ok ud....men hold da kæft...skidtet er fra 1962 :( argh..... og jeg som
aner hat om rør..... må nok ud og finde mig et lidt mindre scop.... der fås
hvis nok en del i området 1-10Mhz med LCD skærm og mulighed for tilkobling
til PC ?

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

Der er en standard probe med BNC-stik der skal til. Jeg har selv sådan et og
stå, det har et rigtigt skarpt billede, men tilgengæld er det ikke så stort et
billedrør. Og det blev vist kun leveret mellem 62-64... det er naturligvis ikke
så tidssvarende, men fuld brugbart til audio-sjov. Og så har det en 100Vpp
kalibrator ;)

    Mvh
        Kimjand

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop
Den Thu, 07 Oct 2004 10:42:43 +0200. skrev Jan Pedersen:

<snip>

Ikke for ti bajere.

Dit 'nye' scop er for øvrigt ganske glimrende til LF. Du behøver ikke at
vide noget om rør. Gamle Tektronix dør kun ved hjælp af en mukkert;-)

Christian Treldal

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

Mærkeligt nok ser alt undtagen omskiftere og potmetre ud til at virke som
ved "fødslen" :) Men omskiftere og potmetre støjer vildt så en rensning må
nok forsøges :) Men alt hvad scopet skal kunne er at vise et signals
udseende så det går vel an :) Peak / true rms mållinger klarer jeg med mit
RMS Voltmeter :) og får jeg brug for at måle fasedrejning på LF signaler kan
jeg jo smide et par prober på PCéns lydkort via en attenuator og måle med
den :) men sku mærkeligt at eje en ting der er ældre en en selv :) he

Noget andet er.....sådan noget rør-skrammel kan det ikke udsende røntgen
stråling ?

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop
Hej Jan

Jo, som dit TV og din komputermonitor.

Men et farve tv er der mere grund til at være bekymret for.

Mvh Max

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

Hvilket indikerer at jeg skal købe mig et LCD TV eller en LCD Monitor til
min puter og et TV kort :( og så ellers smide scopet på møddingen og købe
mig et LCD Oscilloscop :( ØV DA..... men mon ikke forskellige metalkasser
beskytter mod den røntgen stråling ? eller skal det mon blyindkapsles ???
nah...spøg til side....min rygning indebærer nok 1000 gg større risiko for
kræft end den røntgen stråling :)

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop
Hej Jan

Der skal en blyplade foran skærmen før det hjælper, men der er nok
større grund til at være nervøs for baggrundsstrålingen fra rummet,
den er vi jo udsat for hele tiden, men vær glad for dit skop, det er
et utroligt dejligt hjælpemiddel som man faktisk ikke fatter at man
har kunnet undvære. Forøvrigt betyder det at det er et 10 MHz
scoop ikke at det kan vise højere frekvenser, de 10 MHz
er bare 3dB punktet.

Mvh Max

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

Jo, hvis en elektron ramler ind i en forhindring, så vil der opstå
røgntenstråling. Men jeg tror 20kV er normalt accellerationspotentiale i et
røngtenrør. Nogle rør-fjernsyn havde en shuntregulator på højspændingen, og når
den så blev dårlig, så steg potentialet langt ind i det farlige område. Men om
der var nogen reel sundhedsmæssig risiko ved jeg ikke, men der var i hvert fald
en masse hysteri omkring emnet. Der blev indført forskellige
sikkerhedsmekanismer der gjorde problemet værre 8)
I moderne fjernsyn regulerer man forsyningen til muliplieren, i stedet for at
regulere højspændingen med en 20kV transistor ;)

    Kimjand

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

Her er et regulatorrør der var populært:

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/137/6/6BK4.pdf

    Kimjand

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

et
og når
Men om
fald
at
Lyder minus rart....20kV finder man jo i flere højspændingsdele til bl.a.
monitors :( det er sku da godt man mere og mere går over til LCD skærme :)

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

Ja, men sådan som jeg har forstået det, så var problemet størst ved
højspændingsensretteren, og den er jo af halvleder i et moderne fjernsyn. I
oscilloskoper er potentialet som regel noget mindre, omkring 4kV er vist
almindeligt.

        Kimjand

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

Jeg har kun én gang oplevet et skop med større spænding (25kV).

Jesper G. Poulsen

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

Derfor opfandt man for mange år siden en ion-fælde, der virkede ved at
elektronstrålen afbøjes i et magnetfelt, mens de tunge ting (røret er jo
ikke PERFEKT lufttomt) fortsatte ind i en kobber eller blyklods i siden af
røret. Dermed udsendte røret ikke så megen röntgen stråling mod beskueren.

Yderligere kan ses på google ( "ion trap CRT")

Bo //

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

Er det et storage-skop?

Jesper G. Poulsen

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

næ ganske almindeligt et kanals 10Mhz oscilloscop. Dog med en avanceret
kalibreringsfunktion :) ...der er tale om rene antikvariske varer jo :) med
rør og hele tjavsen :)

Re: Tektronix Type 317 Oscilloscop

Okay :-)

Jeg har nemlig set et gammelt Tektronix storage-skop fra tresserne...

Jesper G. Poulsen

Site Timeline