tænd og sluk len lampe

hej
er der et klog hoved som kan komme med en ide.
Jeg skal bruge en anordning om kan klare følgende:

Kontakt sættes på "on" i et 12 volts anlæg. En pære som er tilsluttet
skal lyse straks, men slukke straks igen efter 3-5 sekunder ( dvs ikke
fade ud )- system er stadig på "on" og pæren må ikke tænde igen før
kontakt har været sat på "off" og så derefter på "on" igen.

hilsen louie
20638505

Re: tænd og sluk len lampe

En zener diode, capisator og en transistor kan ihvertfald klare at
slukke uden fade.

Men hvordan man sikre strømmen kun kommer engang, ved jeg ikke lige.

/Jan

Re: tænd og sluk len lampe

En hurtig picasso:
http://www.bc547.dk/usenet/delay_on.png
Ide: via OPamp går transistoren straks on og trækker relæ'et.
når det yderste RC får opladet C til en bestemt værdi, når basen på
transen lav og relæ slipper, det går ikke on igen før kontakten til de
12V har været fra igen ( afladningen tager den tid det nu vil tage,
gennem den org. modstande den har opladt gennen + de 2 modstande der
sidder på det andet ben af OPamp).

Værdierne kan du sikkert selv regne ud :-) for at gøre det nemt, så sæt
spændingsdeleren på 7.6V (63% af 12V), så skal kondensatoren oplades en
Tau jo :-)

Er der behov for at kunne tænde og slukke oftere end 10-20 sekunder, kan
man sætte en modstand // med kondensatoren, og så juster sin
spændingsdeler derefter jo.

Hvis der er nogle fejl i det jeg har "tegnet" eller skrevet, vil jeg
gerne på forhånd undskylde mig med jeg lige er stået op...

/Jan - Rigtige mænd har svendebrev

Re: tænd og sluk len lampe

En 555 koblet som oneshot.