Tankmåler

Hej, jeg har stillet mig selv en opgave jeg ikke kan klare.
En tankmåler med LED instrument.
Der er 12 vdc ustabil til til rådighed
modstanden i tankmåleren svinger mellem 36 og 184 ohm. Dette skal gerne på
instrumentet vises som 0 og 220. Tankmåleren er acceptabel liniær.
www.vejle-rc.dk har et 3½ ciffer tavleinstrument som rent fysisk vil passe
mig.
Er det for stor en opgave for en ikke elektroniker?
En der nogen som kan hjælpe.
Mvh Arne

Re: Tankmåler
Lav en "god" stabilisering af forsyningen med 12V, 5V analog og 5V digital.
Læg 5V analog på modstanden i tanken og nu vil strømmen gennem modstanden
variere med modstandens værdi. Herefter skal skidtet gennem en A/D
konverter - der enten har en strøm eller spændings indgang... Du kan evt.
bruge en PIC med A/D konverter der også kan styre displayet, ellers skal du
have en håndfuld standard-logik til at drive displayet...
PIC'en eller logik kredsene forsyner du med 5V digital og de 12V skal du
muligvis bruge hvis der skal bruges OP-AMPs før A/D konverteren som strøm
til spændingskonverter eller for at justere udlæsningen på displayet...

mvh
Rasmus

mvh
Rasmus

Re: Tankmåler
Tak for det, og umiddelbart ser det også enkelt ud, men ikke så enkelt at
jeg kan konstruere det. Endelig tror jeg at økonomien i det kører af sporet.
or et færdigt instrument koster 4-500 kr.
Arne