Tager jeg helt fejl eller hvad??

Jeg har haft gang i at lave noget LED Lys.. 3 stk. med hver sin formodstand
på 470Ohm.. til 12V de sidder parallelt.. og da jeg skal have det hele til
at optage 5W har jeg sat en 5W på 47Ohm effektmodstand parallelt på også..
er det helt forkert eller skal den sidde i serie?

Den blev nemlig helt rød og begyndte at ryge..

//Brian

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??
Øhh Hvorfor SKAL opstillingen optage 5W? Hvis dine LED bare skal lyse så
skal dine modstande sidde i serie med din LED

Mvh
Stampe

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

Sikkert fordi den skal erstatte en baglygtepære i en bil. Bilen's system vil
brokke sig, hvis forbruget ikke er som forventet.

Det er ikke en 5W modstand, selv ved 13,8V vil den kun optage ~3,5W, så jeg
gætter på at det er en 2W modstand "el-trikkeren" har fået langet over
disken :-)

mvh Ebbe

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

"EL-Trikker"

og da jeg skal have det hele til

Det lyder rigtigt nok, bortset fra at modstanden kun suger 3 W. Der er vel
ikke smuttet et komma, så modstanden er 4,7 ohm og får 30 W?

Per

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

En 470 ohm på 12 volt ?

Næppe, det har ikke været en 470 ohm så.

P = u2/r eller 12x12/470 hvilket giver 0,3W

Nej, han skrev:
har jeg sat en 5W på 47Ohm effektmodstand parallelt på også.
altså 47 ohm

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

Skal vidst have brillerne på........

12x12/47 = 3W

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

Jeg har luret fejlen nu.. jeg havde set forkert dengang jeg bestilte efekt
modstanden så jeg var kommet til at bestille en 0,47 ohm så det er
selvfølgelig den jeg i den sene nattetime var kommet til at montere i
opstillingen så det er jo derfor den bliver varm..
så mangler jeg bare lige at finde ud af hvor jeg har langt de rigtige
modtande...

Jeg har gået ud fra ca. 13,5V på bilen  13,5x13,5 / 47 = 3,9A + de 3 dioder
som tager ca 1,2 A tilsammen så når vi 5,1 W

//Brian

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

Så tror da pokker den bli'r rød :-) Du har brændt små 30W af i den.

Hvordan får du 3 lysdioder med en formodstand til at trække 1,2A ? Et eller
andet sted smutter der et komma.

Mvh Ebbe

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

Jeg skal snart have en ny lommeregner.. jeg kan ikke rammer knapperne.. 3
stk. LED parallelt. hver på 20mah = 60 Mah P=UxI = 13,5x0,060 = 0,75W

og over modstanden kan vi brænde 3,9W af., 3,9+0,75 = 4,65W  det er indenfor
bilens område for godkendelse

//Brian

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

Kun fordi at jeg kan se, at Du hár forstået teknikken, det hedder mA når at
det er strømstyrke, og mAh når at der tales om kapacitet, (batterier,
akkumulatorer). Akkurat som ved Kwh også har _tiden_ med i værdien.

Orla Pedersen, definitionsrevser.
Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid>

Der er vist en <CAPS-LOCK>, der driller et sted :-)

M betyder Mega
m betyder milli
A betyder Ampere

--
Mvh.

Tomas

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

Og k betyder "kilo"

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??
Jeg går i seng nu,,, inden jeg laver andet galt idag.. h´et skulle ikke være
der,. det ved jeg jo alt om

//Brian

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??
On Sun, 6 Apr 2008 13:51:08 +0200, "Ebbe \(7000\)"

300W - hvis ledningsnettet ellers kan holde spændingen oppe.

12^2/0.47 = 306W

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

Doh, jeg fortsætter lige stilen med at flytte komma'er :o)

Mvh Ebbe

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??
Skal vi ikke bare stoppe her..

jeg har monteret den korrekte modstand på 47 ohm og det virker..

//Brian

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??
On Sun, 6 Apr 2008 18:22:10 +0200, "EL-Trikker"

Fint nok

Re: Tager jeg helt fejl eller hvad??

ja.. er dog mest stolt af at min strømforsyning vel så har presteret at
levere ca 25A...

//Brian

Site Timeline