Teknisk forklaring til tonekontroller

Rigtige hifi-nerds undgår tonekontroller og andre frekvenskorrigerende
indsatser.
Jeg har da også engang set (på et scop) hvorledes bas- og diskantkontroller
kunne forvandle den nydeligste sinus til hajfinner når de blev aktiveret.

Kan det ikke lade sig gøre at lave betoning uden denne mishandling - heller
ikke digitalt?

--
*·.¸_¸.·'¨¨)
         ¸.·'

Korrekt, hvis det ellers er muligt. En vinylplade er dog ikke særlig
spændende at lytte på uden frekvens(RIAA)korrektion

diskantkontroller
heller

Hvis en firkant passerede uberørt igennem, ville tonekontrollen være
virkningsløs.

Med andre ord, vil du fortage frekvenskorrektion, vil du også få ændret
firkanten til andre kurveformer (inden for det frekvensområde det nu drejer
sig om).

Eller sagt på en tredje måde: Hvis du vil ændre formen på en fodboldt, må du
finde dig i at den ikke længere er rund.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Teknisk forklaring til tonekontroller
I meddelelse: 45315c75$0$84015$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk

Hej Uffe
Nu skriver han jo godt nok at det er en sinus der er blevet mishandlet. MHT
firkanten er jeg helt enig med dig.

--
MVH Per, Odense

Re: Teknisk forklaring til tonekontroller

"Per, Odense" <

Ja, og musik er jo også mere kompliceret end trekanter, 4-kanter eller
smukke sinuskurver. Der hvor jeg så fænomenet var da jeg for mange år siden
rodede en del med en ældre Ampeg rørforstærker - og tilsvarende skete
selvfølgelig med forskellig resultat efter kurveformen.

Det jeg mener med mit spørgsmål er:
De undelige faconer sinus´en fik skyldes vel faseforskydning i de
kondensatorer (og somme tider spoler) der bruges. Kan fænomenet
begrænses/elimineres med mere komplicerede konstruktioner end de gængse
(måske digital) eller kan "sorteringen" af dybe og høje toner bare ikke være
anderledes?

Jeg skal ikke bruge det til andet end at blive klogere af, og jeg har ikke
længere adgang til målegrej - men det bliver nysgerrigheden ikke mindre
af..:-)

Nogen der har et link til teorien bag det?

Per ( - også Odense)

Re: Teknisk forklaring til tonekontroller

Du kan ikke deformere en sinus med kondensatorer, det kræver noget ulinært.

Du kan lege lidt med det vet at kombinerer disse to sider i MiscEl:

http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelWaveforms.html
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel1OrderFilters.html

Re: Teknisk forklaring til tonekontroller

Men den kan indføre fasefejl

--
MVH.
N_B_DK

Douh!

Glem hvad jeg skrev.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Teknisk forklaring til tonekontroller

Hej Per

En velfungerende ikke-klippende tonekontrol kan ikke lave en sinuskurve
om! I hvert fald ikke så det let kan ses på et skop.

En tonekontrol/forstærker kan ændre fasen og amplituden, men ikke
sinusformen, når input kun er én sinuskurve.

-

Kun hvis en forstærker er kraftigt ulinear kan en sinuskurve (én
frekvens) laves om til noget andet (flere sinuskurver med forskellig
frekvenser).

/Glenn

Re: Teknisk forklaring til tonekontroller

Hej Per

I min "krystalkugle" kan jeg se noget med linear fase - er det det du søger?

Digital Five Band Equaliser with Linear Phase (postscript):
http://www.ieeta.pt/~vieira/Curriculum/papers/Vieira96.ps

Filters Preserving Phase:
http://ccrma.stanford.edu/~jos/filters/Filters_Preserving_Phase.html
http://ccrma.stanford.edu/~jos/filters/Example_Linear_Phase_Filters.html

Linear-Phase:
http://www.sweetwater.com/expert-center/glossary/t--Linear-Phase

http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_phase

-

Flere søgninger:

http://www.google.dk/search?q=digital+%22linear-phase+response%22

http://www.google.dk/search?q=digital+%22linear-phase+filter%22

/Glenn

Re: Teknisk forklaring til tonekontroller

Ja, tak, nu bliver jeg rigtig klog - når jeg får læst det hele igennem.
Den korte version må være: Hvis man med digitalteknik tidsforsinker den del
af signalet der ikke tidsforsinkes af betoningen kan man opnå "linear fase"

Eller sådan noget...:-) tak til jer alle..

Per

Re: Teknisk forklaring til tonekontroller

Et FIR-filter har netop denne egenskab. De bruges f.eks. i en CD-afspiller
til at lavpasfiltrerer ved 20kHz uden at forskyde fasen på signaler længere
nede i frekvens. Det har så den omkostning at filterets transientrespons
starter med en 'indsvingning' før transienten, og en tilsvarende
'udsvingning' efter. Ved 20kHz er det dog nok næppe hørbart for de fleste.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Teknisk forklaring til tonekontroller

Alle typer stabile lineære filtre kan laves som FIR filtre, så FIR behøver
altså ikke have lineær fase.

Det lyder temmeligt komplekst (=dyrt) at lave et lavpasfilter på den måde i
forhold til et typisk lavpasfilter med minimum fase, så det kan der da ikke
være ret mange der bruger?

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Teknisk forklaring til tonekontroller
meddelelse

OK, skulle nok ha' skrevet et FIR-filter KAN ha' denne egenskab.

Mener da det er vidt udbredt i forbindelse med oversampling i CD'er. Man
sampler signalet nogle gange op, laver et digitalt FIR-filter, og kan nøjes
med et simpelt, billigt analogfilter til at fjerne de - pga. opsamplingen nu
meget højere - restfrekvenser. Meget billigere end at lave et kvalitets
analogt (faselineært?) lavpasfilter.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

[...]

Ja ok, på den måde, men de digitale filtre jeg typisk har set benyttet har
været kamfiltre (kræver ingen multipliere), og deres funktion er ikke
ligefrem optimal set ud fra et audioreligiøst synspunkt.. Men selvfølgeligt,
hvis det bliver kombineret med et analogt lavpasfilter, så kan dettes
knækfrekvens flyttes så langt op, at det har en meget lille fasepåvirkning
på frekvenserne i det hørbare spektrum i forhold til hvis knækket lå på 20
kHz.

--
signing off.. Martin Sørensen

Site Timeline