TCP/IP i det =?ISO-8859-1?Q?sm=E5_?=

Hejsa,

jeg har overvejet om man ikke kunne bygge lidt elektronik som kan komme
på nettet :-)

Bare sådan lidt proof-of-concept agtigt :)

F.eks. kunne man smide et HD44780 LCD på den - som ren blæreeffekt over
for vennerne ;-)

Evt noget termometer fnidder :)

Jeg har kigget lidt på Zilogs eZ80, og den ser jo ganske udmærket ud -
men $799 for et udviklingssæt er nok liiige i overkanten ;-)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: TCP/IP i det små

Man kan få mange forskellige microcontrollere og processorer med integreret
ethernet, f.eks. en Maxim DS80C400.
De koster ikke alverden, men så er der heller ikke så meget hjemmebyg over
det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: TCP/IP i det små

Du kan prøve at se lidt efter en PIC16F877 og et Realtec netkort (RTL8019AS)
det er rimeligt ment at gå til, men inden du starter skal du nok se lidt på
nogle RFC'er der omhaldler ARP, UDP, TCP, IP og muligvis ICMP.

Hvis du ikke har styr på overstående protocoler får du ikke ret meget til at
virke.

Du kan finde RFC'erne her:
http://www.protocols.com/pbook/tcpip1.htm
God læsning.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Z80 var moderne engang i slutningen af 1980'erne, og flere har prøvet at
holde liv i den.

Kig evt på http://www.lantronix.de/products/eds/xport/index.html som har en
komponent, der tilsluttes ethernet kabel i den ene ende, og som indeholder
processor og kommunikationsstak. Så kan du lave det sjove selv....

Bo //

Re: TCP/IP i det små

Læs nederst på denne side for at se noget sjovt..
http://www.aarongiles.com/funfacts.html

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Re: TCP/IP i det små

Jeg har forresten på et tidspunkt set en der med nogle få 74xx
kredse+diverse loddet på et veroboard havde fået sin C64 tilsluttet
Ethernet. Han havde lavet softwaren så den kunne pinges, men mere kunne den
vist ikke.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: TCP/IP i det små

den

lidt mere end det..

http://www.dunkels.com/adam/tfe /
ethernet kort til C64 er blevet lavet et et 'officielt' C64 produkte med
webserver software og det hele...
http://www.jschoenfeld.de/news/news88_e.htm

en lille PIC server..
http://www-ccs.cs.umass.edu/~shri/iPic.html

Chr.

Re: TCP/IP i det små
Hej Jens
Her er lidt links du kan kigge lidt på:
http://www.8052.com/tcpip/
http://cegt201.bradley.edu/projects/proj2002/embedweb /
http://www.wiresncode.com/projects/ether /
http://members.home.nl/bzijlstra/software/communication/Communication.htm#Packet%20Whacker%20and%20uIP
http://www.edtp.com /
http://www.embeddedethernet.com /
http://www.sics.se/~adam/lwip /
http://web51.hw-server.com/packet52.html
http://www.ee.ucr.edu/~phoang /
http://web51.hw-server.com /
http://dunkels.com/adam/uip /
http://www.opentcp.org /

Håber at det kan hjælpe dig

Mvh
Toke

Re: TCP/IP i det =?ISO-8859-1?Q?sm=E5?=
[snip]

Takker, masser af herligt læsestof - ser ud til at uIP, en AVR og en RTL
chip er den nemmeste (læs: billigste løsning) måde at komme igang på :)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: TCP/IP i det små

Ja jeg har selv taget et gammelt ISA netkort (der som de fleste indeholder
en RTL8019AS ) og har sat til en At89S8252.  Selve hardwaren var ret let at
lave. men...... softwaren tager lidt længre end jeg havde regnet med så jeg
er ikke færdig endu..

Jeg håber at du har bedre held til at få det færdigt.
Mvh
Toke

Re: TCP/IP i det =?ISO-8859-1?Q?sm=E5?=

Nu er jeg jo stadig på undersøgelses stadiet ;-)

Et af mine krav er nok også at jeg kan finde en færdig IP-stack og hælde
på dyret - gider ikke opfinde den dybe tallerken alt for mange gange i
projektet :-)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: TCP/IP i det =?iso-8859-1?b?c23l?=

I så fald skulle du virkelig kigge efter DS80C400, den har det hele i
ROM'en.

Bestil evt. gratis samples på http://maxim-ic.com .

--
/Thomas

Re: TCP/IP i det =?iso-8859-1?Q?sm=E5?=
Hej!

