Tæt på stor brandulykke med flash

Hej Elektronikkere!

Er vågnet her til morgen efter en egentlig ret ubehagelig elektronikfejl i
går eftermiddags.

Fotograferer på entusiastisk amatørplan, og havde rigget et midlertidigt
studio op i vores spejderhytten som jeg havde lånt til formålet.

I opstillingen indgår et studioflashsæt med 2 såkaldte monoblocs (rimelig
små i effekt 150Ws), altså kompakte studioflashs med integreret
strømforsyning - faktisk bare et rundt flashrør med PS, og så en glødepære i
midten, som hjælpelys til fotografen. Flahene eksponeres typisk med en anden
flash på kameraet, altså kort sagt trigget af en fotocelle/censor.

Når, men jeg er godt i gang med fotograferingen, med model og paraplyer og
hele molevitten, da den ene studioflash helt umotiveret begynder at blinke
som et stroboskob i 20 sekunder! Lurer lidt på den - den burde den godt nok
ikke kunne gøre på nogen måde - skyder en enkelt gang med kameraet for at se
om den stadig virker og om det evt. er flash-røret der er brændt af - det
sker jo. Men, den virker stadig.

I løbet af 3-4 sekunder sker det, små knaldende og knitrende lyde fra
flashen, og virkelig kraftig rørudvikling, næsten som var det en røgmaskine
eller et kraftigt stykke fyrværkeri, stor varmeudviling - plasten smelter,
og der kommer brun ildelugtende "sovs" ud af skidtet (måske fra en
elektrolyt).

Er lammet i 2 sekunder af forbavselses og kaster mig så efter netledningen,
da skidtet evt. varsler en rigtig eksplosion (måske ikke stor - men hvem ved
hvor stor en lyt der lige sidder indeni?), og jeg ikke vil tæt på den med
min egen krop. Luften i det 60 m2 store lokaler bliver ødelagt i  løbet af
de næste sekunder af røg og en voldsom lokalirriterende lugt af brændt
elektronik - og vi løber efter vinduerne for at få frisk luft - nu forstår
jeg først at man kan få røgforgiftning så let. Det næste bliver at løbe
efter brandtæppet, som bliver kastet over flashen, som vi efter få minutter
heldigvis får afmonteret og kastet ud i gården i tæppet. Elektronikrøgen
giver hurtigt hovedpine, og vi står pludselig, fotograf og model, i meget
tyndt tøj og strømpesokker udendørs i regnvejret og er rimelig chokeret.

Første tanke derefter er at ringe forhandleren op, hvilket jeg gør. Jo, vi
kan godt komme forbi med lampen - ham kigger lidt skeptisk og forbaset på
den i brandtæppet. Jooo han ka' da godt bytte til en anden. Jeg er egentlig
ikke meget for det, og begynder at spørge om prisen på en "opgradering" til
et mere proff. sæt (det der gik i stykker var nemlig sådan et begynder
studio mini-kit). Det kan måske lade sig gøre, hvis jeg betaler forskellen -
hmm, ikke så servicemindede efter noget der var ved at ende som ildebrand.
Nå, jeg får en bytter af typen der netop er brændt af, og tager tilbage i
"studiet" og rydder op og fotografere færdig.

-----

Her til morgen vågner jeg dog op med en voldsom irritation. Jeg føler mig
lidt dårligt behandlet, og jeg synes forhandleren er sluppet meget nemt og
ansvarsfrit ud af det.

- Havde vi holdt frokostpause og var gået til bageren, er jeg sikker på at
det var blevet en 112 sag for Københavns Brandvæsen. Forhåbentlig ikke en
hel træ-spejderhytte nedbrændt, men hvem ved - det går jo pokkers stærkt når
først ilden får fat.Det havde været helt uoverskueligt at have sat noget
udstyr op, der havde brændt vores 120 spejderes hytte ned!

- Dernæst har jeg ingen tillid til sælgerens flashlamper, altså det bestemte
varemærke - hvem ved om der er en produktionsfejl i udstyret. Måske kan det
ske igen - måske kan det ske for een af mine fotokolleger, måske kunne
lokaler og mennesker komme i fare et andet sted, hvis DE går til frokost og
lader udstyret stå tændt?

- Burde man ikke melde det til et eller anden instans? Dem der tjekker
elektronik herhjemme i DK - og hvordan er det nu med det der engang hed
DEMKO godkendelse?

Jeg føler forhandleren, der er en lille egenimportør, er sluppet lidt for
billigt ved blot stadig at sælge skidtet, og give mig en ny tilsvarende
flash.

Nu synes jeg det var et meget relevant emne her i elektronik-forummet. Jeg
har næsten ikke turde skrive det inde på web-siden i min "fotoklub" fordi
jeg ved mange handler hos vedkommende - jeg har et stort foto-netværk, hvor
rigtig mange handler hos vedkommede, og denne historie ville uden tvivl
ramme ham på salget af flashes. Men det er måske også meget rimeligt?

Råd er meget velkomne i denne her sag.

mange hilsner Peter

Re: Tæt på stor brandulykke med flash
nok
se
røgmaskine
netledningen,
ved
minutter

Du kan prøve at kontakte Sikkerhedsstyrelsen http://www.sik.dk/ de vil helt
sikkert gerne høre historien og det er jo også dem der skal afgøre om et
produkt ikke overholder deverse sikkerheds krav.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

vil prøve det med det samme.

mvh Peter

Re: Tæt på stor brandulykke med flash
Tak for tippet med Sikkerhedsstyrelsen igen!

