Tænd/sluk relæ styret fra B&O anl æg?

Hejsa

Jeg har en almindelig Yamaha forstærker koblet til mit B&O anlæg, da det
endnu ikke er tid nye aktive højttalere. Det fungerer i princippet meget
godt, for signalet bliver sendt via mit B&O TV i et "powerlink" stik.

Det der er møgirriterende er, at jeg manuelt skal slukke og tænde
forstærkeren, hver gang jeg tænder mit B&O anlæg. Kan man ikke lave en
relæboks der får signal fra TV'et, og tænder og slukker et 220V relæ,
hvor forstækeren er tilkoblet?

Ideer og forslag velkomne!

//Søren

Re: Tænd/sluk relæ styret fra B&O anlæg?

Hvis du er heldig kan du bruge"TV-elspareskinnen"

Mvh. Uffe Ravn

Re: Tænd/sluk relæ styret fra B&O anlæg?

Er det kun hvis man er heldig den virker? I så fald duer den nok ikke -
min tørretumbler brød i brand i går.....

//Søren

Re: Tænd/sluk relæ styret fra B&O anlæg?

For at TVspareskinne skal kunne bruges, skal det tilsluttede "masterapparat"
have et stby forbrug under en vis tærskel, og et tændt forbrug over en anden
tærskel.

Jeg kan ikke huske værdierne, men til 50kr.(Kvicly) er det vel værd at
prøve.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Tænd/sluk relæ styret fra B&O anlæg?

Hmmm - kom lige i tanke om at min forstærker jo ikke har sådan en
powerknap der trykkes ind og ud - den bliver så at sige siddende det
samme sted - så med denne skinne vil forstærkeren vel starte op i Stand
By tilstand, hvorefter jeg alligevel skal hen og pille - kan man undgå
det på nogen måde?

//Søren

Re: Tænd/sluk relæ styret fra B&O anlæg?

Det virker jo perle - tak for ideen :-)

//Søren

Re: Tænd/sluk relæ styret fra B&O anlæg?

Pin 1 i PowerLink stikket er "Power link on" og pin 7 er GND.

on > 2.5V
off =<0.5V

Med det signal kan du let styre et relæ via f.eks. en transistor, så
PowerLinken tænder og slukker for din forstærker.

Re: Tænd/sluk relæ styret fra B&O anlæg?

Se det kunne man jo sysle lidt med!

//Søren

Site Timeline