Tågehorn´s genrator?

Hej Gruppe.

Jeg mangler lidt inspiration til hvordan følgende skal laves, så please
help;

Til en båd skal der laves en "kontakt" der kan vælge mellem 3-4 forskellige
sekvenser og det skal være muligt at timer hvornår sekvensen skal
afspilles.. dvs. x antal minutter efter man har trykket på kontakten. og
hvor mange gange den skal afspilles.

De forskellige sekvenser skal helst være mulige at time, således at man
bestemmer hvor lang tid kontakten skal være on og hvor længe den skal være
off.

tilslut skal der sidde noget som trækker et relæ som åbner og lukker
tågehornet.

nogen ideer?? måske noget mikroprocessor er nødvendigt?

Re: Tågehorn´s genrator?

forskellige

Hej

Ved ikke om det er tilfældet, men det lyder som advarsel / fare signaler på
større både, hvilket er lovpligtig efter nogle hvisse klasser etc.

hvis det er til de lovpligtige signaler skal du regne med de skal godkendes,
og derfor kan hjemme bryg ikke bruges.

Men ellers en uC kunne være fin (:

mvh Kasper

Re: Tågehorn´s genrator?

Søvejsreglerne taler om hvordan signalerne skal afgives, der er ikke krav om
at der er installeret en automatisk tågesignalsgenerator, så det skulle ikke
være nødvendigt med godkendelse.  Det er tilstrækkeligt hvis den vagthavende
trykker på tudehornet i de rigtige intervaller. At det kan være et krav
efter klassifikationsselskaberne kan være, men så er vi nok ovre i en anden
klasse end hobbyhjemmebryg. (jeg ser lige bort fra CE mærkning efter
marinedirektivet m.fl.)

En nem løsning kunne være en af de små pic16F627A typer - de er med
indbygger osc, så der skal ikke andet til end processoren og relæet -
timingen er bedre end 1% så det skulle række

--
/carsten

Re: Tågehorn´s genrator?
om
ikke
vagthavende
anden

Hej

Så meget er jeg heller ikke inde reglerne... jeg lavede en færøsk båd til
gmdss klasse A4 og der mener jeg bestemt de krævede at båden kunne afgive
advarsel signalerne selvom folkene fra broen var gået i rednings bådene.. og
jeg mener vi købte en boks der kostede over 4000 kr der også var slutted til
brandmelderen og general alarm. Jeg mener envidere også de tjekkede hornet
da de tjekkede brandmeldere og gmdss... (han prøvede vidst på at snyde dem,
så det blev en dyr omgang da ALT blev gået efter.. men der er en anden sag)

Men det jeg mener er, at han ikke behøves den boks, medmindre den er
lovpligtig og så skal den vel også være godkendt.... men hvad ved jeg..
ville bare lige vende hans øjne imod det så kan han jo selv tjekke op på
det....

mvh Kasper

Re: Tågehorn´s genrator?

Den kan jo være meget rar at have som et hjælpemiddel selv om den ikke er
pligtig - det kan jo være at han vil spare på den hårde hud på tudefingeren
;-)
Og så er det jo da et sjovt lille projekt.

/carsten

Site Timeline