Tantaler contra alm. el.lytter ?

Hej gr.

Er der nogen forskel på anvendelsen af tantal elektrolytter og  de
"almindelige rulle-elektrolytter" ??

Jeg tænker på, om man i alle tilfælde lige så godt kan bruge den ene type
som den anden ?

Ofte fylder tantaler fysisk mindre, så hvorfor ikke bruge dem i alle
tilfælde ?

Venlig hilsen, Frank.

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Fordi de har nogle uheldige egenskaber.
Når de går i stykker kortslutter de særdeles effektiv pga. deres meget lave
ESR-værdi. Hvis de sidder over en forsyningsspænding eksplodere de, hvor det
flyver rundt med glødende dele. Jeg har set et helt nyt gulvtæppe hos en
kunde, som blev ødelagt at en rødglødende dråbe fra en tantal.

Jeg har været ansat 2 forskellige steder, hvor det har været forbudt at
anvende tantal-kondensatorer i konstruktioner. Det var absolut det første,
der blev slået ned på, hvis man mødte op til konstruktions-review med et
diagram indeholdende tantaler. Det ene sted stod det tilmed i virksomhedens
designregler at der ikke måtte anvendes tantaler.
I dag mener jeg heller ikke der er nogen god grund til at anvende tantaler.
Man kan få elektrolytter det en næsten lige så små, og med lige så gode
data. Desuden kan man i dag få keramiske kondensatorer med kapacitet helt op
til 100uF, som er lige så små og som har langt bedre data.

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

og SMD lytter er i nogle tilfælde tantaler :-(

--
mvh Uffe

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Det har jeg aldrig hørt om og håber bestemt ikke jeg uforfarent har oplevet
det.

De hedder da normalt "Tantanium capacitors" og ser helt anderledes ud end en
"Aluminium Electrolytic capacitors". SMD tantalerne er i et rektangulært hus
i stil med f.eks. en SMD modstand, bare højere, hvorimod SMD elektrolytterne
stadig ligner en lyt med sit runde aluminiums rør.

Har du et eksempel på en fabrikant, der sælger tantaler som SMD lytter?

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Det var de små rektangulære bæster jeg mente.
De bliver almindeligt omtalt som 'lytter'.

Nope, har heller ikke dykket ned i det.

--
mvh Uffe

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?
On Fri, 9 Feb 2007 21:38:58 +0100, "Allan Soerensen"

SMD = Surface Mount Device
Jeg har da masser af eksempler på SMD-monterede tantaler i vores
produkter?

I dag kunne mange af dem nemt erstattes med keramiske(SMD) - men da
footprint ikke umiddelbart passer og prisene for keramiske er højere
end tantal, såeh.

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?
[...]

Hmm - kan du ikke henvise til noget der kan være med fx. Sanyos POSCAP.
Fx. 4THD470M: 470uF med 4A4 ripplestrøm under 4mm.
Har kigget for et par år siden med meget lidt held! Keramikken er nok snart
ved at være der - men aluminium elektrolytter????

Keramik er et hit til mange ting ;-)
Men kapaciteten var noget dyrere end tantaler sidst jeg tjekkede!

/A

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?
Tak for jeres svar. Så vil jeg nøjes med at anvende tantaler i småsignal
kredsløb, og undlade dem i strømforsyninger.

Venlig hilsen, Frank.

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Hvis man har pladsen og kan leve med den dårligere performance, er det da en
mulighed.
Ikke desto mindre er de nye polymer tantaler nu noget bedre end de gamle
tantaler. De bliver bedre når de bliver varme (go' ting!) og er til en vis
grad selvhelende. Desværre kortslutter de stadig, når de dør (jeg har prøvet
at give POSCAPs 3*overspænding for at se hvad de gjorde)...

Mvh.
 Anders

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Du har nok ikke fått hele svaret. Tantaler har bedre høyfrekvensegenskaper
enn noen lytter, Dette kommer selvfølgelig av den lave ESR. Problemet er at
den samme lave ESR også gir en stor effekt ved et plutselig påslag av
spenning. Dette er grunnen til at tantaler, spesielt de våte må brukes med
forsiktighet. De tørre klarer seg langt bedre, men man må hele tiden huske
en serie motstand fra spenningsforsyningen. Generelt har også tantaler
lengre levetid om de blir brukt riktig. De har vanligvis også mindre
lekasjestrøm. Men ikke bruk dem til lyd, da de også har meget stor
Dielektrisk Absorbasjon (huskeeffekt). De har derfor en tendens til å lage
forvrengning. Bruk heller lavimpedans elektrolytter med 105 grader
klassifisering.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Jeg forstår ikke hvorfor absorbtionen skulle forvrænge. Svarer den ikke blot
til et RC-led koblet parallelt over kondensatoren?

