Tænde 220 volts enhed via seriel porten

Hej gruppe

Jeg har brug for en enhed som jeg vha. seriel porten - f.eks. ved at
sE6%tte DTR/DTS hF8%j/lav kan tE6%nde og slukke for en 220 volts enhed. I
dette tilfE6%lde er det en cirkulationspumpe men det er ikke vigtigt.

Er der nogle der ved om der findes en fE6%rdig udgave klar til at sE6%tte
i porten som kan kF8%bes - eller er der evt. nogle der er i stand til at
lave en sE5%dan anordning mod betaling - jeg har ingen stor erfaring med
elektronik og vil ikke umidelbart selv kaste mig ud i at lave den.

Det skal bruges til at lave intelligent styring af et pillefyrsanlE6%g.

PE5% forhE5%nd tak
Morten

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

Hvorfor ikke bruge parallelporten ?

Ellers burde nu ikke være svært med serielporten også.
http://www.windmeadow.com/node/4

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

Ja det ser jo ikke frygtelig kompliceret ud - men jeg kan regne ud at
der skal bruges et specielt relE6% som kan hE5%ndtere 220v men det skulle
vel heller ikke vE6%re sE5% svE6%rt at finde? Er der nogle der kan lave
dette for mig, og for hvor meget?

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

Næsten alle relæer kan bruges til 230 volt.

Sikkert. Det vil i så tilfælde være smart at oplyse, hvor man bor...

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

Det er i Randers, men nu koster det jo nok ikke en herregE5%rd at sende,
hvis det er.

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

Send mig en mail på min private mailadresse, den er at finde på de sider
jeg linker til i min signatur.

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten
Hvad med en elspareskinne, og så klippe USB stikket af og sætte ledningerne
til porten i stedet?
Evt. som denne:
http://www.amel.dk/?iframe=http%3A%2F%2Fwww%2Eamel%2Edk%2Fdetalje%2Easp%3Fva
renr%3D153%2D309

/Tom

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten
Et solid state relæ kunne også være en mulighed.
Evt som dette:
http://koz.dk/product.asp?product70 %
Bemærk dog, at ikke alle solid state relæer tåler induktive belastninger.
/Tom

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

Det lyder som en ret god ide, sE5% skal pin 1 (+5V) og 4 (GND) pE5%
USB'en blot forbindes til pin 7 (RTS) og pin 5 (GND) pE5% et 9 benet
seriel stik. SE5% kan den tE6%nde slukke vha. RTS pE5% seriel porten.

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

    I teorien ja, men du for ikke de 5V 90-110mA ud af din serielport,
sorry, men jeg valgte at bruge bruge et billigt relæ frem for at
strømsvagt da jeg lavet tegningerne :(

--
VH
Lars Molnit

Jeg overvejede selv det samme. Men jeg skulle styre med
parallelporten, og så vidt jeg kan se, trækker relæet i usb-skinnen
mere strøm end parallelporten kan leverer (ifølge de specifikationer
jeg kunne finde).
Det er dog ganske muligt, at en serielport kan levere mere strøm.

--
Kåre

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

Da jeg læste indlægget, tænkte jeg også på strømforbruget på en
USB-Elspareskinne.

Hvis sådan en skinne kun indeholder et relæ, som forsynes fra USB porten, så vil
forbruget typisk være mellem 50 og 100mA på 5V forsyningen (jeg regner med et
relæspole forbrug på mellem 0,25 0g 0,5W).

Men løsningen kunne så være at bruge en USB port (til at levere strøm) sammen
enten en COM eller LPT port - det bør kunne laves med et SUB-D stik, en
transistor, en modstand og højst to dioder.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

Og det solid state relæ jeg nævner tidligere i tråden målte jeg til
omtrent 6 mA (så vidt jeg husker).
Det en ret dyr løsning (170 kroner hos ELFA. Jeg fandt heldigvis et
hos et privat oprydningsudsalg), men så tror jeg også mere på
konstruktionen, end hvis det var noget jeg selv havde loddet sammen
;-)

Man kunne vel også tage strøm fra et af strømstikkene inde i
computeren. Så er der frit valg mellem 5 og 12 volt, og ikke så
stramme strømforbrugs-begrænsninger.

--
mvh. Kåre

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

    Hvis der er et PS/2 stik, kan der nemt tage de 5V 100mA som i savner...
og så en transistor til at trække det ned, så er det bare hvordan man
styre PS/2 stikket frem for seriel porten. Ellers vil jeg nok tænke i en
MOC3043 f.eks. som driver 230V relæet, den kan nøjes med 5V 3mA, og
derved nemmere at finde power til.

--
VH
Lars Molnit

http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID3D%95481

Med denne enhed kan jeg tE6%nde og slukke 4 stik i en stikdE5%se gennem
usb-porten. Der medfF8%lger et program til Windows som kan kaldes fra
kommandolinjen (og dermed fra de fleste programmeringssprog). Hvis man
har lyst kan man dog kommunikere med den direkte gennem usb-porten ved
at kigge lidt pE5% et open source linux projekt som har lavet et
interface til den.

Den virker perfekt hos mig pE5% en Windows 2000 pro, hvor jeg
tE6%nder/slukker fra en Java applikation.

Re: Tænde 220 volts enhed via seriel porten

Brinck har nogen byggesæt. Måske 847 eller 848 kan bruges.
http://www.brinck.dk/bygges.asp

Du kan også købe en færdigbygget boks til styring over ethernet:
http://www.digidave.co.uk/product_info.php?cPath41%&products_id20%8&osCsid=5aaeff70763bd760341143d84ec10bb6

Alle de løsninger kan dog mere, end du lige har spurgt om.

Jeg har selv lige lavet en parallelportstyret stikdåse med et solid
state relæ (Crydom PF240D25), og det er ganske simpelt:
To ben fra parallelporten til to ben på relæet, og så kredsløbet til
stikdåsen forbundet over de to andre ben på relæet.

--
Kåre

Site Timeline