Det var dem jeg skulle have fat i, og det var en en rar medarbejder der
havde med svagstrømstingene at gøre, der ville kigge på det.

mvh Peter

Re: Tæt på stor brandulykke med flash

Dvs hver gang et eller andet går i stykker skal ma kontakte dem ? sikke da
en mentalitet, er der sket noget skade, nej, er der en fejl i produktet, ja,
men at kontakte dem virker på mig som man blot er en kværulant.

--
MVH.
N_B_DK

Man skal kontakte dem hvis man mener et produkt er farligt.

Vi var jo ikke til stede da fejlen opstod så vi har lidt svært ved at sige
om det kunne tænde ild i et eller andet.
Der ud over så skrives der om hovedpine, den kan komme fra ulovlige
brandhæmmende tilsætnings stoffer i plast.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Så er du da, undskyld jeg siger det, en tumpe. Vi har her med et menneske at
gøre der går til yderligheder for at passe på sine medmennesker, ved at
forsøge at advare mod og forhindre at den slags sker for andre, og det kan
jeg altsåkun bifalde. Hvis bare der var flere af den slags mennesker, så
tror jeg verden ville være et bedre sted.

Re: Tæt på stor brandulykke med flash
At du kalder mig en kværulant, siger jo mest om dig selv - der kun tør være
anonym. Sikringsstyrelsen var taknemmelige for henvendelsen kan jeg nu
oplyse, da det netop er deres område. De arbejder fx også med legetøj og
børnelamper der er overgang i - men du synes så længe der ikke er sket en
skade skal man ikke gøre noget ved det? Dvs. sålænge der ikke er børn der er
slået ihjel på legetøj med overgang i , så sælg lortet! Jeg kan kun ryste på
hovedet, og trække lidt på smilebåndet.

Ligeledes har de fotografer der har samme flashanlæg været rigtig glade for
opmærksomheden, så det er fint nok for mig. Faktisk har der ikke været en
eneste skeptisk henvendelse ud af en 40 stykker, bortset fra din, hehe

Hvor er du dog unuanceret at du ikke kan skelne mellem "Ting der går i
stykker" og så en flash der selvantænder og går ild i.

mvh Peter H.

Re: Tæt på stor brandulykke med fla sh

-det har jo ikke meget med elektronik at gøre, men jeg vil tro du får
bedre svar i forbruger gruppen.

Var den CE mærket?

Bo //

Re: Tæt på stor brandulykke med fla sh

-undskyld hvis jeg virker lidt afvisende, det var ikke ment sådan. Jeg
synes det er en meget ubehagelig oplevelse.

jeg kigger selv efter studieflash, og jeg vil da gerne vide hvad det var
for een.

Det er nok en god ide at lade f.x. sikkerhedsstyrelsen obducere den, i
stedet for at sende beviserne tilbage til leverandøren.

Bo //

Re: Tæt på stor brandulykke med flash

Hvis den er solgt i EU skal den være CE mærket.

Hlsen Aksel

Re: Tæt på stor brandulykke med flash
Hej Aksel!

Tak - ja, den er CE mærket ser jeg nu 220 volt veksel 50 Hz

mvh Peter

Re: Tæt på stor brandulykke med flash

Det er ikke smart hvis du ikke advarer dem du kender, som har tilsvarende
produkt, lav du blot et indlæg og fortæl om din oplevelse.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Du har ret - jeg er selv kommet til samme konklusion i eftermiddag, og har
udover at anmelde produktet til Sikkerhedsstyrelsen også informeret mine
"fotokolleger" på Fotokritik.dk

Tak for dit svar!

mvh Peter

Re: Tæt på stor brandulykke med flash

Jeg kender en der kørte galt i en ford, og kom til skade, så alle bør fra nu
af ikke købe ford, de er farlige, (ja det er ironisk, mage til tåbelig ting
at gøre for et stykke elektronik der er defekt), har du husket at anlægge en
civel retssag, nu du skal have krisehjælp ? (seriøst det er for langt ude)

--
MVH.
N_B_DK

Var der ikke noget med at Fords bremser svigtede på nogle politibiler for et
par år siden, sjovt nok blev der også skrevet meget om det!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:
Re: Tæt på stor brandulykke med flash

Nu er det nok ikke nogen hemmelighed at alm. bilers bremser ikke er
dimensioneret til racer løb (hvilket en bil jagt jo faktisk er), der er en
grund til at bremser og kalibre på biler til løb er meget større end på alm
person biler, men ja det er da en god historie, hvis man ikke bruger det
inderste af hovedet.

--
MVH.
N_B_DK

Jeg mener de løste det med større generator/batteri...

/Nygaard

Re: OT:

Et af problemerne var faktisk at strømmen til ekstraudstyret blev tager fra
en forkert klemme, og dette medførte et for stort spændingsfald på ledningen
der forsynede ABSen.
Alle politibilerne var ombygget efter sammen "opskrift" og derfor var fejlen
indført i samtlige politiscorpioer.

Mvh. Uffe Ravn

Re: OT:

en

Jo. Der var nogle som sov, da de monterede diverse strømslugende udstyr i en
standardbil. Det er ligesom i Iraq hvor vi har sendt en bunke Toyota
landcruiser ned, som er blevet pansret så de vejer omkring 2 tons. Der var
bare ikke nogle som overvejede om bilernes hjulophæng og undervogn kunne
bære det under de forhold som hersker der...Tåber siger jeg bare

mvh
JBH

Site Timeline