Den er altså _ret_ lækker iøvrigt. Sidder og roder med den på et evaluation
board, http://www.maxim-ic.com/TINI , og der kan man relativt nemt sætte en
webserver op og have java-programmer kørende. Der er standardfunktioner i Java
så man kan lave alt hvad hjertet begærer.

Re: TCP/IP i det =?ISO-8859-1?Q?sm=E5?=

Orv.. lækkert .. og prisen for DSTINIm400 og DSTINIs400 er jo ikke mere
end ca. $100 - ikke så slemt - og ca $10 pr. efterfølgende DS80C400.

Det lyder da som et godt sted at starte :)

Så kan jeg jo bagefter se om jeg kan finde ud af selv at lave et bette
board den kan køre på :-)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: TCP/IP i det =?iso-8859-1?Q?sm=E5?=
Hej!

[Om TINI]

Ja, det er faktisk ikke så slemt endda.

Helt afgjort. Og du slipper for at lave TCP/IP stacken selv hvilket er et stort
plus.

Jepper :)

Iøvrigt er det lidt langhåret at få TINI'ens programmer til at virke, så sig
endelig til hvis du vil have hjælp. Der er 117 doskommandoer og includes man
skal lave :-/

Re: TCP/IP i det =?ISO-8859-1?Q?sm=E5?=

Jeg mangler ikke diverse andet for at komme igang med dem vel? software
som koster 3/4 bondegård eller lignende? :)

Meget stort, jeg har rodet lidt med det på x86 platformen - det må være
nok ;-)

Se, det var jo et godt tilbud :-)

Det lyder jo næsten som J2ME - det er godtnok også røv at udvikle java
til mobilos ;-)

--
-jens
RSV1000 '99

Re: TCP/IP i det =?iso-8859-1?Q?sm=E5?=
Hej!

Nej. Softwaren er til fri download fra Maxim's hjemmeside. Eneste ting du kunne
overveje er en editor til Java, men dem findes der mange af så vidt jeg ved.
Personligt bruger jeg JCreator og "kompilerer" filerne via dos-prompten da det
er det hurtigste. Skal filen køre på TINI'en så skal den konverteres
efterfølgende, men det er ikke noget problem i praksis - med den rette kommando.

Hehe :)

Kender jeg ikke så meget til. Men jeg havde da håbet på at kunne lave et par
spil til min Sony Ericsson T68i engang...

TINI kører iøvrigt med Java- og CommAPI-pakkerne fra Java.

Re: TCP/IP i det =?ISO-8859-1?Q?sm=E5?=
kommando.

Herligt, tror lige jeg fandt julegaven til mig selv så :)
(jeg bruger emacs, vi eller notepad som editor ;-))

Når man har kompileringen på plads er det nu ikke svært J2MEs Wireless
ToolKit er faktisk spækket med gode eksempler :)

Mkay.. kan man styre H/L af de enkelte porte igennem java'en eller
kræver det at man wrapper noget assembler til java?

--
-jens
RSV1000 '99

Re: TCP/IP i det =?iso-8859-1?Q?sm=E5?=
Hej!

Jeg tror du bliver glad for den i længden, du :-)

Hvordan foregår sådan en overførsel i praksis? Igennem bluetooth, IR oder? Og
kan man i det hele taget overføre hjemmelavet kode til en T68i?

Der er komplette biblioteker til f.eks. portmanipulation. Det er ikke sværere
end:

bp = new BitPort(BitPort.Port5Bit5);
bp.clear();
bp.set();

Og der er maaange muligheder - 10/100Mbps Ethernet, RS232, CAN, I2C osv. :) Der
kører Telnet og FTP på kortet så man kan få adgang til filer, processer m.v. Alt
virker ligesom en Linux/Unix så man føler sig hjemme med det samme.

Kan det SÅ blive jul ;-)

Re: TCP/IP i det =?ISO-8859-1?Q?sm=E5?=

Uhm.. jeg har en Nokia 6610 (har også leget med 6310) - forbinder den
bare med IR til pc'en og bruger så den application installer som er i
nokias pc suite.

Der skulle være noget helt tilsvarende på T68i'eren :-)

Pyha.. det er næsten for nemt :)

Alt

Det bliver da bedre og bedre ;-)

*ding ding ding* *ding ding ding*

100 kroners spørgsmålet er så - kan den erhverves nemt i .dk eller er
jeg tvunget til at bestille ved maxim-ic.com?

Når jeg så har leget lidt med evalueringskittet vil jeg se om det ikke
kan kobles sammen med CPU'en på min MC ;-)

--
-jens
RSV1000 '99

Site Timeline