Tandberg TV for lille skærm efter rep.

Hej NG

Nu har jeg jo lige pillet ved noget jeg ikke har forstand på !!

En 32" Tandberg m/ Thomson rør.

Sort skærm og en brændt lugt.....  Udskiftning af en 0.015 ( 15nF Håber jeg
, det er det jeg har sat i ) - 1600V kondensator og en Trans. S2055N omkring
højspændingen, så virker den igen, men med en sort ramme uden om billedet
(5-8 cm ). Jeg skruede lidt ned for højspændingen, idet den var meget lys og
med tilbageløbstriber. Nu er alt OK- men hvordan hulen får jeg billedet til
at fylde hele fladen. Jeg kan ikke se at jeg via menuen har nogen
muligheder, og der er ingen pot. så jeg kan justere nogen steder.
Det må da kunne stilles ? men hvordan ?

Mvh.

Esben

Re: Tandberg TV for lille skærm efter rep.
Hej!

Du skruede ret sikkert ned for Gitter 2 istedet. Taler du ikke om potmeteret på
højspændingstrafoen?

Det skal IKKE justeres, men repareres (ordentligt). Er du 100% sikker på du har
sat den korrekte størrelse kondensator i?

Hvis du sætter en mindre booster-kondensator i bliver der nemlig kant omkring
billedet, da det ændrer på højspændingen (der kommer mere).

Det er vel 1600V kondensatoren lige ved BUen du omtaler?

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Tandberg TV for lille skærm efter rep.

Fuldstændig rigtigt

Nej - Jeg er ikke sikker på at det er den rette kondensator, men på den der
er exploderet stårder 0.015 - 1600 : Det tolker jeg til 15nF 1600V.
Men du har da sikkert ret, fordi jeg kunne ikke skaffe en kondensator med
denne værdi, så jeg er ude i noget parallel kobling svarende til 13,2nF
Jeg må prøve at finde den rigtige størrelse.

jaa BUen øh ... nu arbejder jeg mest med microer så.... men den sidder
iforbindelse med afbøjningsspolerne, og har også forbindelse til
transistoren der driver højspændingen.

Men tak for dit svar.

Re: Tandberg TV for lille skærm efter rep.
Hej!

Ok, det er så ikke højspændingen. Du har justeret på en spænding til billedrøret
istedet - ifbm. katoderne.

Det er skam også korrekt.

Hehe, så er jeg mere med. Jo mindre denne kondensator bliver, desto mere
højspænding kommer der og desto mindre bliver billedet (dvs. der kommer kanter).

God plan. Det er også en skodstørrelse - ikke spor standard.

Jeg har faktisk en enkelt liggende - mail mig din adresse og den er din u/b...
Min e-mail er ubeskyttet...

Jeps.

Ok, du får lige en lille 'historie'.

BU'en (ofte en BU508/BU2508 e.lign, deraf navnet) laver normalt to ting i tv'et.
Den 'driver' højspændingstrafoen som laver højspænding til billedrøret (ca.
30kV) og der afledes også en del spændinger til andre ting i tv'et. BUens
pulsform driver den horisontale afbøjningsspole på billedrøret og det bevæger
elektronstrålen i det vandrette plan. Der sidder også en styring til det
horisontale - som oftest et vertikalmodul og disse styrer elektronstrålen i x og
y retningen og det laver billedet.

Hvis der kommer løse forbindelser på boosterkondensatoren (eller den falder i
værdi) så kommer der større pulser over BUen hvilket i sidste ende ødelægger
den. I mindre destruktive tilfælde ændres billedets størrelse inden det kommer
så langt, men det er som regel ikke noget "man" lægger mærke til før det er for
sent.... :o)

No problemo. Mail mig hvis du er interesseret... Eller hent den evt. i Birkerød.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Re: Tandberg TV for lille skærm efter rep.
Hej Kim

Tak for tilbudet...

Jeg prøver lige igen med noget tilpasning af kondensatoren. (Nu hvor jeg
brugte lommeregneren var værdien nærmer 10nF). Det er muligt jeg mailer til
dig !

Tak for online service i en sen nattetime ....

Det er sgú dejligt når nogen gider tá sig af andres uvidenhed.

Mvh.

Esben
-----

Re: Tandberg TV for lille skærm efter rep.
Hej!

Ok :) Mail endelig hvis du ikke kan få det til at passe.

No problemo.

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Site Timeline