Tænd / slukur til 12 v ?

Hvor køber man et tænd/slukur til 12 V jævnstrøm? Det behøver ikke være
specielt nøjagtigt, men skal kunne tænde 2 gange i døgnet.

Mvh Maria

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

De bevægelses sensore jeg har set har kørt 12-16V internt med 12V relæ, det
man kunne gøre med sådan en var at tage ensretteren og det RC led af der
laver den 12-16V strømfosyning af, og derved køre en dc ind der, jeg ved
ikke om man kan det med et alm digitalt tænd sluk ur, problemet kan evt
ligge i det bruger de 50hz fra nettet til at drive uret, men det var sådan
noget jeg ville undersøge inden man begynder at købe noget/bygge noget dyrt
grej, evt findes der vel et af de 11 bens relæer der kan gøre det,kan
desvære ikke lige huske navnet på dem nu :(, sikkert andre der kan...

Kasper

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

Det kan købes mange steder. Sidst jeg anskaffede eet, var hos en VVS
grosist. De sidder bl.a. i styringen til mit gasfyr. Der er indbygget backup
batteri, og de kører med et almindeligt urkrystal. Resten er mekanisk. Jeg
gav vel omkring 450kr + moms

Bo //

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

En 230V digitaltimer, af typen du sætter i en stikkontakt, kan normalt
relativt nemt ombygges til 12V.

Er det et krav at det skal kunne køre på 12V, eller er det nok at det kan
tænde og slukke for en 12V kreds?

Er vi ude i noget med høns?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

-jeg tror vi er ude i batteridrevne hønsedørsåbnere.

Bo //

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

Jeg vil derimod absolut antage, grundet lokalkendskab, at vi taler om en
netforsynet, men dog lavvoltsudgave af en hønsedørsåbner.

Bo kan vi forresten ikke lige få en skitse af din rent mekaniske udgave? ;-)

Nej forresten, måske ender det med at vi afsporer en hel debat, og ender i
sølvbaserede udredninger om formatsinducerede dybdeuskarpheds detaljer ;-)))

PS. kommer jeg til Hovedgaard tager jeg gerne flaskeøl med.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

Så ville det være lettere at sætte kontakturet på netsiden. Den type ure er
ikke dyre.

Bo //

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

"Relativt"? Du taler med en, som uden problemer kan håndtere 230V
installationer, men som er totalt impicil, når vi taler 12 v. Vil det være
smartest blot at åbne sådan en timer og se på den? Devicen kunne jo være at
det højst kan gå galt - så skriver jeg igen :-)

Skal være 12V. Har ikke lige fået gravet strøm ned til huset - gravemaskinen
blev i stedet brugt til at grave 65 m vandledning ned, og arbejdsmanden, der
skulle lave fundament, har lavet køkken og stue i stedet.

Jep, agerhønefarvede og gule. Og denne gang vil jeg helst være fri for at
serverer for ræven.

Mvh Maria

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

at

Hmm. det er næsten nemmere at gøre, end det er at beskrive hvordan.

Har du styr på de andre detaljer om hvordan resten af styringen skal
fungere?

gravemaskinen
der

Nårh ja men det var vel tiltrængt som jeg husker det.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

Ja, det hele er jo ret logisk.

Shhh.
Vi er ikke helt færdige endnu.

Mvh Maria

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

Kommer ti8d kommer råd.

Jeg skilte forresten lige en Ide Line AX-800 timer ad, vistnok en af de
almindeligste elektroniske timere på det danske marked.

Det så relativt enkelt ud, bortset fra at relæet på 24V skal erstattes af et
på 12V

Lidt fiflen med lidt modstande så må den være der.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Tænd / slukur til 12 v ?
http://www.kerychip.dk/shoppen/index.htm -->> Lamper,energisparepærer
-->> Tænd/sluk sensor til 12V systemer

Re: Tænd / slukur til 12 v ?

Jeg kan ikke se noget tænd-sluk-ur nogen steder på den side ?