Tællerchip med bcd udgang?

Jeg står og mangler en chip der kan tælle fra 0.00 til 99.75 med 0.25
opløsning. Den skulle kunne tælle både frem og tilbage og gerne have en
bcd-Udgang.
Findes der en chip der kan det hele eller skal det bygges op af flere
komponenter? Jeg har 12vdc som forsyning!

mvh
Henrik

Re: Tællerchip med bcd udgang?

Ikke umidelbart, men en PIC eller en anden lille processor klarer opgaven
fint. Den koster heller ikke så meget.

Bo //

Re: Tællerchip med bcd udgang?
Nu ligger lander sådan at jeg ikke er nogen haj til hverken microprocessor
eller elektronik. Har dog arbejdet lidt med logik kredse og kan bruge en
loddekolbe.
Skalaen må også gerne gå fra 0.0 til 99.9 med 0.1 opløsning. Det gør vel det
hele lidt lettere.

Hvis man det ikke er muligt med en tæller kreds med bcd udgang,så kan en
normal binaer udgang godt bruges. For der findes vel kredse der converterer
fra binaer til bcd?

Er der en der kan guide mig på den rette vej? Jeg vil helst undgå
microprocessor, da jeg er overbevist om at opstartsfasen kræver meget tid.

Mvh
Henrik

Re: Tællerchip med bcd udgang?

kan du ikke bruge nogle af dem her
maxim har flere typer den kendste er vel nok 7217
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/ICM7217.pdf

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

40192, 4518, 4510, 4522...

Lidt google og så kan du se på databladende om det er noget du kan bruge, du
kan vel altid koble flere sammen så du opnår et større område!

Brian

Re: Tællerchip med bcd udgang?

Jeg går i mit forslag ud fra at den skal tælle Kr og øre. (Det kan være alt
andet, nu er det bare et eks.)

Delen som skal tælle hele kroner kan bare bestå af to BCD op/ned tællere
(CMOS 4510), du kan se i databladet hvordan de skal kobles sammen. Du kan
sætte nogle BCD til 7 segment dekodere på tællerne (CMOS 4543)

Ørene som skal skifte mellem 00, 25, 50, 75 kan laves på en lidt spidsfindig
måde, jeg skal prøve at forklare det.

Den skal kun vise fire forskellige værdier, dvs. du behøver kun 2 bit.

Du kan bruge en tæller som (CMOS 4516), jeg kalder bitne fra den DCBA hvor A
er den mindst betydende.

Tæller: Display: 10'er 1'er

DCBA             DCBA  DCBA

0011    75       ||||  ||||

0010    50        |A|   | |

0001    25         Y     Y    (Y betyder at to ledninger skal samles)

0000    00         B     A

Finten er, at du tager to af de her BCD til 7 segment dekoder. En til
10'erne og en til et'erne.

På den som skal drive 1'er segmentet forbinder du bit A og C sammen til A på
tælleren og B og D lægges til 0. Nu vil den skifte mellem 0 og 5. Hvis bit A
på tælleren er 0 viser segmentet 0 og er bit A på tælleren 1 viser den 5 på
segmentet.

På den som skal drive 10'er segmentet, forbinder du dens bit B til bit A på
tælleren, og bit A og C forbinder du sammen til bit B på tælleren.

Bit D forbindes til 0.

Nu vil der ske følgende når den tæller.

Den starter på 0, begge segmenter viser 0.

Så skifter tælleren til 1 og A bliver høj. Nu viser displayet 25 (10'erens B
bit bliver høj = 2 og 1'erens C og A bit bliver høje 0101 = 5).

Så skifter tælleren til 2. Bit B bliver høj og A lav. 1'erne går på 0 og 10'erne
skifter til 5 da A og C bliver høje. Displayet viser 50.

Så skifter tælleren til 3. A og B er høje. 1'erne viser 5 og 10'erne viser
7.

Displayet viser 75.

Næste gang tælleren skifter vil ørene gå på 00 og den næste tæller til hele
kroner, skal have en tælle puls. Det skal den på den faldende flange af B.
Uheldigvis tæller 4510 på positive clk pulser, så her skal du have en
inverter i mellem.

Du kan evt. anvende 4093 eller 40106 de har også smitt trigger funktion som
du kan udnytte hvis du har input fra nogle trykknapper for at fange prel.

Alternativt er der en TTL tæller som tæller 10 bit binær op/ned (74491)

Med den kan du lave samme løsning med ørene på de to første bit, og så sætte
to epromer på de næste 8 bit. I dem laver du en konverterings tabel fra
binær til 7 segment. (Bemærk du skal regulerer din forsyning ned til 5V ved
brug af TTL og EPROMer)

Håber at du fik noget ud af denne lange forklaring.

/Tom

Site Timeline