Tænd- og/eller slukforsinkelse

Hejsa

Vi er ved at lave en temperaturstyrret blæserstyrring, men det er godt nok
længe siden, vi sidst har lavet elektronik :-)

Lige nu har vi et analog signal på 0-10 V, som så skal styrre blæseren, når
temperaturen er mellem T1 og T2. Ved T1 skal vi også have et "tænd-signal",
der går fra 0 til høj. Vi vil selvfølgelig ikke have, at det står og tænder
og slukker hele tiden, og vil derfor gerne have en forsinkelse på. Altså så
den først tænder når "tænd" har været høj i 1-5 min, og først slukke når
"tænd" har været lav i 1-5 min, hvis I forstår hvad jeg mener. Altså hvis
"tænd" går høj i 30 sek. og derefter går lav igen skal der ikke ske noget.

Hvordan laver vi det, lettest og billigst?

mvh Frank

Re: Tænd- og/eller slukforsinkelse

Du skal have et eller andet der trigger på T1; her vil en opamp jo være
ideel; du kan så indbygge noget hysterese (hvilket er relativt simpelt
med en opamp), så den i stedet for at slukke når du kommet under T1,
først slukker når den kommer ned under T1-dT. Eller du kan sætte en
modstand og kondensator i serie på udgangen for at opnå noget
tidsforsinkelse og lade en anden opamp trigge på dette signal.

Med venlig hilsen Preben

Re: Tænd- og/eller slukforsinkelse

Det var også vores første ide, men vi kan ikke rigtig finde ud af, hvad der
vil virke bedst.

Vi har en op-amp som pt. kun får +12 V og 0 V (altså ikke -12 V, det kan dog
laves om, hvis der er). Vi vil gerne have "sluk" så tæt på 0 V så muligt
(~0,1 V) og den skal helst ligge fast, og så mulighed for at justere "tænd"
mellem 0,2 V og 2-3 V. Hvordan gør vi det?

Kan man lave noget fornuftigt i størrelsesordenen minutter? Kunne godt
forestille mig at det blev nogle store kondensatoere og modstande.

mvh Frank

Site Timeline