Tang til at måle kraft med

X-postet til dk.teknik.elektronik, dk.videnskab da der både er lidt
elektronik og videnskab i :)

Halløj.

Jeg sidder her og leger med ideen om at lave en tang, der kan måle hvor
meget den egentlig trykker med på et emne. Udlæsningen kan være lavet
elektronisk eller med analog udlæsning (ala et måleur). Jeg vil gerne kunne
måle op til 1000 N

Der vil vel ikke være noget i vejen for kun at måle på det ene "kæbeben"?

Tangen kunne feks. være denne (eller hvilken som helst anden stor
klemmetang):
http://p-lindberg.dk/ImageBaseDK/9/0/1/9017781_zoom_1.jpg

Jeg ville så fjerne den ene del af kæben på den ene side og erstatte denne
med enten et måleur eller en vejecelle.

Måleuret kunne feks være af denne type:
http://www.mecmesin.com/Upload/TechnicalDocuments/ProductBrochures/ForceProducts/AnalogueGramGauges/Low%20Cost%20Analogue%20Force%20Guages%20EQ.pdf

Problemet med det pågældene måleur er at det kun går op til 300 N, og jeg
syntes ikke at kunne finde nogle andre analoge løsninger på det.
Jeg har engang set en U-profil hvorpå der er monteret et måleur, og når
denne så blev klemt sammen, udlæste den værdien på uret. Disse syntes jeg
dog ikke jeg kan finde nogle steder mere.

Men hvordan med en vejecelle. Hvor små kan de fåes, og findes der noget der
kan bruges til udlæsning som stadig er mobilt så jeg kan rende rundt med det
?

Mvh Stefan

Re: Tang til at måle kraft med

[...]

Hvor stor nøjagtighed skal du bruge?

En simpel løsning kunne være at lime en strain-gauge på den ene kæbe, den
vil måle kæbens udbøjning.

Re: Tang til at måle kraft med

Vil gerne ned på et par procents nøjagtighed

Men kan man aflæse denne nemt ?

Re: Tang til at måle kraft med

Hæh.
En mekanisk løsning kunne være at lave en tang med en momentnøgle som
denne:
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handvarktoj/Topnogler-og-Trakvarktoj/Momentnogler/Momentnogle-10987 /

Momentnøglen udgør tangens ene lange arm. De tilsvarende korte arm
sættes på firkanten (længden har betydning for skaleringen).
Tangen anden halvdel laves helt simpelt, den skal blot bruge
momentnøgles runde stykke ved firkanten som leje.
Pris 50kr, et par stumper stangjern og noget smedearbejde.

Ivar Magnusson

Site Timeline