De små lavvolt keramiske SMD-typer har jeg til gengæld lagt mærke til noget
spøjst ved. Hvis man sætter f.eks. en 1uF på en komponenttester på et skop,
skulle den i princippet give en vandret elipse. Men elipsen bliver flad og
spids i enderne, svarende til at kapaciteten falder når spændingen stiger.
Det kan medfører harmonisk forvrængning.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Jo, men "R" er ikke lineær. Så, jo - det har faktisk betydning.Især
hvis kondensatoren, sammen med impedanserne i kredsløbet, har en
afskæringsfrekvens "tæt" på arbejdsområdet. Og det er ikke kun
harmonisk forvrængning, men også intermodulationsforvrængning. Det
ligger dog langt nede, -60-70dB.

Og IM ! - samme problematik. Og bemærk at fysisk mindre komponenter er
værst. 1uF i 0402 er meget værre en 1uF 1206.

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Problemet med multilayer keramiske kondensatorer har jeg også oplevet - jeg
lærte også noget i de dage ;-).

Problemet er stærkt afhængig af hvad det er for noget keramik der er brugt:

COG = NPO: Lav temperaturdrift og lav spændingsafhængighed.
X5R, X7R: Moderat temperaturdrift og moderat spændingsafhængighed.
Y5V, Z5U: Meget høj temperaturdrift og meget høj spændingsafhængighed.

Kapacitet/volume forholdet er faktisk sammme rækkefølge som ovennævnte, og det
gør det slet ikke nemmere at vælge rigtigt.

Spændingsafhængighed:
NPO: http://www.niccomp.com/Products/General/NPOvolt-capcoeff1200.pdf
X7R: http://www.niccomp.com/Products/General/X7Rvolt-capcoeff1200.pdf
Y5V: http://www.niccomp.com/Products/General/Y5Vvolt-capcoeff1200.pdf

Temperaturdrift: http://www.niccomp.com/Products/TC_Ceramics.pdf

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?
On Sun, 11 Feb 2007 14:46:39 +0100, Ove Kjeldgaard

Jeps.

Og så den specialitet af C0G kun meget svært fås over 10nF.

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

-så må man over i plastfolie kondensatorer, som f.x. Panasonic's ECHU
typer, men, det koster i plads. Til gengæld kan man uden større
problemer få 2% typer.
https://industrial.panasonic.com/ww/i_e/21088/smd-film-capacitor_e/smd-film-capacitor_e/echu/index.html

eller ECWU:
http://industrial.panasonic.com/ww/i_e/21088/smd-film-capacitor_e/smd-film-capacitor_e/ecwu/index.html

Bo //

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

I signalvejen er der mange anvendelser, hvor 60-70 dB IKKE er langt
nede. Jeg foretrækker at bruge de "ringe" keramik materialer (Y5..,
Z5..) til afkoblinger og ikke ringere end X7 til signalvejen.

Bo //

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Enig - men det kommer igen an på: Det er reelt kun et problem når der
bliver (AC)spændigsfald af betydning over kondensatoren. Dvs. er det
bare en DC spærre er problemet minimalt, især hvis man bruger store
kapaciteter.

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Naturligvis er AC amplituden at betragte som en ændring af forspændingen
over tid.

Bo //

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

blot
noget
skop,

Helt riktig.
Det er en sammenheng mellom den fysiske størrelsen/kapasitet og den
Dielektrisk Absorbsjonen. Walt Jung og Richard Marsh om jeg husker hans navn
riktig, laget en undersøkelse på dette i Audio i 1980. Jeg har selv gjort
noen eksprimenter med dette. I artikkelen ble det også prøvet ut noen
forbedringer som to i serie med forspenning i midten. Jeg tror det er mulig
og finne artikkelen på nettet. Keramiske kondensatorer med høy
kapasitet/volum forhold, er enda verre. Som Zobel nettverk på utgangen av en
forsterker brukte jeg i 1980 en keramisk kondensator på 0,1 uF, og kunne
ikke forstå hvorfor forvrengningen økte 10 ganger ved 20 kHz. Satte en
polyester med 160 Volt spenningsgrense og forvrengningen forsvant.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Tantaler contra alm. el.lytter ?

Specielt Y5V og Z5.. keramik er meget ringe med hensyn til at holde
kapaciteten ved varierende spændinger, men til afkobling betyder det
ikke ret meget. Vælger man en værdi højere er der heller ikke noget
stort problem ved at bruge dem i SMPS'er. De omtalte materialer er
markant ubrugelige til timing og filterkredsløb.