Tanke eksperiment (resistans)

Jeg sidder lige med følgende tankeeksperiement.

Man har en 10meter lang kobberledning med en diameter på 1 cm, et sted på
denne ledning laver man et snit, som er meget tyndt. Ved dette snit er
diameteren på ledningen kun 0,1 cm. størrelsen på dette snit er <<<<< 10
meter.

Vil man være i stand til at måle denne ændring i resistans ?

Mvh
Jesper

Re: Tanke eksperiment (resistans)

Ja, hvis man har det rigtige instrument.

Re: Tanke eksperiment (resistans)
Antyder du at ændringen vil være minimal ?

Mvh
Jesper

Re: Tanke eksperiment (resistans)

Du kan jo udregne modstanden af de to stumper som danner
serieforbindelsen... Modstanden er afhængig af kvadratet (arealet af
kobberet i et snit) og længden.
Så om det er minimalt afhænger af din definition og din ændrings karakter
;-) Men jeg tror godt Klaus ville turde svare "ja"...

Mvh.
 Anders

Re: Tanke eksperiment (resistans)

Ja, dine to kabelender på 5 meter har jo samme modstad som et 10 meter
kabel. Så er det blot det korte stykke tynd ledning der skal lægges til.

Microohmmetret vi har på arbejde kan nok måle forskellen.

Re: Tanke eksperiment (resistans)

Ok, det var også lidt det jeg tænkte mig frem til (nu har jeg så fået det
verificeret med min lommeregner).

Mvh
Jesper

Re: Tanke eksperiment (resistans)

Du downloader http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html og finder siden
"Wires", der kan du beregne resistancen rimelig let.

Et godt instrument og en stabil temperatur, så skulle det være muligt
(afhængig af hvor meget <<<<< 10 er).

Site Timeline