Tællerkredsløb

Hejsa

Jeg har brug for en simpel tE6%lleranordning, hvor der er 2 kontakter
placeret umiddelbart ved siden af hinanden (A og B). Hvis A pE5%virkes
og derefter B, skal der tE6%lles opad, mens der, hvis B pE5%virkes og
derefter A, skal der tE6%lles nedad.

Det letteste ville helt klart vE6%re, at lave det i SW til en lille uC,
men jeg vil gerne, af undervisningsmE6%ssige E5%rsager, lave det med CMOS
logik med en 4029 som tE6%ller.
Men hvordan fE5%r jeg aktiveret UP/DOWN inputtet, sE5% den tE6%ller op/ned
pE5% de rigtige tidspunkter?

HE5%ber, der er hjE6%lp at hente herinde.
PE5% forhE5%nd tak!

T.

Re: Tællerkredsløb

Hvis du kan svare ja til fgl. 2 spørgsmål.
"Hvis B aktiveres og derefter A, og B stadig er aktiveret"
"Hvis A aktiveres og derefter B, og A stadig er aktiveret"
Så kunne du bruge A til puls indgang/Count og B til UP/DOWN indgang på
en tæller eller omvendt.

/Hans

Re: Tællerkredsløb

Hvis du skal bruge det til undervisning, ville det så ikke være sjovt at
  lave det med gates også lave en sandhedstabel og et karnaugh kort så
er der noget at lære for dem du vil undervise. måske bare et forslag

/Søren

Re: Tællerkredsløb

Hej SF8%ren
Helt klart. Det underviser jeg ogsE5% i senere i forlF8%bet. Lige nu er de
bare kun pE5% kravleniveauet, sE5% det kan desvE6%rre ikke nE5%es inden
ferien. Men det kommer senere :-)

Re: Tællerkredsløb

Underviser du elektronik teknologer??

Re: Tællerkredsløb

Hvis det er til undervisning, hvorfor så bruge antikviteter som serie-40
CMOS. Det var moderne, da jeg læste elektronik i slutningen af
1970'erne. Og at undervise i den slags burde forbydes, for de holder
udviklingen af dansk elektronikindustri tilbage på "middelalderniveau"

Jeg blev også undervist i at bruge 8051 processorer, og jeg ser stadig
nyuddannede bruge den slags.

Hvis du skal bruge noget, der ligner hardware, og som IKKE er en
processor, så find en simpel CPLD og en gratis VHDL oversætter med
simulator. Xilinx eller Altera er gode steder at starte. Så kan eleverne
lære noget der kan bruges fremover, og de kan lave fejl på egen hånd og
finde dem i simulatoren.

Bo //

Re: Tællerkredsløb

Og der findes stadig firmaer som gør i controllere som bygger på
8051-kernen.

M vh,
Torben

Re: Tællerkredsløb

Det ved jeg desværre godt, men hvis man kigger på processorens
arkitektur er den ret uegnet til at bruge sammen med en moderne
C-compiler. For at kompensere for det, prøver "nogen" at øge dens
clockhastighed til 100MHz og mere. Det er lidt som at lægge en større
motor i en fiat 127. Det giver ikke bedre køreegenskaber..

Fremskridt sker ikke ved at trampe i gamle fodspor.

Bo //

Re: Tællerkredsløb

Og der er også mange producenter, der udvikler nye varianter baseret på
8051-kernen, bl.a. med indbygget FLASH, USB- og CAN-bus ;o)

Re: Tællerkredsløb

I en undervisnings situation er der ikke tid til at eleverne skal til at
sætte sig ind i programmer til CPLD eller FPGA udvikling det vil simpelt
hen tage for langtid. Og jeg vil mene det er godt med en kort
grundforståelse for brugen af de gamle kredse, og så derefter kan man
tage og lave det samme i en CPLD eller FPGA.

Re: Tællerkredsløb

PrE6%cis. Jeg ved udmE6%rket, at CMOS er forE6%ldet, men det forstE5%elige =
er
lige til hF8%jrebenet. SelvfF8%lgelig er nE6%ste trin uC'ere (benytter AVR
her). Men de er pE5% kravleniveau lige nu, sE5% et starte med CPLD pE5% nuv=
.
tidspunkt er desvE6%rre ikke muligt, men kommer lidt senere i forlF8%bet.

Re: Tællerkredsløb

Ja og nej.
Det er nødvendigt med den grundlæggende forståelse, og den er fin at
få med gates. I øvrigt er singlegates noget jeg bruger til daglig -
jeg kan ikke smide en FPGA ned for at erstatte 10 gates spredt udover
et 750cm2 board. Det giver ikke mening.

Vores næste produkt er baseret på en USB controller med 8051 kerne :-)
8K at programmere på -  det eneste produkt på makedet der kan det vi
gerne vil.

Re: Tællerkredsløb

De bruges trods alt ogsE5% i nye produkter, der er mange spE6%ndende chips
i 8051 serien.

--
Christian

Re: Tællerkredsløb

Alt til sin tid. 40 Cmos serien kan sagtens bruges hvor det er
anbragt. I kE6%lderen har jeg en lille simpel "vand pE5% gulvet" alarm,
opbygget omkring en 4093. Den kan stE5% pE5% standby pE5% et batteri i mege=
lang tid fordi disse kredse stort set ikke bruger noget strF8%m. Skulle
jeg have brugt en uC her?
Ved kreativ anvendelse af 4093'en kan jeg lave
vandpE5%gulvetdetektering, oscillator til blinklys ved alarm, og
batteriovervE5%gning.

Hilsen Kim

Re: Tællerkredsløb

En S/R flip flop (f.eks. 4027), en af udgangene til Up/Dn på 4029, og den
ene trykknap på Set og den anden på Reset.

/Tom

Re: Tællerkredsløb

ME5%ske ikke sE5% tumpet en lF8%sning, vil nok benytte en 4013 i stedet. Ka=
ikke lige huske brugen af J/K'erne.

Site Timeline